Radiobediening monteren op 3-spaaks lederen stuur

De binnenkant, alles over het interieur, audio, navigatie, carkits etc.
stevieyes
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid

Radiobediening monteren op 3-spaaks lederen stuur

06 jul 2009, 20:50

Hallo allemaal. Een vraagje (ik heb me rot gezocht in de topics :( ), heeft iemand ervaring met het achteraf inbouwen van de radio-bediening in een 3-spaaks stuur? Wat heb ik nodig? Een paar handige tips zijn welkom. :lol:
Het is mijn vriendin haar Mini, een mooie Park Lane uit 11/2005
jimmysx
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd

06 jul 2009, 21:21

Hoi en welkom hier. Het is handig om je eerst even voor te stellen in het 'Who Are U' topic.
Verder is het handig als je vragen hebt over bediening etc etc etc, welk model je hebt en over welk merk radio het gaat! :wink:
stevieyes
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid

10 jul 2009, 18:10

Ok vriend, je hebt gelijk. Beste mensen, mijn naam is Steve. Ikzelf bezit geen Mini, mijn vrouwtje wel. Ik ben de poetser van haar kersverse beauty uit 11/2005. Het gaat om een Park Lane (R50) met een 3-spaaks leder stuurtje en orginele "Boost" radio/cd. Mijn vrouwtje wil dolgraag de audio-bediening op het stuur, cruise control of telefoon hoeft niet.
Opnieuw mijn vraag, heeft iemand ervaring hiermee :? ? Ik weet inmiddels dat je de schakelaars los kan kopen, dat NNP stuurtjes verkopen zoals het mijne, maar dan met knoppen. Heeft iemand tips/advies voor me? Wat heb ik nodig in mijn geval? Mijn danks namens mijn vrouwtje HEEL groot :wink: . Groetjes Steve
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Nederland

10 jul 2009, 18:12

stevieyes
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid

10 jul 2009, 18:57

Bedankt, ik had deze al gelezen. Maar toch heb ik ook op deze topic een vraag geplaatst.
@mr
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd

11 jul 2009, 10:05

Ik denk dat de vraag eigenlijk is " Als ik een MF sleepring plaats, is dan de radio zonder verdere aanpassingen via het stuur te bedienen (met een setje MF knoppen dan) zonder kabelbomen e.d. aan te passen.
Die vraag heb ik eigenlijk ook.

Het andere topic is vrij specifiek op de cruise control gericht.

Ar.
stevieyes
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid

11 jul 2009, 16:35

KLopt, misschien nog een andere manier....Ik veronderstel dat die sleepring op het stuur zit...misschien beter gewoon het MF-stuurtje kopen a €70 bij NNP, daat zal ring wel opzitten, niet? 2 vliegen in een klap. Iemans suggesties?
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Nederland

11 jul 2009, 16:45

Op een nieuw stuur zit geen sleepring.
stevieyes
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid

11 jul 2009, 16:49

Nearly New Parts......bijna nieuwe onderdelen.....dus niet nieuw.....ik vermoed dat die sleepring er op zit....of heeft iemand reeds zo'n ding gekocht bij NNP
kwiebje
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

11 jul 2009, 17:35

Ik heb zo'n stuur via NNP. Maar kon die gewoon overzetten. Dit omdat ik ook al van te voren stuurbediening had. Als je dit niet hebt moet je volgens mij ook nog wat dingen aanpassen om het werkend te krijgen.
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Nederland

11 jul 2009, 21:45

stevieyes schreef:Nearly New Parts......bijna nieuwe onderdelen.....dus niet nieuw.....ik vermoed dat die sleepring er op zit....of heeft iemand reeds zo'n ding gekocht bij NNP
Berthil schreef:Op een nieuw stuur zit geen sleepring.
Ook niet bij een bijna nieuw stuurwiel.
Je kan nog zes keer vragen en aannames maken maar ik zou gewoon eens wat gaan kopen en uitproberen.
@mr
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd

12 jul 2009, 01:11

Zo komen we niet echt veel verder.. wel?

De Sleepring is een apart onderdeel wat je bij de BMW dealer kan bestellen. Dit is geen onderdeel van het stuurwiel zelf. De vraag is heel simpel en om te voorkomen dat er onderdelen besteld worden die misschien niet werken is de vraag hier op het forum best wel valide of er nog meer onderdelen nodig zijn en of het werkt. Op de link eerder in dit topic waren wat onderdelen benoemd, maar het is niet duidelijk of deze voor de radio nodig zijn of voor de Cruise Control alleen.

Arjan
dylan159
One wheel wonder
One wheel wonder

12 jul 2009, 20:32

Ik ben ook wel erg benieuwd. Heb een 3 spaaks stuur zonder knopjes. Vroeg mij nu af of ik de bediening op dit stuur kan monteren (zit de voorbereiding er al). Wil inderdaad ook alleen de radio bediening werkend krijgen. De cruise control lijkt mij ingewikkeld. Tenzij iemand mij tegen vergoeding met de inbouw kan helpen. Ik hoor het graag via PM
stevieyes
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid

19 jul 2009, 15:40

Is er al duidelijkheid over "wat heb je precies nodig", bij het ombouwen van een 3-spaaksstuur naar een MF-stuur. Gewoon een duidelijk antwoord zou heel fijn zijn voor velen. Is het de moeite om dit te doen, aangezien een NNP-stuur €70 kost.
Laat maar komen, die duidelijke reacties. Groetjes Stevie
dylan159
One wheel wonder
One wheel wonder

05 aug 2009, 22:12

Ok, Je hebt dus nodig een kabelboom, een sleepring, een 3 spaaks stuur (of multifunctioneel 2-spaaks stuur). Als je nog geen 3-spaaks stuur heb, moet je ook rekening houden met een nieuwe airbag. Die van de 2-spaaks past nl. niet in de 3-spaaks. Verder heb je nodig de knoppen voor op het stuur. Dit zou voldoende zijn voor de radiobediening. Echter als je zo ver bent kun je net zo goed een paar draadjes meer aansluiten en de cruise control laten activeren. Ik was in totaal 350 Euro kwijt. Alles doet het nu radio en cruise control. Echter het is wel een lastig karwei vond ik, maar ja bij de dealer inbouwen zou 700 tot 800 Euro kosten. Succes en als je vragen hebt, stuur maar een PM

Terug naar “Interieur en audio”