Hoi allemaal,
Hier een DIY om je wis/was installatie (hoe heet dat ding ) te fixen. Eerder had Kwiebje al een heel goede DIY geschreven, maar daarmee was mijn probleem niet opgelost. Ik moest verder gaan. Vandaar de DIY. Trouwens, de DIY van Kwiebje staat hier: http://www.newminiclub.nl/forum/viewtopic.php?t=15992
Ergens moest een verstopping zijn, want wanneer ik aan het stuur draaide aan de wis/was installatie hoorde ik wel de motor pompen, maar en kwam geen ruitenwisservloeistof op het raam. De ruitenwisser bewoog trouwens wel.
Deze DIY is voor een R53 (bj 2002).
Op de Rotterdam/ de Kuip meet, hoorde ik van andere clubleden dat zij ook last hadden van een niet werkende wis/was. Ik hoop dat ik anderen kan helpen met deze DIY. Ik was er ongeveer een uurtje mee bezig. Incl moeilijke foto's nemen.
Wat heb je nodig:
- 2 linker handen (check)
- WD 40 met bijbehorend rietje (+ oude doek om overtollig WD 40 weg te vegen)
- imbussleutel
- kruiskop schroevendraaier
- compressor, ik gebruikte een fietspomp
- naald
stap 1:
De achterkant, wat issie vies!
stap 2:
Daar is al een tijdje geen ruitenwisservloeistof op geweest
stap 3:
Dit is de ruitenwisser. Door te knijpen in het korte deel (bij het gaatje), klik je dit deel omhoog.
stap 4:
Nu is het korte deel van de ruitenwisser opengeklikt. Je ziet nu een bout met een gat erin. Ik zag eerst geen gat en moest een beetje peuren (voorzichtig) met een naald. Spuit met WD 40 in dit gaatje om de rommel los te weken. Herhaal dit meerder malen. Gebruik hiervoor het rietje dat geleverd wordt bij de WD 40. Het rietje past perfect in het gaatje van de bout.
stap 5:
WD-40. (nee ik werk er niet, maar het is fantastisch spul), heb ook mij panoramisch dak ermee gefixt...
stap 6:
Zoals ik zei, het rietje past perfect!
stap 7:
Dan, klep omhoog, bank plat---> werkruimte creeren. Nu de klep omhoog staat loopt de WD 40 verder naar binnen door het gat in de bout. Belangrijk omdat er straks nog veel meer rommel uit die buis komt.
stap 8:
Met een kruiskopschroevendraaier, draai je 6 schroeven los van de binnenzijde van de achterklep. Hierna klik je dit plastic deel los van de achterklep.
stap 9:
Dat ziet er na demontage dan zo uit:
stap 10:
Ok, de foto is niet best maar de wis/was motor is met slangetje A (bovenste op de foto) verbonden met een koppelstukje aan slangetje B (onderste op de foto)
stap 11:
Slangetje A loskoppelen van het motortje, voorzichtig aan.
stap 12:
Zo dus
stap 13:
Nadat slangetje A en het koppelstukje (ook losmaken) los zijn zien ze er zo uit
stap 14:
Met de compressor en een beetje WD 40 het slangetje en het koppelstukje schoonblazen
stap 15:
Slangetje B blijf aan de carrosserie hangen. Die kreeg ik niet schoon. Voor de zekerheid maar weer wat WD 40 ingespoten.
stap 16:
Het koppelstukje en slangetje A weer aansluiten op slangetje B dat in de carrosserie bleef hangen. Nog niet op de achterklep aansluiten. Eerst kijken of er na al dat schoonmaakwerk wel weer ruitenwisservloeistof door de slangetjes gepompt wordt.
stap 17:
Jawel, tot zover ging het goed!
maar helaas, nadat ik de slangetjes weer had aangesloten op de motor in de achterklep had ik nog steeds een probleem. Nog steeds geen ruitenwisservloeistof op de achterruit.
stap 18:
Pak een imbussleutel, maatje klein
stap 19:
Met de imbussleutel draai je de 5 schroeven van het kapje af, dat bevestigd is aan de klep. Op de foto zie je dat het slangetje op deze klep is aangesloten. dit kapje moet er dus af. Op deze manier kom je bij het motortje/ binnenwerk van de wis/was installatie. Verwijder nu de kap van de motor. Nee, er komen geen veertjes, of andere losse onderdelen uitvallen. Gewoon 5 schoeven eruit en het kapje verwijderen.
stap 20:
Nee ik vind het niet gek dat mijn wis/ was installatie het nog niet deed. Iemand heeft het binnenwerk volgesmeerd met kogellagervet oid. Het kapje ligt hier onderste boven.
stap 21:
Nu kun je goed het binnenwerk zien. De pijl op deze foto toont een gat. De andere kant van het gat is dus het gat in de bout aan de voorzijde van de achterklep (lekkere zin), zie de foto bij stap 4.
stap 22
In het gat van stap 21, steek je het rietje van WD 40, en spuit je wat WD40 in dit gat.
