Dat klinkt allemaal erg professioneel. Mooi om te lezen van mensen die er verstand van hebben. Daar kan ik dan weer wat van leren.prensel schreef: ↑20 feb 2020, 09:21Nee ik wil het eerder betrouwbaar houden dan voor extreme componenten te kiezen. Olieverbruik zou geen probleem moeten zijn bij juiste lager en veerspelingen, verse keerringen en pakkingen. Aangezien ik toch het hele blok ga reviseren een mooie gelegenheid om alles goed op elkaar aan te laten sluiten, eventueel in een over- of ondermaat. Ik zet er in iedergeval een extra oliekoeler op en een A/F meter met extra temperatuur meting in de uitlaat om detoneren/te arm mengsel vroegtijdig te kunnen herkennen. Daarnaast lijkt mij een 'baffle' in de sump ook geen overbodige luxe om in het bochtenwerk de olie zolang mogelijk in de buurt van de opzuigbuis te houden.niekcarfreak schreef: ↑20 feb 2020, 08:40Als je niet extreem gaat tunen zoals Berthil dan kun je gewoon originele zuigers e.d. gebruiken, ook als je eens op een circuit wilt rijden.
Mits je goede motorolie gebruikt, regelmatig ververst en vooral olie peilt en bijvult indien nodig.
De ene Cooper S zuipt olie en de andere minder of nauwelijks iets. Mijn R53 GP verbruikt nagenoeg niets, ook niet tijdens een paar rondjes Nordschleife.
Wat ook belangrijk is, maar dat zul jij wel weten, pas hoge toeren draaien als de motor op temperatuur is en ook cooling down rijden na een stevige rit.
Wel leuk dat je zelf zo uitgebreid kunt sleutelen, heb je er thuis een ruimte voor waar je een en ander kunt laten staan als je even geen tijd en zin hebt om te sleutelen?
Ja ik heb gelukkig een redelijke sleutelruimte met brug en alle voorzieningen om alles zelf te doen of te maken (frees- en draaibank, MIG en TIG lassen etc)
Trackday Cooper R50 (of toch een R53)
- mrzed
- Leerling Mini lid
- Locatie: tussen Breda en Roosendaal
Bericht
Re: Trackday Cooper R50 (of toch een R53)
2003 R50 Pepper
190.000 km
190.000 km
- prensel
- Nieuwsgierig
Bericht
Re: Trackday Cooper R50 (of toch een R53)
Vandaag de krukas bij Arrows Motorrevisie in Rijswijk gebracht om te laten beoordelen of deze nog hersteld en gebruikt kan worden.
In eerste instantie lijkt de schade mee te vallen en is het voornamelijk gesmolten lagermateriaal wat op de kruktap zit. De motor heeft duidelijk zonder olie gelopen en is daardoor stuk gegaan. Omdat er best veel warmte ontstaan is gaan ze ook meten of de krukas niet krom getrokken is en of er ergens haarscheurtjes in zitten. Ook als er geslepen moet worden mag dit niet meer dan de eerste ondermaat -0.25 zijn ivm de grotere belasting tijden het track gebruik.
Voor nu even afwachten anders wordt het alsnog zoeken naar een andere krukas of ander onderblok.
In eerste instantie lijkt de schade mee te vallen en is het voornamelijk gesmolten lagermateriaal wat op de kruktap zit. De motor heeft duidelijk zonder olie gelopen en is daardoor stuk gegaan. Omdat er best veel warmte ontstaan is gaan ze ook meten of de krukas niet krom getrokken is en of er ergens haarscheurtjes in zitten. Ook als er geslepen moet worden mag dit niet meer dan de eerste ondermaat -0.25 zijn ivm de grotere belasting tijden het track gebruik.
Voor nu even afwachten anders wordt het alsnog zoeken naar een andere krukas of ander onderblok.
- prensel
- Nieuwsgierig
Bericht
Re: Trackday Cooper R50 (of toch een R53)
De oorspronkelijke krukas is helaas niet meer te gebruiken.
Er zit op het middelste hoofdlagertap een slinger van 0.1mm maar op de buitenste tap aan de pully kant zelfs 0.5mm .
Dat zou mogelijk nog wel te richten zijn maar is niet aan te raden bij hoger vermogen.
Dus inmiddels een andere krukas opgehaald en ook een compleet onderblok. Hopelijk dat een van die twee krukassen wel te gebruiken is.
Wordt vervolgd..
