Beste Mini-enthousiasten,
Wat vinden jullie van de nieuwste Mini 2006? Daar ben ik benieuwd naar. Er zijn volop foto's te zien, ook op deze site. Wat vinden jullie van het model en de motor?
:arrow: Mijn mening:
Oppervlakkig gezien lijkt het nieuwe model erg op de Mini 2001-2005. Maar als je goed kijkt, is de vormgeving saaier, zeg maar, algemener geworden. Er valt het volgende op:
1) De verhouding tussen glaswerk en bodywork, is verschoven naar meer bodywork. En dat jammer, want daardoor staat de NewMini verder af van de oermini. Waardoor de auto minder Mini wordt. De ramen zijn dus kleiner geworden.
2) De koplampen liggen meer naar achter, dit heeft waarschijnlijk een voordeel vwb. stroomlijn, maar ook weer, het beeld wordt saaier, algemener. Als je en profiel kijkt, is dat duidelijk te zien. M.i. is de hoek tussen voorruit en motorkap ook ietsjes groter geworden.
3) De motorkap lijkt langer tov. de passagiersruimte, en ook dat is weer minder karakteristiek. De oerMini heeft nu eenmaal een korte neus! De newmini moet juist verwant blijven aan het oorspronkelijke model. Dat maakt het autootje zo grappig.
3) De auto is dikker, dat is achter ook goed te zien vooral achter. Maar waarom? Om veiligheidsredenen? Ook weer een verlies van verhoudingen.
4) De luchthapper in de motorkap voor de Cooper S hebben ze er wel in gelaten, maar is nu overbodig! Dat is pas fout.
5) Misschien wel de grootste afknapper: de motor komt ook in een Peugeot 207! ... een Peugeot, type 207?! Maar dat wil je niet.
Nee, ik zal best wel wennen aan het model maar de lol voor deze laatste versie is er af. Ik laat het lekker bij deze Mini.
Daarom de volgende Poll, laat horen wat je er van vindt.
Vele groeten, ferdinand
Nieuwe Mini 2006
- snans
- Volledig MINI minded!
Bericht
dat de mini "braver" is geworden lijkt mij op het eerste zicht ook. das idd jammer.
wat betreft de motor, ... het is gewoon zo, dat er niet voor elke auto, een motor appart ontwikkeld. in welke andere auto dezelfde blok ligt als mini, kan me eigenlijk niets schelen, zolang de prestaties er maar zijn.
wat betreft de motor, ... het is gewoon zo, dat er niet voor elke auto, een motor appart ontwikkeld. in welke andere auto dezelfde blok ligt als mini, kan me eigenlijk niets schelen, zolang de prestaties er maar zijn.
- Gebo
- Mod virus alert!
Bericht
De ontwikkeling van de motor is inderdaad door BMW en Peugeot samen gedaan, met als doel deze te laten dienen in de MINI en in de 207, maar zou een MINI-rijder een 207 nu ineens een "coole" auto moeten vinden?
En waarom zou ik (alleen omdat de motor ook in een peugeot wordt gebruikt) straks het idee hebben in een peugeot te rijden?
Als reeds aangegeven wordt de huidige motor ook in tal van andere chrysler producten gebruikt. Wil ook niet zeggen dat ik dat allemaal "coole" auto's vindt.
Over het uiterlijk van de nieuwe MINI valt natuurlijk te twisten, maar ik denk dat de meesten het er wel over eens zijn, dat er motorisch wel een behoorlijke stap voorwaarts wordt gezet.
Een heel verhaal om te zeggen dat het mij eigenlijk niet uitmaakt ..
En waarom zou ik (alleen omdat de motor ook in een peugeot wordt gebruikt) straks het idee hebben in een peugeot te rijden?
Als reeds aangegeven wordt de huidige motor ook in tal van andere chrysler producten gebruikt. Wil ook niet zeggen dat ik dat allemaal "coole" auto's vindt.
Over het uiterlijk van de nieuwe MINI valt natuurlijk te twisten, maar ik denk dat de meesten het er wel over eens zijn, dat er motorisch wel een behoorlijke stap voorwaarts wordt gezet.
Een heel verhaal om te zeggen dat het mij eigenlijk niet uitmaakt ..

- Mini Poeper
- Volledig MINI minded!
- Contacteer:
Bericht
Net wat Arjan zegt...
Leuker wordt het dat je max. koppel al bij 1600 tpm aan te spreken is, terwijl dat bij de huidig rond 4000 tpm ligt.
Leuker wordt het dat je max. koppel al bij 1600 tpm aan te spreken is, terwijl dat bij de huidig rond 4000 tpm ligt.

