K&N luchtfilter (Apollo kit).

Sid
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

04 jul 2007, 00:33

coendek schreef:de tering...
2nd that :mrgreen:
èrcé
Be Mini
Be Mini

04 jul 2007, 15:59

wtf... voor een luchtfiltertje?
ik ga overigens ook m'n hoodscoop open maken en kijken of ik niet wat frisse lucht richting m'n turbo kan sturen. Kan dat overigens geen probleem opleveren met water dat in het motorcompartiment terecht komt?
Sid
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

04 jul 2007, 16:22

moet je eens rijden als het regent en dan de motorkap open.
alle druppels die van de kap in het motorcompartiment vallen en die ook maar in de buurt van de turbo komen verdampen direct :mrgreen:

hoop echt dat iemand anders met een soortgelijk filter komt, vind het echt heel erg mooi.
Mini Poeper
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:

04 jul 2007, 19:37

Hein's R56 is toen als development auto gebruikt bij K&N. De uiteindelijk luchtfilter voor de R56 moet nog komen, zijn ze bijna mee klaar.

Hein heeft toen bij het ophalen van z'n auto gevraagd of ze wat gingen doen met die hoodscoop. K&N zei dat ze 't geprobeerd hadden, maar ervan afzagen omdat er dan teveel lucht binnenkomt.
biermagnaat
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

04 jul 2007, 21:50

er kan toch nooit teveel lucht binnen komen? :s :roll:

laatst zei iemand tegen mij, bij een auto materialen zaak dat je juist geen koude lucht in de motor moest laten komen ik citeer: daar lopen ze slechter op. einde citaat.

lijkt me toch een bijzonder vaag verhaal? waar komt het woord CAI anders vandaan?
Maaij
King of the Groupbuy
Contacteer:

04 jul 2007, 21:59

Ik snap het ook niet :?
biermagnaat
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

04 jul 2007, 22:08

ok het ligt dus niet aan mij. want bij mijn weten heeft een motor zou koud mogelijke lucht nodig omdat daar het meeste zuurstof inzit en dat de beste verbranding geeft.
Peter
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

04 jul 2007, 22:16

Mini Poeper schreef:Hein's R56 is toen als development auto gebruikt bij K&N. De uiteindelijk luchtfilter voor de R56 moet nog komen, zijn ze bijna mee klaar.

Hein heeft toen bij het ophalen van z'n auto gevraagd of ze wat gingen doen met die hoodscoop. K&N zei dat ze 't geprobeerd hadden, maar ervan afzagen omdat er dan teveel lucht binnenkomt.
3 jaar geleden hebben ze bij het K&N Development centre mijn auto gebruikt om een Typhoon intake te passen en op zijn werking te testen. De locatie en apparatuur zag er geweldig uit maar de uiteindelijke conclusie waar zij toe kwamen sloeg nergens op. Er was geen vermogenswinst totdat ze er een extra ventilator voorzette.... Tja zo ken ik er ook nog wel een paar!

Ik heb dus niet een bijzonder hoge pet op van de kennis van de heren van K&N.

Bij motorfietsen zijn de ram-air intake systemen volgens mij nog veel direkter en daar levert het ook geen problemen op.
werner
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

04 jul 2007, 22:42

biermagnaat schreef:er kan toch nooit teveel lucht binnen komen? :s :roll:

laatst zei iemand tegen mij, bij een auto materialen zaak dat je juist geen koude lucht in de motor moest laten komen ik citeer: daar lopen ze slechter op. einde citaat.

lijkt me toch een bijzonder vaag verhaal? waar komt het woord CAI anders vandaan?
Koude lucht is inderdaad altijd goed, maar te veel lucht kan een probleem opleveren.
Zeker bij geblazen motoren. Dan zou het kunnen dat de motor veel te arm gaat draaien en alle gevolgen van dien.
Dit is dan ook moeilijk te compenseren in het motormanagment (meer brandstof inspuiten)omdat die luchtdruk er alleen is bij hoge snelheid/tegenwind :wink: .
Bij de ongeblazen lees atmosferische motoren is dit geen probleem en wordt dan ook veel toegepast bij motorfietsen voor wat extra topvermogen.
Bij deze kit hoeft het geen probeem op te leveren als ze de extra druk weg laten vloeien :wink:
En heb je nog altijd het voordeel van de koude lucht.
èrcé
Be Mini
Be Mini

05 jul 2007, 14:50

maar goed, een beetje extra lucht via de hoodscoop richting m'n turbo om hem wat makkelijker af te laten koelen lijkt me toch geen enkel probleem?
werner
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

05 jul 2007, 16:29

èrcé schreef:maar goed, een beetje extra lucht via de hoodscoop richting m'n turbo om hem wat makkelijker af te laten koelen lijkt me toch geen enkel probleem?
Nee, dat is geen probleem. Ik denk alleen dat het weinig tot niets uit zal maken :wink:
èrcé
Be Mini
Be Mini

05 jul 2007, 20:33

nou, als je af en toe ziet hoe warm m'n turbo momenteel wordt :D
biermagnaat
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

07 jul 2007, 11:42

kun je daar geen grotere intercooler opzetten dan? denk dat je dan snel meer koeling hebt.
Ferdinand
Be Mini
Be Mini

07 jul 2007, 20:57

werner schreef:
biermagnaat schreef:er kan toch nooit teveel lucht binnen komen? :s :roll:

Koude lucht is inderdaad altijd goed, maar te veel lucht kan een probleem opleveren.
Zeker bij geblazen motoren. Dan zou het kunnen dat de motor veel te arm gaat draaien en alle gevolgen van dien.
Dit is dan ook moeilijk te compenseren in het motormanagment (meer brandstof inspuiten)omdat die luchtdruk er alleen is bij hoge snelheid/tegenwind :wink: .
Bij de ongeblazen lees atmosferische motoren is dit geen probleem en wordt dan ook veel toegepast bij motorfietsen voor wat extra topvermogen.
Bij deze kit hoeft het geen probeem op te leveren als ze de extra druk weg laten vloeien :wink:
En heb je nog altijd het voordeel van de koude lucht.
klopt wel. toen ik mijn alta airintake (dus alleen maar een open luchtfilter met air box) in mijn mini plaatste (en ik heb een wat geblazen mini) moest Beek mijn motormanagement behoorlijk opnieuw afstellen! De auto is er overigens wel sterker op geworden, maar het had wel wat voeten in de aarde. Nooit gedacht van alleen maar een filter vervangen.

biermagnaat: je haalt m.i. twee dingen door elkaar, een CAI is een luchtbox voor je luchtinlaat. Het openmaken van je hoodscoop heeft niets met je CAI te maken, maar dan blaas je rijwind over je motor heen. Ik heb trouwens een watergekoelde intercooler. Mijn scoop is open (r53works) maar niet meer nodig, dus waait er wind over mijn intercooler de motor in. De tuners zeggen, gewoon zo laten heb je ook wat rijdwind koeling, kan helemaal geen kwaad.

gr. ferdinand
Veel rijplezier!
tirex
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

08 jan 2008, 19:17

Maaij schreef:Dit is ook een erg mooie filter 8)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

das vet.... :P prijs is :s

Terug naar “Motor- en onderstel (tuning)”