Er zit op het middelste hoofdlagertap een slinger van 0.1mm maar op de buitenste tap aan de pully kant zelfs 0.5mm .
Dat zou mogelijk nog wel te richten zijn maar is niet aan te raden bij hoger vermogen.
Dus inmiddels een andere krukas opgehaald en ook een compleet onderblok. Hopelijk dat een van die twee krukassen wel te gebruiken is.
Wordt vervolgd..
- prensel
- Nieuwsgierig
Bericht
Re: Trackday Cooper R50 (of toch een R53)
Helaas, ook de tweede krukas is niet meer bruikbaar
Deze krukas komt uit een motor waarvan een drijfstang afgebroken is en op de kruktap is bij het oliekanaal teveel beschadigd om binnen grenzen nog te kunnen repareren/slijpen.
Dus dan maar het extra gekochte onderblok uit elkaar halen (deze is niet vastgelopen) en de krukas ter controle weer bij het revisiebedrijf brengen.
Hopelijk is deze wel goed en hoeft wellicht niet eens geslepen te worden. Fingers crossed en volgende week nr 3 maar wegbrengen :-)
Deze krukas komt uit een motor waarvan een drijfstang afgebroken is en op de kruktap is bij het oliekanaal teveel beschadigd om binnen grenzen nog te kunnen repareren/slijpen.
Dus dan maar het extra gekochte onderblok uit elkaar halen (deze is niet vastgelopen) en de krukas ter controle weer bij het revisiebedrijf brengen.
Hopelijk is deze wel goed en hoeft wellicht niet eens geslepen te worden. Fingers crossed en volgende week nr 3 maar wegbrengen :-)
- prensel
- Nieuwsgierig
Bericht
Re: Trackday Cooper R50 (of toch een R53)
We zijn weer begonnen :-)
De R53 JCW heb ik inmiddels helemaal opgebouwd en klaar staan maar die wil ik echt voor de normale weg aanhouden.
Met een 'beetje' vertraging weer aan 'de' trackday R53 begonnen. :-)
En 'de' trackday R53 is een slopertje wat ik zonder blok/bak ergens een keer heb opgehaald maar nog in harde/schadevrije staat.
Prima basis dus om iets van te maken.
Het doel is om in maart 2024 de eerste rondjes op Zandvoort te kunnen maken.
Het interieur en alles wat niet nodig is heb ik er inmiddels uit, de Wiechers rolbeugel zit er (bijna) in.
Een schroefset van AP met camberplates komt er in samen met strutbars voorkant onderzijde en bovenop.
Na 3 blokken met lagerschade uit elkaar gehaald te hebben bleek er maar een krukas nog herstelbaar. Mits geslepen op een ondermaat van 0.50mm :-(
En dat is een probleem want ACL of King hebben geen hoofdlagers meer in de racing uitvoering op 0.50 ondermaat.
Uiteindelijk via ebay.uk kwam ik nog op een setje bij MAR Motorsport en die zijn nu onderweg en kan 1e week januari worden geslepen en gemonteerd. Daarna kan het blok in elkaar, uiteraard met nieuwe lagers/zuigers en kan het opbouwen beginnen.
Er komt een Airtec intercooler op en een extra oliekoeler. Ik had ondertussen ook een Airtec front intercooler gekocht maar die blijkt toch niet zo effectief dus ga maar voor de top optie. Verder 550cc injectoren, Newman PH3 nokkenas en een JanSpeed spruitstuk met een centre R56 uitlaat.
Aangezien het een slopertje was mistte ik ook de ecu maar die heb ik inmiddels met EWS en sleutel en JCW software weer kunnen kopen. Ben nu met WinOLS en MPPS bezig om dat uit te lezen om evt, als dat nodig ,is aan te kunnen passen. Ik heb een wideband lambda sensor om de juiste afstelling te kunnen meten en een set van PI (uit de Engelse Mini Challenge) om datalogging te kunnen doen tijdens het rijden.
De R53 JCW heb ik inmiddels helemaal opgebouwd en klaar staan maar die wil ik echt voor de normale weg aanhouden.
Met een 'beetje' vertraging weer aan 'de' trackday R53 begonnen. :-)
En 'de' trackday R53 is een slopertje wat ik zonder blok/bak ergens een keer heb opgehaald maar nog in harde/schadevrije staat.
Prima basis dus om iets van te maken.
Het doel is om in maart 2024 de eerste rondjes op Zandvoort te kunnen maken.
