Lichtgewicht velgen "discussie"

Van alles en niet over de MINI (géén verkoop-topic).
speedy
NMC Legend
NMC Legend

Lichtgewicht velgen "discussie"

17 feb 2014, 07:08

Hallo members,

Ik heb gisteren mijn wielen voor de fun is gewogen incl band want lees regelmatig dat mensen het heel belangrijk vinden als een velg licht is en geen zware wielen willen rijden.
Nu snap ik dat als je een maat kleiner rijd dat het veel beter rijd en ook aanzienlijk lichter zal zijn maar als we even puur naar een lichte velg in de zelfde inch maat kijken tov een zware velg valt het mij erg tegen hoeveel het scheelt (behalve in de portemonnee).

Ik had nooit gedacht dat alleen de band 18" al 10 kg is !
als een velg dan 1 kg lichter is maakt toch heen ruk uit lijkt mij?

tenzo incl toyo 18" = 19,2 kg
bbs incl toyo 18 " = 18,3 kg

Ben benieuwd hoe jullie erover denken maar ik ben van mening als je licht wil worden je beter het interieur kunt strippen :-D
Afbeelding
Robert
NMC Moderator
NMC Moderator

Re: lichtgewicht velgen "discussie"

17 feb 2014, 07:27

Velgen zijn in ieder geval onafgeveerd gewicht. En dat gewicht is kritisch bij de wegligging. Door de massa traagheid gaat dat gewicht bijvoorbeeld stuiteren, en zo....
Neem maar eens een pak suiker (1 kg) in je hand en schud dat eens, hoeveel meer kracht moet je zetten om met dezelfde snelheid dezelfde beweging te maken als zonder dat pak suiker??
Diezelfde kilo heb je dus net "verwijderd" van je wielophanging door de lichtere velg, en dus hoeven jouw veren en schokbrekers minder kracht te zetten om de boel in het gareel te houden.

Als je graag het totale gewicht van de auto aanpast (tbv verhouding gewicht / vermogen), dan komt het interieur op plek 1.
speedy
NMC Legend
NMC Legend

17 feb 2014, 07:30

kijk daar zit wat in maar zou je 4 kg merken ?
Afbeelding
Robert
NMC Moderator
NMC Moderator

17 feb 2014, 07:58

Voor normaal straatgebruik zal die 4 kg wel meevallen.
Maar als je op een circuit rijdt, en je wilt zoveel mogelijk tractie houden, dan gaat elke kg wel wegen. Stel je dendert over de curbstones en je wiel hangt méér boven het asfalt als dat ie erop staat, dan kan je dat tienden in tijd schelen. Door geen aandrijving, want wiel hangt in de lucht; of doordat je auto wegglijdt, omdat je wiel 'hangt los' en je geen grip meer hebt. En een paar tienden in elk rondje, da's als snel 5 seconden achterstand bij 50 rondjes. :D
mushrop
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

17 feb 2014, 09:33

4kg merk je absoluut ook op de openbare weg! Het onafgeveerde gewicht is uiteindelijk cruciaal voor de handling van je auto. Als je echt de beste prestaties wilt ga je ook voor het laagst afgeveerde gewicht. Nadeel van hele lichte wielen is wel dat ze een stukje kwetsbaarder zijn.
MINI Dubman '07 PureSilver

So far: * JCW Recaro seats * JCW leather/alcantara steering wheel * carbon dashpanels * S frontbumper * JCW upper grill with chrome surroundings * chromeline undergrill * S fuel cap * Cobra Evo1 coilovers * Cooper S rear bumper * Cooper S exhaust * RH ZW1 17x8 front/17x8,5 rear * stage2 tuning BR performance 152pk/330Nm * open downpipe * Porsche diesel logo's * ekte fake Akrapovic uitlaattips *

To do: * wilwood brakes front * HardRace adjustable camberlinks * camberplates * powerflex draagarmrubbers * LED dagrijverlichting * M7 anti-mushroomingplates * Direnza Intercooler *

Project2 Performance www.facebook.com/project2performance

Afbeelding
ajede
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

17 feb 2014, 10:00

Heb wel eens een artikel gelezen over gewicht in de autosport dat iedere KG wat je "bespaart" op je velg dat te vergelijken is met een 4 tot 7 kg interieur(gewichts)besparing.

