Fotografie topic: alles over camera's en goed fotograferen

Van alles en niet over de MINI (géén verkoop-topic).
the blue lobster
Niko N.
Contacteer:

21 aug 2011, 21:41

Dat het bij de hoge brandpuntsafstand lenzen kan/gebeurd was mij wel bekend, maar bij 50 mm niet. :wat:
Zo zie je maar weer met fotograferen blijf je leren. :wink:

Ook bij 500 mm heb je een zeer klein scherptedieptebereik van soms 40 cm met open lens.

Afbeelding
" Good pictures can be planned, great pictures just happen "

Afbeelding
works915
Mod virus alert!
Mod virus alert!

16 sep 2011, 08:45

Wie kan mij helpen. Ik had graag tips willen hebben hoe je een verlicht achtergrond goed op de foto krijgt zonder al te veel overbelichting.
In het voorbeeld hier benenden is het beste wat ik ervan kon maken al ben ik daar nig niet tevreden mee. De 1e foto is gemaakt met de 3d cam en komt redelijk in de buurt van wat ik wil. Met de gewone digi cam(foto 2) is het gehele blauwe vak achter de auto wit door de overbelichting.

Afbeelding

Afbeelding
parklaneworks
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:

16 sep 2011, 09:19

Je zou kunnen inflitsen (moet je denk ik wel een flinke flitser hebben), zodat je auto weer zichtbaar wordt, waarbij de achtergrond niet uitbleekt, of je zou met HDR fotografie aan de slag kunnen gaan. Tegenlichtsituaties zijn sowieso niet de meeste makkelijke situaties.
MaVaEe
Koeien-teller

16 sep 2011, 10:32

parklaneworks schreef:Je zou kunnen inflitsen (moet je denk ik wel een flinke flitser hebben), zodat je auto weer zichtbaar wordt, waarbij de achtergrond niet uitbleekt, of je zou met HDR fotografie aan de slag kunnen gaan. Tegenlichtsituaties zijn sowieso niet de meeste makkelijke situaties.
+1
Afbeelding
the blue lobster
Niko N.
Contacteer:

16 sep 2011, 21:02

Strobist fotografie. :D

[Meerdere flitsers, indirect, reflectiescherm(en)]
" Good pictures can be planned, great pictures just happen "

Afbeelding
P5ycH0
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

17 sep 2011, 11:44

Je zou meerdere foto's kunnen maken met verschillende instellingen en die samenvoegen....
wheeler
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:

23 sep 2011, 16:48

Afbeelding
Flares

Afbeelding
Red Arrows

Zomaar twee foto's van afgelopen zaterdag van vliegbasis Leeuwarden.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Floor-is
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

23 sep 2011, 18:17

the blue lobster schreef:Dat het bij de hoge brandpuntsafstand lenzen kan/gebeurd was mij wel bekend, maar bij 50 mm niet. :wat:
Zo zie je maar weer met fotograferen blijf je leren. :wink:

Ook bij 500 mm heb je een zeer klein scherptedieptebereik van soms 40 cm met open lens.

Afbeelding
40cm? Veel minder! Met een 500mm lens op f/4 op 10m afstand is de DOF maar 9.95cm (Op een full-frame camera dan wel)

Op een Nikon met 1.5 crop is dat zelfs maar 6cm.

Ik heb vooral veel ervaring met concerten en feesten. Dan is het relatief heel donker, gaat je ISO naar 800+ en het diafragma naar F/4 of zelfs nog een grotere lensopening. Zie dan met je 200+mm nog maar eens een heel gezicht in-focus te krijgen (of scherp ;))

Voorbeeldjes te over:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
P5ycH0 schreef:Je zou meerdere foto's kunnen maken met verschillende instellingen en die samenvoegen....
Dit!
GP0064 met KW's, Janspeed spruit met racecat. Optische aanpassingen.

Mijn vrouw rijdt een R53 DS met Cravenspeed CAI, PlayMini cat-back, JCW BBK (Tarox discs en blokken)
P5ycH0
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

23 sep 2011, 18:23

Damn... Ik moet echt eens op les ofzo, want ik begrijp niet alles wat je zegt.... :oops:
Floor-is
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

23 sep 2011, 18:35

Okay, ik zal een beetje toelichten ;)
  • 500mm is de brandpuntsafstand van de lens.
  • Cropfactor: de verhouding van de grootte van de sensor in de camera ten opzichte van het ouderwetse 35mm film. (De meeste Nikons zijn 1.5 en de Canons 1.6. Dan is de sensor 1.5 of 1.6x zo klein als 35mm film). Een 'full frame' camera heeft een sensor gelijk aan de grootte van 35mm film.
  • Diafragma: hoe groot de lensopening is. Dus eigenlijk hoeveel licht de lens doorlaat. Het vervelende is dat dit hoe groter de lensopening, hoe kleiner dat getal
  • ISO: lichtgevoeligheid van de sensor. Vergelijkbaar met het ouderwetse ASA. Hoe hoger de ISO, hoe lichtgevoeliger de sensor is ingesteld en hoe meer ruis je op de foto krijgt
  • DOF staat voor 'depth of field' ook wel 'scherpte diepte', hoe diep is het stukje van de foto dat echt scherp is.
Dit alles heeft nogal een effect op elkaar: een grotere lensopening (kleiner diafragma), hoe kleiner de scherptediepte (DOF) en hoe korter de sluitertijd zal moeten worden om dezelfde hoeveelheid licht op de sensor te krijgen.
Dan is er nog het effect van de grootte van de sensor op de scherptediepte, maar dan gaan we al snel een heel technische discussie in waar men het over het algemeen niet echt eens zal worden. ;)
GP0064 met KW's, Janspeed spruit met racecat. Optische aanpassingen.

