Pagina 1 van 1

BPM?

Geplaatst: 23 jan 2009, 17:42
door Murcie
He gasten,
ik hoor veel verschillende verhalen dus weet niet meer precies hoe het zit :( Met zoveel autoliefhebbers bijelkaar weten er vast wel een aantal mensen hoe het zit.

Wil maybe een auto uit duitsland gaan invoeren, dus vandaag even de douane gebeld om te vragen hoeveel ik nu precies kwijt ben, geen antwoord op gekregen omdat ze het over de Netto catalogus waarde hebben, ik wist de verkoopprijs in 2004 wel maar daar konden ze niets mee, ze kon me ook de berekeningen daarvoor niet geven heel vreemd allemaal.. kan er iemand mij vertellen hoe dit nu precies zit hoe je dit uitrekend!!? Het gaat hier om een benzine auto van 51.500.. en 55.000 inclusief alle losse optie's. Maart 2004..

Graag hoor ik van jullie hoe het zit many thanks :lol: ..

Murcie

Geplaatst: 23 jan 2009, 17:56
door MiniBeardie
Maar weer even schaamteloos reclame maken voor de ANWB-site:

Bij het berekenen van de bruto-BPM wordt rekening gehouden met:

* de netto catalogusprijs, bij een gebruikte auto is dit de prijs op de datum van eerste toelating;
* extra opties/accessoires;
* kenmerken van de auto, zoals wel of geen roetfilter, energielabel, CO2-uitstoot, benzine of dieselmotor, etc.

Als u een nieuwe auto invoert dan is het bruto bpm-bedrag het definitieve bedrag dat u moet betalen. Voert u een gebruikte auto in dan krijgt u vermindering van de BPM op basis van de afschrijving van de auto. Voor het berekenen van de afschrijving op de BPM kunt u gebruik maken van de tabel met standaardpercentages van de Douane. Denkt u dat u recht heeft op een hogere afschrijving, dan moet u dit aantonen middels een taxatierapport of met behulp van een in de branche gebruikelijke koerslijst. Bijvoorbeeld de
ANWB / BOVAG koerslijst.

Klik hier voor meer over de berekening van de rest-BPM, het BPM-aangifteformulier en een uitgebreide toelichting.

Groetjes, Ron

Geplaatst: 23 jan 2009, 18:16
door Murcie
MiniBeardie schreef:Maar weer even schaamteloos reclame maken voor de ANWB-site:

Bij het berekenen van de bruto-BPM wordt rekening gehouden met:

* de netto catalogusprijs, bij een gebruikte auto is dit de prijs op de datum van eerste toelating;
* extra opties/accessoires;
* kenmerken van de auto, zoals wel of geen roetfilter, energielabel, CO2-uitstoot, benzine of dieselmotor, etc.

Als u een nieuwe auto invoert dan is het bruto bpm-bedrag het definitieve bedrag dat u moet betalen. Voert u een gebruikte auto in dan krijgt u vermindering van de BPM op basis van de afschrijving van de auto. Voor het berekenen van de afschrijving op de BPM kunt u gebruik maken van de tabel met standaardpercentages van de Douane. Denkt u dat u recht heeft op een hogere afschrijving, dan moet u dit aantonen middels een taxatierapport of met behulp van een in de branche gebruikelijke koerslijst. Bijvoorbeeld de
ANWB / BOVAG koerslijst.

Thanks Ron maar hoe weet ik wat de netto waarde is!? B.V een auto van 55.000 euro verkoopprijs, daar 19% btw van afhalen en 20% bpm!!???
Klik hier voor meer over de berekening van de rest-BPM, het BPM-aangifteformulier en een uitgebreide toelichting.

Groetjes, Ron
Thanks Ron maar hoe weet ik wat de netto waarde is!? B.v een auto van 55.000 euro verkoopprijs, moet ik daar dan 19% btw van afhalen en 20% bpm!!??

Geplaatst: 23 jan 2009, 20:35
door Peter
Eerst de bpm van de catalogusprijs afhalen.

