Hallo eerst even een fijne kerst allemaal.
En nu mijn vraag mijn dynamo leverd soms 15.7 en dan weer 14.9 of 14.7 of 15.1.
Normaal is het toch ongeveer 14.4.
Dynamo stuk ?
Het gaat om een mini countryman r60 2014 en heeft 142000 km .
Hallo vraagje dynamo
- Schroefie
- NMC Staff
- Contacteer:
- Locatie: Veghel
Bericht
Re: Hallo vraagje dynamo
Klopt in zoverre die 14,4 volt. Ik rijd ook een R60 Cooper S en kan middels een OBD scanner en via bimmerlink op Apple Carplay mijn spanning monitoren en die is inderdaad steady 14,4 volt. Hetzelfde beeld (14,4V) heb ik ook in mijn R55 Clubman Cooper.
Wisselend spanningsniveau is niet goed, een dynamo moet tussen de 13,5 en 14,5 V afgeven, alles er benden en erboven is niet goed. Het kan de spanningsregelaar zijn of versleten/kapotte koolborstels. Ik heb met mijn R55 Cooper al 240.000km op de klok en nog steeds de eerste dynamo. Mijn vorige R56 Cooper had met 330.000kmen nog steeds de originele dynamo dus ik denk dat kilometer stand niet altijd wat wil zeggen. De spanningsrgelaar is een stukje electronica en dat kan altijd kapot gaan. Ik zou er wel even naar laten kijken want als de dynamo kapot gaat kun je nog wel een stukje rijden (tot de accu leeg is) maar zou er niet mee blijven rijden.
In mijn eerste auto, een Ford Fiesta is ook ooit de spanningsregelaar kapot gegaan maar toen kon ik gewoon bij een Bosch Center terecht waar ze de dynamo gereviseerd hebben en een nieuwe spanningsregelaar hebben geplaatst. Of dat tegenwoordig nog bestaat geen idee maar je kan volgens mij wel een dynamo omruilen, zit net als remklauwen statiegeld op, oude omruilen voor een gereviseerd exemplaar tegen een lager bedrag dan een nieuwe kopen.
Succes en laat even weten hoe het verlopen is cq het probleem was, kunnen anderen weer wat van leren.
Milco
Wisselend spanningsniveau is niet goed, een dynamo moet tussen de 13,5 en 14,5 V afgeven, alles er benden en erboven is niet goed. Het kan de spanningsregelaar zijn of versleten/kapotte koolborstels. Ik heb met mijn R55 Cooper al 240.000km op de klok en nog steeds de eerste dynamo. Mijn vorige R56 Cooper had met 330.000kmen nog steeds de originele dynamo dus ik denk dat kilometer stand niet altijd wat wil zeggen. De spanningsrgelaar is een stukje electronica en dat kan altijd kapot gaan. Ik zou er wel even naar laten kijken want als de dynamo kapot gaat kun je nog wel een stukje rijden (tot de accu leeg is) maar zou er niet mee blijven rijden.
In mijn eerste auto, een Ford Fiesta is ook ooit de spanningsregelaar kapot gegaan maar toen kon ik gewoon bij een Bosch Center terecht waar ze de dynamo gereviseerd hebben en een nieuwe spanningsregelaar hebben geplaatst. Of dat tegenwoordig nog bestaat geen idee maar je kan volgens mij wel een dynamo omruilen, zit net als remklauwen statiegeld op, oude omruilen voor een gereviseerd exemplaar tegen een lager bedrag dan een nieuwe kopen.
Succes en laat even weten hoe het verlopen is cq het probleem was, kunnen anderen weer wat van leren.
Milco
- corsak
- Leerling Mini lid
Onze sponsors