Het Apple topic

Van alles en niet over de MINI (géén verkoop-topic).
Clubhouse
Garlic Chef

04 mar 2012, 14:12

crossbytje schreef:Ik heb een macbookpro van eind mei 2011 samengesteld, de 15" 'instapmodel' met alle mogelijke upgrades erbij, goed voor 2500 euro.
Scherm met hoge resolutie is super, draait ook zeer vlot, echter overweeg ik een solidstate disk te installeren. De harde schijf is toch nog steeds het traagste element uit een computer. We hebben een desktop W7 pc met solidstate disk en die is toch super responsief. Een vriend heeft een 13" air en die voelt ook echt sneller dan mijn pimped out pro.

Op een imac kun je de combinatie SSD + gewone schijf bestellen, in een macbook is er slechts 1 van de twee mogelijk (tenzij je zelf je dvd-drive gaat uitbouwen en vervangen door een harde schijf)
Even nadenken over de capaciteit die je echt nodig heb in de computer (eventueel is een externe schijf ook mogelijk) en dan voor een SSD gaan.

Oja, wacht nog even op de nieuwe reeks, die komt er 'binnenkort' aan, naar wat ik hoorde vernieuwt de macbookpro reeks ook van design, reden genoeg dus om te wachten, (anders heb je meteen een ‘oude' computer).
Dus als ik het goed begrijp ga ik beter voor een SSD schijf. Een externe schijf heb ik al, daar staan al mijn foto's op.
Pc dient voor het draaien van zware programma's die ik nodig heb om de foto' te bewerken.
P5ycH0
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

04 mar 2012, 15:42

SSD is inderdaad zeer de moeite waard.
Het versnelt het langzaamste component in de computer !!
Mijn macbookpro15 doet een koude start in zo'n 15 seconden...
MartijnGizmo
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

04 mar 2012, 16:17

Enige nadeel is wel dat andere systemen daarna altijd sloom aanvoelen. Daarom heb ik inmiddels ook een Mac mini mét SSD als mediacenter bij de tv staan... :mrgreen:
P5ycH0
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

04 mar 2012, 16:42

Maar jij bent een eindbaas !! :-))
Rode_Kogel
4 op een rij!
4 op een rij!
Contacteer:

04 mar 2012, 16:57

Heb ook een Mac Book Pro 15" november 2011 maar ik vind dat de batterij zeer matig, ruim twee uur internetten en mailen dan kan hij al bijna weer aan de lader, iemand een oplossing? (draai verder weinig spannends op de achtergrond)
Mooi rood is niet lelijk
JR mini
Enthousiast
Enthousiast

04 mar 2012, 17:00

P5ycH0 schreef:SSD is inderdaad zeer de moeite waard.
Het versnelt het langzaamste component in de computer !!
Mijn macbookpro15 doet een koude start in zo'n 15 seconden...
Mijn oude iBook van 8,5 jaar oud doet dat sneller, namelijk in zo'n 2 seconden. Maar deze staat in principe ook al 8,5 jaar aan en gaat alleen maar in de slaapstand. 8)
MartijnGizmo
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

04 mar 2012, 18:06

Dat is dus geen koude start... ;)
Rode_Kogel schreef:Heb ook een Mac Book Pro 15" november 2011 maar ik vind dat de batterij zeer matig, ruim twee uur internetten en mailen dan kan hij al bijna weer aan de lader, iemand een oplossing? (draai verder weinig spannends op de achtergrond)
Kijk eens in je "Activity Monitor" wat de grote resource-slurpers zijn... Twee uur is wel erg matig!
crossbytje
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd

05 mar 2012, 09:50

even googlen (PRAM of VRAM of iets in die aard), je kan de optimalisatieinstellingen resetten, als je koeling constant en onnodig draait, dan loopt je batterij ook sneller leeg. Die instellingen evolueren met de tijd en afhankelijk van je gebruik, maar dat kan al eens mislopen.

Ik denk ook eens iets gelezen te hebben over het 'resetten' van een batterij, of dat echt werkt weet ik niet, maar er is in ieder geval genoeg over geschreven op verscheidene fora.
Clubhouse
Garlic Chef

21 apr 2012, 13:23

Hoe maak je een nieuwe postbus aan op een IPad?
Volgens de handleiding moet je naar de postbussen gaan er daar op de knop wijzig drukken, maar die knop staat er niet!. :shock:
Iemand enig idee hoe het moet?
Mini Poeper
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:

24 apr 2012, 23:54

Vorig jaar mei overstap gemaakt naar Apple, in een zeer korte tijd iMac, iPad en iPhone. Daarnaast nog een NAS draaien voor TimeMachine en als lokale server. Ben erg tevreden, gebruik geen Windows meer!

Tegelijkertijd met iMac een SSD gekocht, maar deze ligt nog steeds op schap. Geen tijd om in te bouwen... :oops:
M'n compagnon binnenkort ook een appeltje en bedrijf draait op OS X!
Aantje
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd

01 jun 2012, 14:55

Was de laatste tijd niet tevreden over de prestaties van mijn macbook, eergisteren was ik het beu en heb 8gb werkgeheugen besteld ipv de standaard 2gb. Nu is 8gb misschien overkill maar merk sinds vandaag ineens weer dat het allemaal weer een stuk soepeler gaat.

Dus OS X met Lion moet eigenlijk 4gb minimaal zijn!
MartijnGizmo
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

01 jun 2012, 15:02

Overkill bestaat niet, toch? :wink: Tijdje terug de iMac24 van m'n vriendin (zonder SSD) van 2 naar 8 geüpgrade, scheelde echt behoorlijk. In m'n eigen systeem heb ik 16GB, met de huidige geheugenprijzen goed te doen! :)
Aantje
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd

01 jun 2012, 15:06

Overkill bestaat inderdaad niet maar zie nu dat ik rond de 3,28GB blijf hangen met mijn gebruik. Ook Page-outs blijft nu keurig op 0 staan wat voorheen wel anders was :mrgreen: . Heb zelf ook geen SSD maar het verschil is goed te merken, onder andere bij normaal gebruik valt het op dat ik voldoende over heb om even snel wat te openen. Voorheen was een filmpje op Autoblog kijken in combinatie met iPhoto een absolute no go. Nu geen probleem 8)

Ben benieuwd of iMovie er nu ook meer zin in heeft.

Terug naar “Kletshoek”