Wat je dan overhoudt moet je door 1,19 delen. Dan hou je de netto cat. prijs over.

Geplaatst: 23 jan 2009, 20:52
door MY00
Hier kun je een berekening maken: www.bpmberekenen.com

Geplaatst: 23 jan 2009, 20:53
door MaVaEe
Je kan ook naar autoweek.nl gaan en daar de bpm calculator gebruiken. Even het merk, type en bouwjaar selecteren en hij pakt automatisch de prijzen. :)

Geplaatst: 23 jan 2009, 21:07
door MiniBeardie
Zijn volgens mij allemaal oude calculators.

Maar geeft in ieder geval een indicatie.

Geplaatst: 24 jan 2009, 09:58
door Murcie
Tankx, die autoweek calculator is reg handig :lol:

Geplaatst: 24 jan 2009, 10:58
door MiniBeardie
Let wel op of die calculator met 40% BPM (2009) rekent, en niet met 43,5 % (2008). Anders betaal je teveel!
En verdiep je ook even in het berekenen van de BPM op basis van bijvoorbeeld de ANWB Koerslijst. Auto's schrijven nu door de financiele crisis veel harder af dan bijvoorbeeld een jaar geleden. Mogelijk dat er dan een gunstiger (=lager) bedrag uit komt.
En je mag het laagste BPM-bedrag opgeven, dus het is in je eigen voordeel!

Leuker kunnen ze het niet maken :D

Groetjes, Ron

Geplaatst: 12 aug 2010, 19:12
door Vicious
Na weer enkele weken doorgestudeerd te hebben op een leuk model, kwam ik dit exemplaar tegen:

http://www.autotrack.nl/tweedehands/min ... _s/7089018

Dealer nagetrokken: in orde
Auto nagetrokken, en daarbij stuitte ik op een aantal zaken die ik voor erg veel Mini's lijk tegen te komen:

-Geïmporteerd uit het buitenland zo lijkt het via rapportage. Historie is daardoor maar ten dele na te gaan;
-Bij Autocheck van diverse Mini's ter vergelijking wat rapporten opgevraagd. Vrijwel allemaal hebben ze nog BPM open staan bij de Belastingdienst :s (of loopt Autocheck gigantisch achter?) .... bij wijze van leuke verrassing.

Kun je überhaupt naar de Belastingdienst bellen om een BPM bedrag op een kenteken te checken? Of hebben ze daarvoor wellicht andere gegevens nodig?

Vond dit wel een mooi en zeer volledig uitgerust model (qua opties) Tevens erg lage km stand (beetje in vergelijking met hetgeen Joris aangeeft voor deze prijs) Op zich nog wel realistisch (in 5 jaar circa 10k per jaar), maar een nieuw geplaatste motor tussentijds kan natuurlijk ook het geval zijn geweest.

Ik ga a.s. zaterdag even kijken. Wederom jullie expertise gevraagd :)

Geplaatst: 12 aug 2010, 19:20
door Marcel Always Open
Snap niet helemaal wat je bedoelt met "BPM nog open staan".
Als je een NL kenteken hebt, is het BPM bedrag voldaan.

Het BPM bedrag staat op de kentekenpapieren.
Ook op de website van RDW https://ovi.rdw.nl/Default.aspx : uitkomst EUR 8055 BPM

Wanneer een auto nog niet op NL kenteken staat: In een ander topic hebben Coen & MaVaEe (vandaag) een "BPM calculator van 2010" besproken,

Geplaatst: 12 aug 2010, 19:29
door Vicious
Yep, RDW site heb ik ook gecheckt. Autocheck maakt echter in haar rapport specifiek onderscheid tussen BPM en Rest BPM. Lijkt mij dan toch dat ze daarmee een bedrag bedoelen welk nog betaald dient te worden? Of interpreteer ik dit verkeerd?

Geplaatst: 13 aug 2010, 00:18
door Peter
Je intepreteerd het verkeerd.

NL kenteken = bpm betaald.