Het interieur en alles wat niet nodig is heb ik er inmiddels uit, de Wiechers rolbeugel zit er (bijna) in.
Een schroefset van AP met camberplates komt er in samen met strutbars voorkant onderzijde en bovenop.
Na 3 blokken met lagerschade uit elkaar gehaald te hebben bleek er maar een krukas nog herstelbaar. Mits geslepen op een ondermaat van 0.50mm :-(
En dat is een probleem want ACL of King hebben geen hoofdlagers meer in de racing uitvoering op 0.50 ondermaat.
Uiteindelijk via ebay.uk kwam ik nog op een setje bij MAR Motorsport en die zijn nu onderweg en kan 1e week januari worden geslepen en gemonteerd. Daarna kan het blok in elkaar, uiteraard met nieuwe lagers/zuigers en kan het opbouwen beginnen.
Er komt een Airtec intercooler op en een extra oliekoeler. Ik had ondertussen ook een Airtec front intercooler gekocht maar die blijkt toch niet zo effectief dus ga maar voor de top optie. Verder 550cc injectoren, Newman PH3 nokkenas en een JanSpeed spruitstuk met een centre R56 uitlaat.
Aangezien het een slopertje was mistte ik ook de ecu maar die heb ik inmiddels met EWS en sleutel en JCW software weer kunnen kopen. Ben nu met WinOLS en MPPS bezig om dat uit te lezen om evt, als dat nodig ,is aan te kunnen passen. Ik heb een wideband lambda sensor om de juiste afstelling te kunnen meten en een set van PI (uit de Engelse Mini Challenge) om datalogging te kunnen doen tijdens het rijden.
- niekcarfreak
- NMC Moderator
Bericht
Re: Trackday Cooper R50 (of toch een R53)
Klinkt allemaal professioneel en veelbelovend!
Ik ben benieuwd.
Ik ben benieuwd.
- Peter
- Volledig MINI minded!
- Locatie: Roelofarendsveen
Bericht
Re: Trackday Cooper R50 (of toch een R53)
Lekker bezig hoor!! Dat wordt nog aardig doorsleutelen in de vrije uurtjes om in maart de eerste rondjes te kunnen doen... Zit er ook een kenteken op of gaat deze op een trailer of auto ambulance?
- prensel
- Nieuwsgierig
Bericht
Er zit een (geschorst) kenteken op maar ik zet hem op een trailer. Anders zit ik ook nog met APK, verzekeren, belasting etc.
Re: Trackday Cooper R50 (of toch een R53)
Ja best een aardige klus maar ik denk/hoop dat het wel lukt.
Er zit een (geschorst) kenteken op maar ik zet hem op een trailer. Anders zit ik ook nog met APK, verzekeren, belasting etc.
- prensel
- Nieuwsgierig
Bericht
Re: Trackday Cooper R50 (of toch een R53)
Inmiddels komen er (bijna) dagelijks pakketjes binnen met nieuwe goodies :-)
De over/ondermaat lagers zijn nu allemaal binnen, alle ARP bouten zijn binnen, pakkingen etc,... dus het bouwen kon beginnen.
Of toch niet... onverwacht 'even' een ritje naar zuid Duitsland gemaakt naar de 'minimaniac' werkplaats. Deze was van Sascha, beter bekend als 'Minimaniac' een bekende in de Duitse R53 wereld die vorig jaar onverwacht is overleden. Zijn familie verkoopt nu alles uit de werkplaats en daar zaten voor mij een aantal zeer aardige onderdelen bij. Dus dat werd 'even' 600km heen en weer 600km terug :-0 Maar nu heb ik wel een nieuw/beter onderblok, een grotere Direnza radiateur, Earls oliekoeler met thermostaat en nog wat doosjes met andere onderdelen. Daarnaast had Sacha de nodige tijd gestoken om de GP software in een facelift versie van de ECU te laden, EWS deactiveren en met een set plug and play Bosch injectoren (0280156063) zeer goede resultaten behaald. Ik heb een setje meegenomen om eea eens uit te proberen :-)
Daarnaast had ik op advies van een andere Mini specialist een Foxwell NT510 Elite (BMW versie) OBD scanner bij Amazon besteld waarmee je in het veld (op het circuit) alles snel en makkelijk kan uitlezen en resetten of aanpassen.
Voorlopig genoeg te doen om alles te monteren en te testen :-)
De over/ondermaat lagers zijn nu allemaal binnen, alle ARP bouten zijn binnen, pakkingen etc,... dus het bouwen kon beginnen.
