De mooiste route in Europa. Passo allo Stelvio (IT)

Van alles en niet over de MINI (géén verkoop-topic).
Gtjw
One wheel wonder
One wheel wonder

De mooiste route in Europa. Passo allo Stelvio (IT)

03 okt 2008, 22:25

Beste Mensen,

Enige tijd geleden vroeg ik hier naar mooie routes in Europa.
TopGear had me al op het idee gebracht om de in Italie de mooiste route van Europ te rijden. De "Passo Allo Stelvio" in Italie.
We zijn net terug van vakantie en we moeten zeggen: HET WAS TOP!!!!

Wat een prachtige route zeg. We zijn vanuit Prato Allo Stelvio naar boven gereden dwars door het natuurgebied en ruim 2000 meter klimmen met 48 genummerde haarspeldbochten :D . In het begin is het nog boomrijk en klim best pittig.
Naarmate de rit verstrijkt, worden de bomen minder en de gemiddelde steilheid ook iets. Maar blijft gemiddeld 8%. Als de boomgrens is bereikt kan je de rest van de pas perfect zien liggen en is het uitzicht adembenemend.
Eenmaal bovenaan de pas is de pret gelukkig niet afgelopen, want dan rit gaat ook weer helemaal naar beneden :D

Voor mensen die toevallig in de buurt zijn en in de gelegenheid zijn om deze pas te rijden kunnen we deze alleen maar aanraden. De rit neemt ongeveer 1 uur in beslag maar het is een uur vol genot :D

Zijn er nog meer ervaringen met mooie routes in Europa??
Mini Cooper S JCW RULEZ!!
Maar onze Cooper Sidewalk is ook niet verkeerd :-)
MINIac
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig

Stelvio pass

04 okt 2008, 11:03

Beste GTJW.

Wij hadden een soort gelijke ervaring. Ook na het zien van het programma TOPGEAR kwam bij ons het idee op om deze pass te rijden. Heel erg indrukwekkend maar helaas twee ongelukken zien gebeuren met motorrijders en een reisbus die vast stond in 1 van de scherpe bochten. (nog in het beboste gebied) :( De afdaling hebben we gedaan naar de Zwitserse kant en dat was relatief rustig rijden. :lol:
Een mooie tocht is ook de Canyon du Verdon, Col de Porte, Col de Cucheron, Col de Turini en Col Du Granier in Frankrijk. Deze Cols zijn vaak gereden in de Rally van Monte Carlo. ( Heb ze ook gereden in de MINI to Monte rit in 2006).
Volgens Honda ( model Transalp) is de hoogste verharde bergpas de Col de la Bonette. Geen ervaring mee. Coordinaten zijn 44-19-24.53 N en 6-48-22,33 E.

Succes
MINIac
horn
Be Mini
Be Mini

04 okt 2008, 12:30

drie weken geleden een rally gereden door Duitsland, Zwitserland, Italie en Frankrijk, waarin o.a. de Stelvio Pas zat. Stelvio was best leuk, maar er waren zeker mooiere passen om te rijden... Met de San Bernardino als één van de mooiste.
Het leven heeft geen zin
Nou, ik toevallig wél!

Afbeelding
Rickster
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

04 okt 2008, 13:14

Col de Turini boven monte carlo is vind ik mooier rijden dan de stelvio pass
Deniz
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

04 okt 2008, 14:49

http://www.newminiclub.nl/forum/viewtop ... 3&start=60

check mijn post ook maar eens (beetje naar beneden scrollen!) Komend jaar gaan we weer, als er meer animo is wellicht met een iets grotere groep! (duur is ongeveer 1 week).
Gtjw
One wheel wonder
One wheel wonder

Re: Stelvio pass

04 okt 2008, 15:38

@ MINIac: Heftig hoor 2 ongelukken zien gebeuren :?

Verder hebben we zelf niet echt naar passen gekeken op onze route.
Heel veel binnendoor gereden, maar zat verder niet zoveel spectaculairs tussen.
Ritje Barca - Salou was nog wel erg leuk om te doen. Helemaal langs de kust. Veel bochten en klimwerk (net extreem) en een prachtig uitzicht over zee.

Voor volgend jaar lijk ons idd ook erg leuk om een tocht te doen met een hele club. Altijd indrukkwekkend als je een stoet mini's ziet rijden :D (vergeet alleen niet dat we ook nog naar MINI United in Silverstone moeten)
remco
Mod virus alert!
Mod virus alert!