Dan gaat het hard zeg als je lichtgewicht velgen pakt!

:bier
Afbeelding
speedy
NMC Legend
NMC Legend

17 feb 2014, 10:07

nee
Afbeelding
mushrop
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

17 feb 2014, 11:01

Nee?

So far: * JCW Recaro seats * JCW leather/alcantara steering wheel * carbon dashpanels * S frontbumper * JCW upper grill with chrome surroundings * chromeline undergrill * S fuel cap * Cobra Evo1 coilovers * Cooper S rear bumper * Cooper S exhaust * RH ZW1 17x8 front/17x8,5 rear * stage2 tuning BR performance 152pk/330Nm * open downpipe * Porsche diesel logo's * ekte fake Akrapovic uitlaattips *

To do: * wilwood brakes front * HardRace adjustable camberlinks * camberplates * powerflex draagarmrubbers * LED dagrijverlichting * M7 anti-mushroomingplates * Direnza Intercooler *

Afbeelding
MartijnGizmo
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

17 feb 2014, 11:06

Mijn huidige velgen zijn 6kg oid (in 15") en dat verschil kun je idd goed merken tov 17" van een kilo of 12. Het voelt allemaal wat lichtvoetiger en de auto 'knalt' minder over hobbels etc. Zeker in combinatie met veel rubber, dat ook nog eens wat meer veert dan banden met een lage zijwang. Je verliest wel wat stuurprecisie, al heb ik dat ietwat ondervangen met een beetje 'stretch' (205 op 8J). Ik zou nog wel eens een setje semislicks in dezelfde maat willen proberen, die hebben vaak een veel stijvere wang.

Of het de moeite waard is op een straatauto? Dat kun je je afvragen bij het merendeel van de modificaties uiteraard. Ik vind het leuk om eens te ervaren bij een MINI, waar zoiets ook echt goed voelbaar is. Maar ik sluit niet uit dat ik ooit weer eens zware 17" monteer, gewoon, omdat ik die bijvoorbeeld ook mooi vind. :)
BurnoutBram
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

17 feb 2014, 11:38

Mijn oneD gaat met worstwielen dik 180(teller) en met 17 inch evolution velgen met moeite 170(teller)...
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Nederland

Re: Lichtgewicht velgen "discussie"

17 feb 2014, 23:59

Grote verschillen ga je niet merken kan ik zeggen uit eigen ervaring.
Al helemaal niet op straat, daar kun je beter investeren in onderstel en een band met veel grip.
Maar alle kleine beetjes helpen en zo ook lichtere velgen.
mushrop
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

19 feb 2014, 15:40

Niet merken? ik merkte toch echt een enorm verschil tussen de azev's en de OZ's...

Afbeelding
maiky maik
Be Mini
Be Mini

22 feb 2014, 21:16

Pff. Anders hier wel. 17 Oz 8kg per wiel of standaard 17inch.
Wereld van verschil!
Klatsie
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

22 feb 2014, 21:46

Nou ben dan benieuwd als ik die Superleggeras eronder heb! :grin:
Peugeot 205 GTI, Audi 80 Coupe 2.3L V6, Renault Clio 2.0 16V, Peugeot 306 GTI, Opel Astra 1.6, Audi 80 Coupe 2.8L V6, Renault Megane Coupé 2.0 16V, Audi A8 4.2 V8, Mini Cooper S
Marcel Always Open
Cabrio-King

23 feb 2014, 10:52

Ik denk dat er wel een verschil is op straatgebruik, maar dat je zelf ook moet afwegen of de funfactor van de extra looks de funfactor van de kleine verbetering in wegligging overtreft.
En qua circuitgebruik kun je m.i. beter afwegen hoeveel banden kosten voor de verschillende velgen, en hoe kwetsbaar de velg is.
Gr, Marcel
Why straight when you can corner?
"The UJ flag and the chrome add another 100HP"

Terug naar “Kletshoek”