Pagina 1 van 7
'MINI-killer' van Audi: de A1
Geplaatst: 09 feb 2010, 23:47
door Ivo
Geplaatst: 09 feb 2010, 23:52
door Sven
Zal wel een strakke wagen zijn, maar kan niet tippen aan het speelse van een MINI!
Maar kan me voorstellen dat een vrouw van een Audi-leasende-man in zo'n A1 gezet wordt
En met S-line kan ie ook best dik worden gok ik...
Geplaatst: 09 feb 2010, 23:58
door Sarrod
Hmm, teleurstellend vind ik hem. Ik ben de afgelopen jaren een enorme fan geworden van Audi ontwerpen, maar dit slaat de plank bij mij mis. Saai en lomp, terwijl de afgelopen jaren Audi's strak, elegant en chique waren. In het kleine segment blijft Mini gewoon onbetwist nr.1

Geplaatst: 10 feb 2010, 00:03
door Deniz
Geplaatst: 10 feb 2010, 00:07
door Ivo
Hier een stukje tekst van Autovisie.nl:
Mini aufgepasst
Dit is het wapen waarmee Audi (vooral) de Mini zal gaan bestrijden. Audi beweert dat het een echte premium auto is, met het uiterlijk van een wagen uit het B-segment.
Audi’s kleinste meet 3,95 x 1,74 x 1,42 meter (l x b x h) bij een wielbasis van 2,47 meter. Dat is langer, breder en hoger dan de Mini. De wielbasis is bijna precies gelijk. Een erg ruime achterbank kun je dus niet verwachten in de A1. De bagageruimte is overigens 267 liter groot met de bank omhoog en 910 liter met de bank plat. Wat je wél kunt verwachten van de Ingol-stadsrakker, is een bouwkwaliteit die niet voor de rest van de Audi’s onderdoet. Het interieur en het exterieur zijn verregaand naar eigen smaak aan te kleden. De opvallende boog die van de A-stijl naar de C-stijl loopt kan bijvoorbeeld in verschillende kleuren worden gespoten. Ook is een S-line pakket leverbaar met een grotere dakspoiler, andere velgen etc.
Het uiterlijk moest zowel bij mannen als vrouwen in de smaak vallen en daarom ziet de A1 er wat gematigder uit dan de conceptauto. Hij is, zogezegd, minder bozig. Toch staat hij met zijn ‘vierkante’ lengte-breedte verhouding stoer op z’n wielen. De brede wielkasten die plaats bieden aan 19” wielen versterken dit effect nog eens. Op de driedimensionale achterlichtunits na, is het uiterlijk van de A1 verder redelijk voorspelbaar. Het alom bekende familiegezicht is zonder al te veel kneedwerk op de voorzijde aangebracht.
De uitrusting is, mits je betaalt, vergelijkbaar met die van duurdere Audi modellen. Zo beschikt de A1 desgewenst over een Audi MMI infotainmentsysteem, dat zich laat aflezen middels een uitklapbaar scherm in de middelconsole. Het systeem is compatibel met alles wat de consumentenelektronica-industrie tegenwoordig in de schappen legt. Muziek schalt via 14 speakers met een totaalvermogen van 465 watt richting de trommelvliezen van de inzittenden. De A1 heeft kortom, alles wat de ‘jonge stadsbewoner’ zoekt in een auto.
Wat de klant tegenwoordig ook zoekt is een laag verbruik. Audi heeft dit onder andere gerealiseerd door de A1 slechts met kleine turbomotoren met start-stop en remenergieregeneratie uit te rusten. Het zijn alle vier bekende VAG blokken, te weten de 86 pk 1.2 TFSI, de 122 pk 1.4 TFSI en de 1.6 TDI in 90 en 105 pk uitmonstering. Een zeventraps DSG bak is op alle motoren leverbaar om het verbruik te drukken. De uitstoot van de 1.6 TDI modellen ligt onder de 99 gram per kilometer. De A1 krijgt een speciaal programma op het infotainment systeem dat de bestuurder moet helpen om zo zuinig mogelijk te rijden.
Het gewicht van 1.045 kilo draagt niet alleen bij aan een laag verbruik, maar ook aan een agiel weggedrag. Daar zorgen bovendien de relatief grote spoorbreedte en de elektronische sperfunctie voor. Daarnaast is de stuuroverbrenging zeer direct. De A1 blijft daardoor wendbaar in de stad en sportief daarbuiten. In Genève kan iedereen zelf gaan kijken of men zich bij BMW zorgen moet gaan maken.
Geplaatst: 10 feb 2010, 00:25
door Shag
Lijkt wel een Citroen C3... als dit de mini killer moet zijn vreet ik m'n toerenteller op.
Er zal nooit een minikiller zijn, althans ik kan het mij niet meer voorstellen. mini is veel meer dan slechts een auto. Zoiets ram je niet ff van de tekentafel, gaan jaaaaaaren overheen. Bovendien was toentertijd de mini echt een nieuw concept, mensen waren verbaasd en verrast. Nu heb je ongeveer in elk formaat/uitvoering wel een auto uit te zoeken.
Goooo MINI !

Geplaatst: 10 feb 2010, 00:36
door Sicco
ow jee, Ik moet mijn onderschrift aan gaan passen. Wat een gedoe......
Maarre, ff serieus. Minikiller? Dan moet er eerst wel een motor in die A1, want momenteel valt dat ding nog niet vooruit te branden. Enne, laten we even de roadtests afwachten. Al die zogenaamde Minikillers zijn toch al door de mand gevallen.
Geplaatst: 10 feb 2010, 02:05
door Deniz
Hoe doet de MiTo het t.o.v. de MINI tegenwoordig?
Geplaatst: 10 feb 2010, 06:04
door ginoceros
Geplaatst: 10 feb 2010, 09:11
door biermagnaat
Goh verrassend, SAAI! Wel een echte Audi dus.
Geplaatst: 10 feb 2010, 09:19
door Marcel Always Open
Knalrood en toch kleurloos.

Geplaatst: 10 feb 2010, 11:23
door Pascal R
Bestaat er concurrentie voor de MINI ?
MINI IS A WAY OF LIFE toch?
Geplaatst: 10 feb 2010, 11:27
door MaVaEe
Die achterkant...

Geplaatst: 10 feb 2010, 11:36
door Mini Poeper
Helaas dames en heren,
Er komt wel een echte MINI killer! BMW komt namelijk met een model onder de 1-serie (gemakshalve noemen we deze nu ff 0-serie).
De 0-serie zal op het zelfde platform en onderstel als de MINI worden gefabriceerd, de eerste fwd BMW worden en in Oxford tussen MINI gefabriceerd worden.
Geplaatst: 10 feb 2010, 11:41
door jay
denizg schreef:Hoe doet de MiTo het t.o.v. de MINI tegenwoordig?
goede vraag, ben naast mini rijder ook hevige alfa rijder en fan en het moet gezegd worden de mito is toch ook
