Vreemde geluiden (Diesel-, Tractor-, Ratel- geluiden)

De 2e generatie vanaf 2006
Sid
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

22 okt 2007, 22:02

tering wat een geluid kaj :?
vreemd man, gisteren deed hij het niet toch? viel me in ieder geval niet op toen ik ermee reed!

flut*'s ook altijd.
CooperS-lightningblue
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

22 okt 2007, 22:07

Sid schreef:tering wat een geluid kaj :?
vreemd man, gisteren deed hij het niet toch? viel me in ieder geval niet op toen ik ermee reed!

flut*'s ook altijd.
Jawel gisteren toen ik hem 's ochtends startte deed hij dit ook, na ongeveer 25-30 minuten warm lopen ben ik weg gereden, bij de rotonde (300 meter verder van thuis) was het over. Verder op de dag doet hij het niet meer, alleen als hij goed koud is.
Afbeelding
Peter
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

23 okt 2007, 00:05

Als het een lager is dan is dat niet weg nadat de olie is bijgevuld. Als het eenmaal beschadigd is dan blijft het beschadigd. Alleen een goede film warme olie kan het geluid verminderen/verdoezelen.

Als je 240 hebt gereden met 2L olie te weinig zou het me niet verbazen als er motorschade ontstaan is.... Nu maar hopen dat ze het je niet kwalijk nemen dat je de olie niet gepeild hebt. Voor de hoeveelheid olie in de motor heb je als eigenaar een bepaalde verantwoordelijkheid. Daarom staat ook in het instructieboekje dat je regelmatig moet peilen.

Balen man.
Jenkins
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

23 okt 2007, 02:37

peter schreef:Als je 240 hebt gereden met 2L olie te weinig zou het me niet verbazen als er motorschade ontstaan is.... Nu maar hopen dat ze het je niet kwalijk nemen dat je de olie niet gepeild hebt. Voor de hoeveelheid olie in de motor heb je als eigenaar een bepaalde verantwoordelijkheid. Daarom staat ook in het instructieboekje dat je regelmatig moet peilen.

Balen man.
Hoe noemt men zo iets? Omgekeerde bewijslast of zo??

Natuurlijk heeft Kaj regelmatig het oliepeil geconroleerd, niewaar Kaj?

Kijk; dat bedoel ik; zo makkelijk gaat dat.

:wink:

Wel stinkend balen als je nieuwe auto na zo weinig km's al zo'n geluid produceert! :(
CooperS-lightningblue
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

23 okt 2007, 10:30

@Peter:
Toen ik 2 weken geleden het oliepeil checkte (2 dagen achter elkaar) zat er beide keren, volgens de peil, genoeg olie in. Hij zat beide dagen keurig tussen het bovenste en middelste blokje. Dus ik wist niet beter dan dat het olie gewoon nog op peil was.

Ik doe dat 's ochtends, auto vlak op de oprit gezet de dag ervoor, peilstok eruit, schoonmaken, er opnieuw terug in en daarna er weer uit. Dat is toch de correcte manier?

Trouwens, ik vind 2 liter olie erg veel en vind het wel 'vreemd' dat dan het olielampje niet gewoon aan gaat.
Het olielampje is 2 keer op 1 dag aan geweest en dat was toen ik hem 2 weken had. Ik heb daar toen over gebeld en het peil gecheckt, niks aan het handje.

Mijn vorige MINI 28.000 kilometer gereden zonder dat er 1 drupje olie bij moest. Toen het olielampje ging branden moest hij meteen voor een beurt. Bij de servicebeurt die hij toen heeft gehad hebben ze er minder dan een half litertje bijgegooid. En deze geeft het niet eens aan als er 2 liter olie is verdwenen... :s

@Jenkins:
Er staat regelmatig checken en ik heb dat in de afgelopen 9 maanden gemiddeld elke 2 maanden gedaan. Zoals ik hierboven al zei; 'hij zat 2 weken geleden gewoon op peil volgens die stok'. Hoe the hell moet ik dan weten dat er zoveel bij moet?!

Overigens heeft Renova netjes aangeboden dat als ik om de 2000 kilometer in de buurt ben zij het peil wel even willen controleren. Dat gaan we dus gewoon doen. Ben er toch regelmatig te vinden. :wink:
Afbeelding
Jenkins
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

23 okt 2007, 10:56

CooperS-lightningblue schreef:@Jenkins:
Er staat regelmatig checken en ik heb dat in de afgelopen 9 maanden gemiddeld elke 2 maanden gedaan. Zoals ik hierboven al zei; 'hij zat 2 weken geleden gewoon op peil volgens die stok'. Hoe the hell moet ik dan weten dat er zoveel bij moet?!

Overigens heeft Renova netjes aangeboden dat als ik om de 2000 kilometer in de buurt ben zij het peil wel even willen controleren. Dat gaan we dus gewoon doen. Ben er toch regelmatig te vinden. :wink:
Precies; een oliepeil mag binnen 2 weken ECHT geen 50% in niveau dalen.
Dus iedere2 maanden moet echt genoeg zijn. De meeste gebruikers halen dat geneens!
Sepp
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:

23 okt 2007, 11:29

Dit is inderdaad een geluid dat niet goed is Kaj. Ik schrik er eigenlijk behoorlijk van als ik je filmpjes kijk. Maar zo te lezen is je relatie met Renova goed. Dus gewoon hun telkens weer naar de oorzaak van het probleem laten zoeken zonder er over te ruzieen. Maar niet opgeven hoor, want dit geluid klinkt echt niet goed. Het moet opgelost worden, wat er ook voor nodig is. Dit is MINI gewoon aan je verplicht. Misschien volgen er in de toekomst nog meer R56-rijders met dezelfde klacht? Ze kunnen er dus alleen maar van leren. Jij had als een van de eerste een R56, dus je komt ook als eerste met klachten terug bij de dealer.
Afbeelding
"We've got a thing that's called...MINI love"
Peter
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

23 okt 2007, 11:53

Vaag hè dat zo'n lampje niet gaat branden als er 2L mist.