- CooperS-lightningblue
- Volledig MINI minded!
Bericht
Ik ben het aan de ene kant wel met je eens, maar aan de andere kant niet.
Hij is inderdaad ietsje "saaier" geworden, ben ik met je eens. Ik heb zo'n vermoeden dat het nieuwe model, dan bedoel ik niet het 2007 model, maar die erna, een compleet nieuw model gaat worden. Nieuwe styling exterieur en interieur, gewoon een "nieuwe" soort auto, die maar ontzettend weinig, of zelfs helemaal niks meer met het huidige of vroegere model overeenkomt.
Een motor die uit een 207 komt, hoeft niet per see slecht of teleurstellend te zijn. Het kan best een goede motor zijn. Het geen wat je inderdaad niet wilt is dat de eerste de beste 207 je er bij het stoplicht uittrekt.....
Hoe dan ook, ik denk dat ze een goede beslissing hebben genomen met het nieuwe model, alleen moeten ze er wel voor zorgen dat het apart en snel blijft, met name de Cooper S. Maar BMW kennende komt dat wel goed!
Hij is inderdaad ietsje "saaier" geworden, ben ik met je eens. Ik heb zo'n vermoeden dat het nieuwe model, dan bedoel ik niet het 2007 model, maar die erna, een compleet nieuw model gaat worden. Nieuwe styling exterieur en interieur, gewoon een "nieuwe" soort auto, die maar ontzettend weinig, of zelfs helemaal niks meer met het huidige of vroegere model overeenkomt.
Een motor die uit een 207 komt, hoeft niet per see slecht of teleurstellend te zijn. Het kan best een goede motor zijn. Het geen wat je inderdaad niet wilt is dat de eerste de beste 207 je er bij het stoplicht uittrekt.....
Hoe dan ook, ik denk dat ze een goede beslissing hebben genomen met het nieuwe model, alleen moeten ze er wel voor zorgen dat het apart en snel blijft, met name de Cooper S. Maar BMW kennende komt dat wel goed!

- Hans
- Volledig MINI minded!
Bericht
Het komt er gewoon op neer dat BMW nu geld wil verdienen aan Mini!
samen voor de mini en de 207 motor ontwikkelen scheelt natuurlijk enorm in de ontwikkelingskosten.. maarja de huidige motor zit ook in een chrysler.. dush.. had natuurlijk wel liever gezien dat mini een eigen motor heeft... de motor van een M5 zit toch ook niet in een opel..
samen voor de mini en de 207 motor ontwikkelen scheelt natuurlijk enorm in de ontwikkelingskosten.. maarja de huidige motor zit ook in een chrysler.. dush.. had natuurlijk wel liever gezien dat mini een eigen motor heeft... de motor van een M5 zit toch ook niet in een opel..

- Berthil
- Volledig MINI minded!
Bericht
De Peugeot motor is wel ontwikkelt door PSA, maar de motor wordt gemaakt in Hamms Hall in Engeland, motorenfabriek van BMW en voormalig eigendom van Rover, dus niet door PSA. Dat maakt die motor veel meer BMW dan het gietijzeren Chrysler Tritec blok in het huidige model.
De meeste zijn het er wel over eens dat het huidige Tritec blok niet kapot te krijgen is, erg solide. We zullen zien wat er gebeurd met het lichtere aluminium blok van PSA als je die Turbodruk flink gaat opschroeven

De meeste zijn het er wel over eens dat het huidige Tritec blok niet kapot te krijgen is, erg solide. We zullen zien wat er gebeurd met het lichtere aluminium blok van PSA als je die Turbodruk flink gaat opschroeven

- grand_cru
- Be Mini
- Contacteer:
Bericht
Niet vergeten: het huidige 1.6 motorblokje komt uit de Chrysler Neon (zaliger)
Echt "sexy" kun je die bak toch niet noemen
Motortje uit de 207 blijkt overigens uitstekend te zijn qua prestaties, vermogen, koppel en verbruik, dus waarom niet in een MINI? Ik denk dat je de vraag in de poll ook wat omdraait, want die PSA 1.6 bestaat al enkele maanden en werd eerst in een Peugeot geplaatst en komt pas heel wat later in de MINI terecht.
PS: ben je in je opsomming niet een paar voordelen vergeten op te sommen, of zijn er geen zichtbare verbeteringen volgens jou en zijn de BMW ingenieurs ineens knettergek geworden?

Echt "sexy" kun je die bak toch niet noemen

Motortje uit de 207 blijkt overigens uitstekend te zijn qua prestaties, vermogen, koppel en verbruik, dus waarom niet in een MINI? Ik denk dat je de vraag in de poll ook wat omdraait, want die PSA 1.6 bestaat al enkele maanden en werd eerst in een Peugeot geplaatst en komt pas heel wat later in de MINI terecht.
PS: ben je in je opsomming niet een paar voordelen vergeten op te sommen, of zijn er geen zichtbare verbeteringen volgens jou en zijn de BMW ingenieurs ineens knettergek geworden?

Onze sponsors