Het Apple topic

Van alles en niet over de MINI (géén verkoop-topic).
MaVaEe
Koeien-teller

06 dec 2009, 22:15

Internetlimiet? Ik weet niet waar jij het over hebt Jurgen... :P
Overigens heb ik nog nooit een breedband modem gezien dat niet tevens als router fungeerde. ;)

Netwerk opzetten werkt exact hetzelfde als met Windows. Gewoon IP adres en werkgroep instellen en ze zien elkaar. :)
Afbeelding
Jurgen
Pralinekes-Boy & km-vreter

06 dec 2009, 22:21

Mijn modems zijn enkel modems hoor :D
Router heb ik er zelf tussen geplaatst, niet die D-Link rommel van telenet :D
Afbeelding
MaVaEe
Koeien-teller

06 dec 2009, 22:23

Zal iets typisch Belgisch zijn dan denk ik! :mrgreen:
Afbeelding
Jurgen

06 dec 2009, 22:35

Wss, maar vind het best zo hoor :D Kan je teminste je eigen router kiezen :D :P

Ik moet enkel Apple spul :D :P
Afbeelding
MaVaEe
Koeien-teller

06 dec 2009, 22:39

Ik ook maar niet voor netwerk want dat kunnen ze daar in Cupertino gewoon niet... :wink:
Ik haal met andere switches een veel hogere doorvoersnelheid dan met die in de AirPort Extreme...
Afbeelding
Jurgen

06 dec 2009, 23:26

ah dat heb ik nooit getest :D

Maar ik ben best tevree, met wat de TC hier door het netwerk trekt :D
Afbeelding
coendek
Stoepsleutelaar

08 dec 2009, 21:01

Guys,
ik wil, net als Damaris een MacBook kopen.

Damaris voor gewoon internet enz en ik meer voor Photoshop enz.

Waar moet ik op letten en wat is verstandig?!

Ik zou ik willen weten waar ik ze het goedkoopst kan kopen ;-)

thanks!!

Coen
coné
4 op een rij!
4 op een rij!

09 dec 2009, 22:57

Ik zit ook te kijken naar een macbook, wel een pro variant aangezien ik niet met zoeen lelijk wit plastic ding ga lopen(is gewoon niet mijn smaak). Maar wat ik mij afvraag is hoe mac os omgaat met een windows server 2008 data server aangezien al mijn data daarop staat.

edit: even voor de goede orde, de modems die je krijgt zijn GEEN routers. ze routeren niet ze natten. dus het is een modem/nat device.
(ik hoop dat ik niemand heb beledigd met dit maar ik word er een beetje moe van dat iedereen deze fout maakt)
MaVaEe
Koeien-teller

09 dec 2009, 23:15

Alarm! IT nerd in de zaal! :lol:
Net of het boeiend voor de thuisgebruiker is ofdat je modem routert of nattert? :s
Maar ik weet niet hoe jij je server aanspreekt maar ongeveer alle protocollen worden standaard ondersteund(Samba,FTP,NFS,AFP etc)
Afbeelding
coné
4 op een rij!
4 op een rij!

09 dec 2009, 23:24

SMB/CIFS wat anders zou ik bijna zeggen, en wat maakt het uit?? dat het heel erg verschillend is :lol: maar voor de thuis gebruikers is het over het algemeen als het maar werkt idd :roll:
MaVaEe
Koeien-teller

09 dec 2009, 23:32

Nou leg het verschil eens uit dan? Ik ben nog steeds van mening namelijk dat NAT een manier van routen is...
Afbeelding
coné
4 op een rij!
4 op een rij!

10 dec 2009, 00:27

Het idee van nat is dat meerdere pc's zich bevinden achter 1 ip, dan zou je zeggen dat doet een router ook!! nee een router routeert alleen pakketjes tussen vlans meer doet een router niet in de basis, de huidige cisco routers kan ook een softwarematige fire wall inzitten maar daar ga ik hier nu niet over beginnen.