04 okt 2008, 19:55

Stelvio is idd een super klim. Afgelopen zomer ook gereden. Was het bij jouw wel rustig op de weg? Ik vond hem eigenlijk te druk. Al die campers... grrr :evil:

Beter was eigenlijk de Fuela pas, was vorig jaar ook in die aflevering van Topgear. Ietwat westelijker van de Stelvio. Vanuit Davos omhoog en dan door naar Livigno. Wat een super stuk om te rijden. In Zwitserland is het net effe wat rustiger en de wegen wat mooier. En vooral breder.... handig met inhalen :D

hier m'n piccies

Afbeelding
Fuela pas

Afbeelding
Deze plaat kostte nog best wat moeite om te maken. wandelaars keken nogal vreemd...

Afbeelding
de mooiste! (hangt hier met 70x50 aan de muur 8) )

Afbeelding
en het orgineel. Zoek de 100 verschillen.... :)
Miniboard
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

04 okt 2008, 21:36

Ik heb afgelopen zomer, begin augustus, tijdens mijn 2-daagse Dolomietenrit ook de Stelvio gereden. Vond ém indrukwekkend en mooi, maar toen ik hem reed waren er iets te veel campers :? op de weg. Maar die tunnel (paar honderd meter lang) op weg naar de Stelviopas vond ik een verzoeking. Als je daar een tegenligger tegenkwam, moest één van beide achteruit rijden. Stond daar in die donkere tunnel vast met veel vastzittend verkeer vóór en áchter, een complete meltdown :s. Ik heb mijn (dalende) tegenligger gedwongen om die 30 meter achteruit te steken >) ....ik was namelijk absoluut niet van plan 200 á 300 meter achteruit te rijden met al dat achterliggend verkeer in die tunnel.

Maar tijdens mijn Dolomietenrit sloeg de Gavia-pas werkelijk alles, wát een ruige pas met schitterende, desolate, vergezichten, met soms weggetjes zó smal dat toeteren bij de bochten erg verstandig was :mrgreen: .
Maar wat heb ik genoten van die bergpas, mijn hart klopt wéér in mijn keel :oops: als ik eraan terugdenk. Dan te bedenken dat er van die gekke oben-ohne-rijders zijn die deze pas met teenslippers hebben gereden :s :mrgreen: .
Overigens de Mendelsohnpas was ook erg mooi, niet zo hoog maar 700 hoogtemeters met de meest prachtige haarspeldbochten, een beautie.
Ik wil zó terrug!!!!!!!!!!!!!!
Gtjw
One wheel wonder
One wheel wonder

04 okt 2008, 22:33

Last van campers?? Nee helemaal niet gehad. (reden op een door de weekse dag)
Had alleen wegwerkzaamheden bovenaan. Was ff klote met die relatief smalle weg.
Wij hadden veel motor rijders en fietsers. En een paar idiote Duitsers (met BMW 5 serie diesel) die ik 3x heb moeten inhalen. Tegenliggers waren interessant om te zien (porche, ferrari en die verrekte impreza)
Rit naar beneden was bij ons ook lekker rustig. Was ff schrikken in de tunnel met 3 motorrijders die tegemoet reden, maar dat ging prima. Ook leuk in die tunnels: het water loopt er onderdoor en overheen (ff stroompje ontwijken als je met open dak rijdt)

@marco: Hele vette foto's hoor :D
Gtjw
One wheel wonder
One wheel wonder

04 okt 2008, 22:37

@marco: 50x70cm aan de muur? Heel gaaf. Nice gephotoshopt hoor.
We hebben wat foto's in salou gemaakt (check de gallery) en die willen we op canvas drukken. Heb jij hm op canvas op normale fotovergroting??
remco
Mod virus alert!
Mod virus alert!

05 okt 2008, 09:52

Gtjw schreef:@marco: 50x70cm aan de muur? Heel gaaf. Nice gephotoshopt hoor.
We hebben wat foto's in salou gemaakt (check de gallery) en die willen we op canvas drukken. Heb jij hm op canvas op normale fotovergroting??
Remco ipv Marco :wink:

gewoon als foto af laten drukken. leuk lijstje erbij en een passepartout via http://www.hokaponline.nl/ online besteld. Kan je precies de maat bepalen omdat een digitale foto een andere verhouding heeft (4:3) dan een ouderwetse rolletjes (3:2, al hebben dikke moderne/professionele camera's die verhouding nog steeds) Ging prima, na 3 dagen al geleverd.
Gtjw
One wheel wonder
One wheel wonder

05 okt 2008, 14:27

oeps sorry :oops:
Moeite waard om ff te checken. Zaten eerst de denken aan canvas (panorma formaat), maar hier staan ook erg mooie dingen op.

Terug naar “Kletshoek”