Ik ging er eerlijk gezegd wel vanuit dat je je olieniveau regelmatig in de gaten houdt.

Er moet iets mis zijn als je binnen 2 weken 2L olie kwijt bent. Wordt je auto er vettig aan de achterkant? Met andere woorden verbruikt ie de olie?

Ik neem aan dat je geen olievlekken op de parkeerplaats hebt aangetroffen.
Sid
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

23 okt 2007, 13:33

net belletje van de dealer, er worden nieuwe spanrollen besteld.
morgen is de auto klaar en piept hij hopelijk niet meer.

uitlijnen van de poulies was niet mogelijk, deze kunnen maar op één manier gemonteerd worden (spiebanen).
CooperS-lightningblue
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

23 okt 2007, 14:28

Sepp schreef:Maar zo te lezen is je relatie met Renova goed. Dus gewoon hun telkens weer naar de oorzaak van het probleem laten zoeken zonder er over te ruzieen. Maar niet opgeven hoor, want dit geluid klinkt echt niet goed. Het moet opgelost worden, wat er ook voor nodig is. Dit is MINI gewoon aan je verplicht. Misschien volgen er in de toekomst nog meer R56-rijders met dezelfde klacht? Ze kunnen er dus alleen maar van leren. Jij had als een van de eerste een R56, dus je komt ook als eerste met klachten terug bij de dealer.
Jawel, de relatie is inderdaad niks mis mee, maar af-en-toe heb ik wel eens het idee dat ik niet serieus genomen word. Dat vind ik wel een beetje jammer.
Ruzieën is zeker geen optie en zal je mij ook niet zo snel zien doen, dan moet er wel iets héél ergs zijn. Dat is tot op heden nog niet gebeurd. :wink:
Dat het probleem opgelost moet worden is wel een must ja. Als ik die auto start en ik hoor dit krijg ik weinig vertrouwen of ik met auto en al weer thuis kom... :( Ondanks het geluid rijd hij gewoon stug door en ben ik tot zover gewoon elke dag mét MINI weer thuis gekomen. :mrgreen:

@peter:
Ja heel raar dat zo'n lampje dan niet gaat branden. Wat dat betreft had ik meer vertrouwen in de R53 die ik heb gehad.
De een vind regelmatig elke dag, de andere elke week en weer een ander elke maand. Ik probeer het elke maand te doen, maar zo nu en dan komt er gewoon niks van en schuif ik het even voor me uit.
Wat ik denk is dat er iets is met die oliepeilstok of het gedeelte waar de peilstok in gaat. :? Het kán gewoon niet zo zijn dat die olie er in 2 weken uit is. Op de oprit waar mijn auto altijd staat ligt geen olie. Ik heb het overigens nog niet gecontroleerd sinds ik hem vorige week (weer vol) weer terug heb gekregen. Ik heb er zondag mee gereden en sinds dien staat hij stil. Ik zal het zometeen als ik thuis kom eens controleren, net als de oliepeil.

Overigens als ik hem start dan zie je regelmatig een blauwe pluim, maar dat is binnen een seconde over. Onderweg doet hij volgens Sid ook niet raar (die heeft zondag achter me gereden met schakelen e.d.)

@Sid:
De spanrollen joh?! :? Is dat gejank met terugschakelen dan ook weg of gaat dit over dat vreemde piepje van je met stationair lopen?
Afbeelding
Kees en Annet
Racende reporter

23 okt 2007, 14:47

Dit staat op internet over de werking van het rode olielampje:
Een olielampje gaat pas branden als er een gebrek is aan oliedruk te weinig olie of een falende oliepomp.

mijn zwager heeft het een keer gehad met zijn auto (ford), daar ging het lampje ook niet branden, bij 4 liter olie bijvullen was het olienivo weer tot een max. op de stok. De dealer zij toen ook dat het olienivo niets te maken heeft met het branden van het lampje, want het lampje was voor de oliedruk en niet voor de hoeveelheid olie in de auto. :s
CooperS-lightningblue
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

23 okt 2007, 15:52

:roll: uhuh... staat wel in het boekje toch dat hij gaat branden als er te weinig olie in zit?
Afbeelding
CooperS-lightningblue
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

23 okt 2007, 18:14

Heb net m'n oliepeilstok schoongemaakt en bekeken hoe het eruit hoort te zien. Is exact hetzelfde als 2 weken geleden. Ook de hoogte van de olie... :? Volgens mij word ik gek! :s
Afbeelding
Jenkins
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

23 okt 2007, 19:48

:wat:

Je bedoelt; wéér te laag??????
Sid
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

23 okt 2007, 20:24

nee dus wéér tussen minimum en maximum, maar nu met 2 liter erbij :?
waar gaat dat spul heen joh?! uit je uitlaat komen inderdaad geen blauwe pluimen.

wat betreft de spanrollen: is voor de piep met stationair draaien. het koppelinggeluid van 3 naar 2 laat ik maar even voor wat het is. ben er ook niet gek op dat ze hem helemaal uit elkaar gaan slopen zonder enig idee wat het kan zijn.

Terug naar “MINI R55 (Clubman), R56 (Hatchback), R57 (Cabrio), R58 (Coupé), R59 (Roadster)”