Of toch niet... onverwacht 'even' een ritje naar zuid Duitsland gemaakt naar de 'minimaniac' werkplaats. Deze was van Sascha, beter bekend als 'Minimaniac' een bekende in de Duitse R53 wereld die vorig jaar onverwacht is overleden. Zijn familie verkoopt nu alles uit de werkplaats en daar zaten voor mij een aantal zeer aardige onderdelen bij. Dus dat werd 'even' 600km heen en weer 600km terug :-0 Maar nu heb ik wel een nieuw/beter onderblok, een grotere Direnza radiateur, Earls oliekoeler met thermostaat en nog wat doosjes met andere onderdelen. Daarnaast had Sacha de nodige tijd gestoken om de GP software in een facelift versie van de ECU te laden, EWS deactiveren en met een set plug and play Bosch injectoren (0280156063) zeer goede resultaten behaald. Ik heb een setje meegenomen om eea eens uit te proberen :-)
Daarnaast had ik op advies van een andere Mini specialist een Foxwell NT510 Elite (BMW versie) OBD scanner bij Amazon besteld waarmee je in het veld (op het circuit) alles snel en makkelijk kan uitlezen en resetten of aanpassen.
Voorlopig genoeg te doen om alles te monteren en te testen :-)
- niekcarfreak
- NMC Moderator
Bericht
Re: Trackday Cooper R50 (of toch een R53)
Een hoop onverwachte ontwikkelingen, ben benieuwd hoe je Mini wordt.
Die Sacha kende ik niet, zo te lezen veel te vroeg overleden.
Die Sacha kende ik niet, zo te lezen veel te vroeg overleden.
- HHBBXX
- Enthousiast
- Locatie: Velp en Kolverath
Bericht
Re: Trackday Cooper R50 (of toch een R53)
Je pakt het serieus aan, erg leuk om dit te lezen en ik ben heel erg benieuwd naar het resultaat.
Een paar foto's zouden het nog leuker maken
Veel succes en plezier, zo te lezen weet je wat je aan het doen bent
Een paar foto's zouden het nog leuker maken
Veel succes en plezier, zo te lezen weet je wat je aan het doen bent
Youth isn't a time of life, it's a state of mind
- prensel
- Nieuwsgierig
Bericht
Re: Trackday Cooper R50 (of toch een R53)
Cilinderkop gereinigd en kleppen opnieuw ingeslepen, download/file.php?mode=view&id=3540. Het onderblok weer fris en fruitig. Het begint langzaamaan weer een motorblok te worden.download/file.php?mode=view&id=3541
Er zitten King Racing drijfstanglagers in, King hoofdlagers, ARP cilinderkopdraadeinden. De kop is een JCW versie met grotere uitlaatpoorten. Als nokkenas komt er een Newman PH3/4 met ARP bout in, 550cc injectoren, open airfilter box, Janspeed uitlaatspruitstuk. Uiteraard verder nieuwe distributie, waterpomp, keerringen, pakkingen etc. Een 'verse' supercharger, wideband lambda, straight uitlaatpijp (accu box is verwijderd), GAZ verstelbare schokbrekers met camberplates, Toyo R888R banden. Als ECU heb ik voorlopig een facelift versie met GP1 software maar ga tzt toch naar een ECUMaster EMU Black versie.
Er zitten King Racing drijfstanglagers in, King hoofdlagers, ARP cilinderkopdraadeinden. De kop is een JCW versie met grotere uitlaatpoorten. Als nokkenas komt er een Newman PH3/4 met ARP bout in, 550cc injectoren, open airfilter box, Janspeed uitlaatspruitstuk. Uiteraard verder nieuwe distributie, waterpomp, keerringen, pakkingen etc. Een 'verse' supercharger, wideband lambda, straight uitlaatpijp (accu box is verwijderd), GAZ verstelbare schokbrekers met camberplates, Toyo R888R banden. Als ECU heb ik voorlopig een facelift versie met GP1 software maar ga tzt toch naar een ECUMaster EMU Black versie.
- niekcarfreak
- NMC Moderator
- Kraftstoff
- Leerling Mini lid
- Pboy_007
- Be Mini
- Contacteer:
- Locatie: Almere
Bericht
Re: Trackday Cooper R50 (of toch een R53)
Leuk project om te volgen, goed bezig hoor.
My Thunder Grey!
Onze sponsors