Slapeloze R56 nachten

De 2e generatie vanaf 2006
Amletofski
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 apr 2025, 19:46
België

Slapeloze R56 nachten

06 apr 2025, 14:01

Dag allemaal, ik heb onlangs een Mini Cooper 1.6 gekocht in NL en ingevoerd naar BE. Het is een R56 N12 met 200.000 km op de teller. Helaas, hij begon al te schokken toen ik 5 minuten richting BE reed. Ik ben teruggegaan naar de verkoper en hij zou hem laten nakijken door een garagist die hij kende. Deze verving waterpomp, koelwaterbuis en thermostaathuis (factuur in bezit). Een week later ging ik hem ophalen en het leek ok. Maar 50 km verder en halverwege naar BE hetzelfde probleem. Ik doorgereden en de foutcode via OBDII duidde op lambda-sonde. Ik verving de voorste lambda-sonde zelf en hij reed vervolgens 2000 km aangenaam, al vond ik wel dat hij niet zo goed optrok.

Inmiddels 1000 km later begon de auto 4 weken geleden heel erg te schokken/sputteren na een uurtje parkeeroefeningen doen met mijn dochters. Ik kreeg een foutcode die duidde op de 3de cilinder. Aangezien ik me afvroeg of het de bougie dan wel de bobine zou zijn, wisselde ik de bobines van de 3de en 4de cilinder. Als bougie 3 het probleem zou zijn, dan zou de foutcode op cilinder 3 blijven, als de bobine het probleem zou zijn, dan zou de foutcode verhuizen naar cilinder 4. Het gekke was dat ik helemaal geen foutcode meer kreeg. Ik dus doorgereden. :shock:

Een week later weer hetzelfde probleem. :( Na een uurtje rijden en dus weer bij een hete motor weer dat schokken en nu ook stilvallen bij momenten. OBDII gaf temperatuur van 102 graden aan en dus niet oververhit. Maar wel volgende foutcodes:

Foutcodes 1.png

Blijkbaar geen probleem met een cilinder zoals eerst. Maar wel "Dual alternator upper fault". Dat leek me een rare foutcode, want de batterij was altijd volgeladen. Hierop rondgezocht op internet en ik kwam mensen tegen bij wie de achterste lambda-sonde het probleem was geweest, dus die vervangen. Het leek te helpen maar een dag later begon de motor weer hetzelfde te doen en nu ook ratelende geluiden te maken, voorlopig nog enkel in 3de versnelling bij lage toeren. Ik kreeg nu deze foutcodes:
Foutcodes 3.png
Ik ging verder op zoek en vond dat dit aan de nokkenas-sensoren zou liggen kunnen liggen. Dus beide nokkenas-sensoren vervangen (batterij netjes losgekoppeld uiteraard). Hielp ook niet. Inmiddels valt hij nu uit bij starten en valt hij uit bij schakelen tijdens het rijden. Het geratel is ook constant aanwezig, ook bij starten en bij stilstaan. Hij reageert ook heel laat op indrukken van het gaspedaal en vliegt pas na een seconde met een schok vooruit. Het lijkt ook te stinken naar zwavel buiten. Maar onder de motorkap ruik ik niets, dus wellicht de uitlaat. Ook drupt er wat olie sinds kort maar dit kan ongerelateerd zijn. Het geluid klinkt zo:
Mini geratel(1).mp4
(4.47 MiB) 17 keer gedownload
Aangezien ik nu lees dat dit aan de inlaatdruk zou kunnen liggen, dacht ik de MAP-sensor te vervangen. Maar ik kan blijven vervangen. Ik dacht aan een vacuümlek (bij hete motor zetten materialen uit en een klein lek zou dan groot worden) of de MAP/inlaatdruksensor (bij hete motor is de weerstand in een sensor hoger en die geeft dan pas problemen). Maar ik heb geen materiaal om een lek op te sporen of een sensor uit te meten. Ik dacht zelf dat het geratel mogelijks een symptoom zou zijn van een drukprobleem in het gasmengsel ergens. Maar ik wil niet verder blijven gokken. Dus ik belde een garagist en die zei, afgaand op het geluid van het filmpje, dat het mogelijks de distributieketting zou zijn die zo ratelt. Ik heb mijn bedenkingen omdat het begon met andere symptomen. Of zijn alle symptomen in de tijd aanwijzingen die duiden op een distributieketting die uitgerokken is? Mijn vrees is een kostelijke vervanging van die distributieketting en dan nog steeds met het probleem zitten. Ik weet ook niet wanneer en of die distributieketting ooit is vervangen. Ik heb de vorige eigenaar een mail gestuurd maar hij heeft de auto tweedehands gekocht en heeft de distributieketting zelf niet laten vervangen en gaf aan dat dit bij een ketting niet nodig zou zijn. Ik begrijp zijn redenering maar ik weet ook dat die kettingen mettertijd te slap kunnen gaan zitten. Dus nou staat de Mini stil en mijn kennis schiet tekort om een keuze te kunnen maken inzake "what to try next": garagist de ketting laten inspecteren kost tijd en dus geld dat mogelijks voor niets is weggesmeten. Hopelijk hebben anderen hier ooit een gelijkaardige ervaring gehad. Dank voor alle ideeën. :icon_top:
Gebruikersavatar
Schroefie
NMC Staff
NMC Staff
Contacteer:
Locatie: Veghel
Berichten: 3379
Lid geworden op: 02 jan 2014, 18:12
Nederland