Wat hier niet op de foto staat, was voor mij juist essentieel. Het buisje ( van het wisserblad tot het binnenwerk) zat helemaal verstopt. Eerder (stap 4) hebben we hier al WD 40 in gespoten vanaf de buitenkant. In stap 22 hebben we wat WD 40 vanaf de binnenkant ingespoten. Pak nu een pijpragger. Dat is een ijzerdraad met haren eraan. Een soort langwerpige borstel. De moutainbikers onder ons gebruiken zo' n pijperagger ook wel om de ketting te ontdoen van overbodige "natuur" na het fietsen. Als je iets anders kunt gebruiken om flink te boenen door dit samlle buisje is het natuurlijk ook goed. "Anything goes" . Als de binnenkant schoon is, sluit je het slangetje weer aan.
Test weer of er ruitenwisservloeistof bij je ruitenwisserblad/ achterruit komt. Bij mij was alles ok!
Snel de binnnenplaat weer vastschroeven.
stap 23
Met een naald voorzichtig weer het spuitmondje van de wis/ was installatie richten.
stap 24
Bij mij ging dat niet voorzichtig genoeg, en toen zat het spuitmondje aan de naald vast. Dat kwam mooi uit want ik zag toen dat onder dit spuitmondje ook nog veel vuiligheid zat. meteen even met de naad verder schoongemaakt.
stap 25
Na het schoonmaken weer voorzichtig het spuitmondje vastklikken en weer (uiterst) voorzichtig richten. En dan werkt alles weer! Tijd voor: Bier na al dat harde werken.
En zo hoort het
Ik hoop jullie hiermee geholpen te hebben. Het is makkelijker dan je denkt en.. je hebt weer vrij uitzicht naar achteren (voorzover dat belangrijk is).
Succes ermee Barto.
DIY: wis/was achterzijde fixen R53
- Ragnar
- Volledig MINI minded!
- Contacteer:
- Marcel Always Open
- Cabrio-King
- Locatie: Pijnacker
Bericht
Goed beschreven
enne : WD-40 lost altijd alle problemen op ! it's amaaazing !
enne : WD-40 lost altijd alle problemen op ! it's amaaazing !
Gr, Marcel
Why straight when you can corner?
"The UJ flag and the chrome add another 100HP"
Why straight when you can corner?
"The UJ flag and the chrome add another 100HP"
- MartijnGizmo
- Volledig MINI minded!
- Locatie: Almere
Bericht
Thanks voor deze tutorial, mijn ruitensproeier doet het ook weer na een middagje knutselen!
Mijn kapje zag er alleen ook zo uit:
Er zat dus geen spuitmondje in. Een nieuw kapje mét spuitmondje kostte me €4,34 bij de BMW-dealer...
Mijn kapje zag er alleen ook zo uit:
Er zat dus geen spuitmondje in. Een nieuw kapje mét spuitmondje kostte me €4,34 bij de BMW-dealer...
- Ollie
- Mod virus alert!
- Contacteer:
- Locatie: Borne
Bericht
Als je een compressor hebt met luchtpistool kun je ook het slangetje in de motorruimte (bevindt zich aan de passagierskant) los halen, en aan de achterzijde het kapje open zetten. Lucht door het slangetje blazen vanaf de motorruimte en het vuil vliegt eruit.
- Barto
- Mod virus alert!
- Locatie: Voorburg
Bericht
Balen Sjees!
- Als je draait aan de knop (bij het stuur ), hoor je dan wel een motortje pompen?
- Bij deze DIY maak je alles schoon wat in de achterklep zit, misschien zit de verstopping in de leiding die in de auto doorloopt?
- Voldoende vloeistof?
- Het spuitmondje in de ruitenwisser?
- Iemand anders?/ Kwiebje?
- Als je draait aan de knop (bij het stuur ), hoor je dan wel een motortje pompen?
- Bij deze DIY maak je alles schoon wat in de achterklep zit, misschien zit de verstopping in de leiding die in de auto doorloopt?
- Voldoende vloeistof?
- Het spuitmondje in de ruitenwisser?
- Iemand anders?/ Kwiebje?
Terug naar “MINI R50 (One/CooperR), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”
Onze sponsors