Mijn vrouw rijdt een R53 DS met Cravenspeed CAI, PlayMini cat-back, JCW BBK (Tarox discs en blokken)
P5ycH0
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

23 sep 2011, 18:42

Thnx man !!
Ik probeer zelf een beetje te spelen met diverse instellingen van b.v. diafragma e.d. maar zie weinig verschil in de foto's die ik met een hoge diafragma waarde of een lage diafragma waarde neem.... Hierdoor krijg ik (nog) geen gevoel over wanneer ik welke instellingen het beste kan gebruiken...
Maar ik blijf stug doorproberen. :mrgreen:
Af en toe schiet ik best leuke pics.
MartijnGizmo
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

08 okt 2011, 18:55

In december kocht ik vrij impulsief een Olympus PEN E-PL1, met daarbij een Panasonic 20/1.7. Ook nog een Sony NEX overwogen, maar de vrij grote lenzen (en het gebrek aan compacte en snelle primes) deden me toch voor een PEN kiezen. Kort daarna werd de E-PL2 aangekondigd, maar daar was ik eigenlijk niet rouwig om... :)

Afbeelding

Sinds ik van m'n hobby m'n beroep gemaakt heb gebruik ik m'n Canon dSLR's zelden voor de lol, dat voelt toch al snel teveel als werken. Met de PEN heb ik echt het plezier in fotograferen weer een beetje teruggevonden, en de afgelopen maanden aardig wat leuke fotootjes weten maken:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Af en toe zou ik wel een langere lens willen hebben. Ik heb wel een Konica AR 50/1.7 met een adapter, maar dat vind ik eigenlijk wat te omslachtig in het gebruik:
Afbeelding

De enige wensen qua body zijn kleiner/sneller/betere ruisprestaties, en mede daarom heb ik woensdag een PEN E-PM1 gekocht, die inderdaad prima aan die wensen voldoet! Hij is er niet als losse body, dus ik heb ook nog een kitlensje in het plastic in de doos zitten. De in-body-IS vind ik toch wel een erg groot voordeel bij de PEN's tov de GF's van Panasonic, ideaal met die 20/1.7 erbij. Ik moet eerlijk zeggen dat de E-PL1 door zo'n grotere body wel prettiger vast te houden is, maar het nog kleinere formaat van de E-PM1 vind ik wel prettig om de camera ff snel in je jaszak te doen etc. :)

Afbeelding

Waar ik me wederom over verbaasde is de hoeveelheid instellingen die Olympus in hun body's stopt, daar kan ik bij m'n Canon dSLR's alleen maar van dromen. Écht alles, tot en met kleurcorrecties van de automatische witbalans en het schermpje aan toe. Ook is de gezichtsherkenning nog beter geworden, kun je nu zelfs instellen om prioriteit te geven aan het oog dat het dichtst bij de camera is! :shock:

Voor de lol een filmpje ermee gemaakt:

Ik heb nu een extra wieltje achterop, dat je zo in kunt stellen dat je meteen het diafragma aan kunt passen in "A", nogal een vooruitgang IMHO. Je mist daarentegen wel een PASM-wieltje bovenop... Om iets meer grip te verkrijgen en als bescherming van de body heb ik donderdag een Olympus CS-31B besteld (en een nieuwe Gordy Camera Strap in donkerbruin met grijze afwerking):
Afbeelding

Vlak na bestellen daarvan kreeg ik een mailtje van CameraNu.nl dat de Olympus 45/1.8 nu leverbaar was, dus die heb ik meteen mee besteld! 8) Dan alleen nog een keer een leuke groothoek erbij, ik denk de Panasonic 14/2.5. Die Olympus 12/2 vind ik wel erg duur en de 9-18 toch wat te groot en te langzaam qua diafragma.

Zo mét CS-31B en Olympus Zuiko 45/1.8 (en de serveerster in de koffietoko kwam meteen vragen of het een analoge camera was):
Afbeelding

Schitterend lensje, het geheel is nu net iets minder compact, maar nog altijd vele malen kleiner dan een dSLR + flinke prime... Paar voorbeeldfotootjes van gisteren:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ja, hier ben ik wel enorm blij mee... :mrgreen: Polafiltertje in 37mm (wat een babymaatje) is ook al besteld, speciaal voor m'n Mini-foto's! ;)
P5ycH0
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

08 okt 2011, 18:57

Zeer knappe plaatjes hoor !!!
Nice job !!
Peter
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

08 okt 2011, 19:07

Wat doe je dat allemaal makkelijk zeg. Even een filmpje voor de lol zegt ie dan.... Ziet er top uit!
MartijnGizmo
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

08 okt 2011, 19:09

Nou, en dat dus met een camera die makkelijk in je jaszak kan! 8)

Afbeelding

Terug naar “Kletshoek”