Nog simpeler gezegd is wat een nat device doet het volgende:
Even simpel, je heb een 2 computers en een modem/nat device.

Ik ga het heel eenvoudig houden dus geen webpages, ik neem gewoon een frame die je vanaf je pc naar het Internet stuurt, in dit geval weet jij(de computer) helemaal niet van het bestaan van het Internet jij weet alleen wat van je tussenpersoon(de modem).

Wat er dus gebeurt, is dat jij de frame opstuurt naar de modem, deze deze uitpakt en het source / destination ip verandert en het door stuurt en nu komt het essentiële hij stuurt het door NAMENS HEMZELF, dit doet een router niet een router kijkt alleen waar iets heen moet en op welke interface deze in de router zit en stuurt het door eenvoudig gezegd, een router is dus een heel simpel apparaat.

btw het is laat(of vroeg) ik zal morgen mijn antwoord nog eens nalezen en nee ik ben geen ster in nederlands :mrgreen:

als je een echt beter antwoord wil trouwens voeg me dan maar toe op msn dan zal ik je een basis cursus netwerking geven.

edit!!!!:: ik kom er net achter dat er op wikipedia een hele mooie engelse uitleg staat over nat: LINKJE!!! WIKIPEDIA.ORG
M-iNdO
Be Mini
Be Mini

10 dec 2009, 01:42

coné schreef:Het idee van nat is dat meerdere pc's zich bevinden achter 1 ip, dan zou je zeggen dat doet een router ook!! nee een router routeert alleen pakketjes tussen vlans meer doet een router niet in de basis, de huidige cisco routers kan ook een softwarematige fire wall inzitten maar daar ga ik hier nu niet over beginnen.

Nog simpeler gezegd is wat een nat device doet het volgende:
Even simpel, je heb een 2 computers en een modem/nat device.

Ik ga het heel eenvoudig houden dus geen webpages, ik neem gewoon een frame die je vanaf je pc naar het Internet stuurt, in dit geval weet jij(de computer) helemaal niet van het bestaan van het Internet jij weet alleen wat van je tussenpersoon(de modem).

Wat er dus gebeurt, is dat jij de frame opstuurt naar de modem, deze deze uitpakt en het source / destination ip verandert en het door stuurt en nu komt het essentiële hij stuurt het door NAMENS HEMZELF, dit doet een router niet een router kijkt alleen waar iets heen moet en op welke interface deze in de router zit en stuurt het door eenvoudig gezegd, een router is dus een heel simpel apparaat.

btw het is laat(of vroeg) ik zal morgen mijn antwoord nog eens nalezen en nee ik ben geen ster in nederlands :mrgreen:

als je een echt beter antwoord wil trouwens voeg me dan maar toe op msn dan zal ik je een basis cursus netwerking geven.

edit!!!!:: ik kom er net achter dat er op wikipedia een hele mooie engelse uitleg staat over nat: LINKJE!!! WIKIPEDIA.ORG
Misschien dat jij me dan kunt helpen om de boel werkend te krijgen want het is me nog steeds niet gelukt :oops:

Ik ben volgens mij een complete noob :mrgreen:
your non average MINI driver
MaVaEe
Koeien-teller

10 dec 2009, 07:35

Ja maar op dat stukje Wikipedia staat toch echt dit over NAT: This mechanism is implemented in a routing device :P
Afbeelding
crossbytje
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd

10 dec 2009, 09:44

Sinds wanneer is wikipedia bron van informatie? iedereen kan daarop posten geen kwaliteitscontrole!

(sorry, wij moeten studenten daar genoeg op wijzen dat ze wikipedia niet in referentielijsten mogen zetten)

Nu, de meeste dingen kloppen wel...

het wil niet zeggen omdat NAT in je router geimplementeerd is, dat dit ook meteen het mechanisme is dat voor de routering zorgt. routeren is nl niet hetzelfde als internet delen.

Terug naar “Kletshoek”