Re: Slapeloze R56 nachten

07 apr 2025, 15:29

Amletofski,

Je bent begonnen met het vervangen van de Lambda sensoren, is mijn vraag heb je de originele van MINI gebruikt of een universeel exemplaar? Mijn garage die mijn auto's onderhoud (Schols Autos) geeft vwb deze 2de generatie MINI's dat je in geval van een Lambda sensor altijd de originele moet pakken want die universele voldoen niet. Die bobines is ook een bekend probleem bij deze PSA motoren van de 2de generatie MINI, willen nog weleens kapot gaan. Ik heb er standaard altijd 2 in mijn MINi liggen en als ik een misfire krijg, met OBD uitlezen en ik vervang ze dan.
Nu je geen melding meer kreeg wil niet zeggen dat ie misschien toch kapot is of dat je misschien toch een slechte bougie hebt op de 3de cilinder. Stel dat je bobine die nu op de 4de cilinder zit ook niet lekker is dan gaat je motor inderdaad niet lekker lopen.

Kun je uit de onderhoud historie halen wanneer de bougies vervangen zijn? Zo niet dan was dat mijn eerste stap geweest, alle vier de bougies en alle 4 de penbobines vervangen dan weet je dat dat in orde is.

Om nu te voorkomen dat je extra geld uit gaat geven en alles gaat vervangen zou mijn advies zijn zoek een MINI specialist op, die kennen deze motor het best en hebben vaak het probleem, omdat ze de juiste uitleesapparatuur en ervaring hebben, zo opgelost.

Die penbobines vervangen is zo'n beetje wat ik zelf aan de motor doe en heb in het verleden ook wel olie, oliefilter, luchtfilter wissel etc zelf gedaan maar tegenwoordig laat ik dat over aan de MINI specialist waar mijn beide MINI's jaarlijks voor onderhoud naar toe gaan.

Succes en houd ons op de hoogte, kunnen we ook weer wat van leren want ben wel benieuwd waarom je motor zo slecht loopt en wat de oorzaak is.

Milco
Amletofski
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 apr 2025, 19:46
België

Re: Slapeloze R56 nachten

07 apr 2025, 18:42

Dank je voor de uitgebreide reactie.

Het is geen originele lambda-sonde, neen. Maar de auto heeft wel goed ermee gereden totdat ik de melding kreeg van die 3de cilinder.

Ik begrijp je verhaal m.b.t. de ontsteking (bougie/bobine). Ik was nog vergeten te zeggen dat het verbruik ook enorm is gestegen. Om een voorbeeld te geven, hij verbruikt 11L/100km als ik aan 50km/u rijdt in 4de versnelling, dus 1L op 9km. Vroeger was dat 6L/100km of 1 op 16. Dat deed mij afgelopen weekend vermoeden dat het de MAP-sensor zou zijn, want ik weet dat versleten bougies 30% meerverbruik kunnen geven, maar dit is toch bijna 50% meerverbruik.

Ook geeft hij soms aan "Heated oxygen sensor (HO2S) 2, bank 1 - slow response" als ik traag rij, maar niet bij snel rijden. Ik neem aan dat dit betekent dat het mengsel veel te heet is of dat er onverbrande benzine bij zit en die sensor daarom een foutmelding geeft. Dat zou althans de logische verklaring zijn gezien het meerverbruik.

Ik ga in elk geval deze week proberen met 4 nieuwe bougies en bobines van NGK en koppel hier terug.
Gebruikersavatar
Schroefie
NMC Staff
NMC Staff
Contacteer:
Locatie: Veghel
Berichten: 3379
Lid geworden op: 02 jan 2014, 18:12
Nederland

Re: Slapeloze R56 nachten

08 apr 2025, 22:10

Nog even vwb die Lambda sondes, de 1ste tussen je spruitstuk en je katalysator geeft de terugkoppeling vwb brandstof/lucht verhouding en bij een kapotte niet goed functionerende 1ste lambda sonde krijg je altijd een te hoog brandstof mengsel waardoor je motor minder fijn begint te lopen en je benzine verbruik omhoog gaat. Ik heb dat destijds met mijn R56 Cooper ook met N12 blok ook gehad. Eerst maar eens goede bougies en penbobines en vandaar verder.
Amletofski
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 apr 2025, 19:46
België

Re: Slapeloze R56 nachten

17 apr 2025, 08:04

Update: bougies en bobines vervangen en het probleem is voor 95% verholpen. Alleen is er een restant van het gerammel hoorbaar onder de motorkap als ik een scherpe bocht naar rechts maak of als ik extra kracht van de motor vraag. Hij draait stationair bij starten op 1000 rpm, maar na 30 minuten zakt dit naar 600 rpm waardoor hij soms stilvalt aan een stoplicht of zo. Dit blijft neigen naar een vacuümlek dat bij warmte of hogere druk uitzet. En dat zou mogelijks ook verklaren waarom bij het nemen van een bocht (de centrifugale kracht doet de motor licht uitwijken naar de andere kant) een lekkend rubber dan ook uitrekt en de scheur vergroot. Dat zou ook het olielek verklaren. Toch maar even door een garagist laten zoeken naar dat lek. Wordt vervolgd.

Terug naar “MINI R55 (Clubman), R56 (Hatchback), R57 (Cabrio), R58 (Coupé), R59 (Roadster)”