Dak r52 (2005) opent niet

Van alles over de 1ste generatie MINI.
BadBert
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Contacteer:

Dak r52 (2005) opent niet

25 jun 2024, 08:02

Nou.... krijg je ineens een appje van je vrouw: het dak gaat niet open!!!

potverdorie... :mad:

thuisgekomen en dan maar eens snel kijken of je iets kunt vinden voor de volgende patient aankomt die IK ging helpen met zijn cabrio.
Ik ben behoorlijk handig, heb al honderden (ik overdrijf niet) opel twintops (astra en tigra) daken gerepareerd, maar een mini dak.... nee daar heb ik (nog) geen kaas van gegeten.

Wat is de situatie:
  • Ik bedien de dak knop, het dak schuift netjes (en recht) naar achteren
  • Vervolgens laat ik de knop los, en druk nog eens op de knop om het dak helemaal te openen
  • de grendels/haken gaan nu open, ECHTER... de haak aan de bestuurderskant maar half, bijrijderskant helemaal
  • Dak blijft staan.... (rode lampje knippert op de knop, ja DUH er is iets mis ;) )
Sluiten gaat weer prima, dak sluit strak en netjes.

vorige week en van het weekend deed het dak het nog prima, nu ineens niet meer. Geen gekke geluiden gehoord, geen stukjes plastic gevonden o.i.d.
de kabels zijn door de vorige eigenaar ongeveer 4 jaar geleden al vervangen (door een bedrijf laten doen)

Ik zoek iemand die mij bij dit probleem kan helpen.
En daarmee bedoel ik: ik zoek iemand die ZELF de kennis heeft. Naar een garage gaan kan altijd nog, maar zie ik niet zitten (gezien de kosten).
Voor mij ook een beetje een bijzondere situatie.... ik fix letterlijk voor een appel en een ei daken van mensen, al 10 jaar, zonde eigen belang, zonder geld te verdienen, puur uit liefde voor de opel twintop (ben niet voor niets "eigenaar" van de twintop club en het forum daarvan), en tot nu toe krijg ik voor mijn eigen probleem alleen maar: "zijn je kabels", "kabels", "waarschijnlijk kabels", maar geen enkele hobbyist die meer kan vertellen (of wil vertellen) dan dat....
Kan me niet voorstellen dat er niemand is met meer kennis, dus probeer ik het ook via deze weg.
Mini rijder, cabrio rijder, motor rijder.... tjah, wat niet eigenlijk? :P
-= Onze Mini Cooper-S Cabrio (R52) =-
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Nederland

Re: Dak r52 (2005) opent niet

25 jun 2024, 11:29

Zie mijn antwoord in DIY om het centraal te houden:
viewtopic.php?p=973022#p973022

Dat de kabels 4 jaar geleden zijn vervangen is geen garantie dat het niet weer kapot gaat, helemaal als het gebruikte kabels zijn geweest en de oude versie coulissen zijn blijven zitten. Maar op je verhaal afgaand denk ik dat er toch wat fout zit in de haak (ontgrendelmechanisme). Dat is goedkoper dan de kabels en eenvoudig zelf te vervangen. Het lijkt er op dat er iets (half) is afgeknapt en het mechanisme zichzelf vast trekt in de geleiders.

Ik heb 15 jaar deze club geleid en website/forum verzorgd en 3000 MINI avatars gemaakt. Hopelijk heb je wat aan mijn antwoord.
BadBert
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Contacteer:

Re: Dak r52 (2005) opent niet

25 jun 2024, 13:18

Dank je wel, ik zal het in het andere topic houden!
Ik hoop dat het de kabels niet zijn, zijn destijds nieuwe in gegaan. Weet alleen niet of het de geupdate waren of niet (was bij de vorige eigenaar) en kan die info ook niet op de werkbon terug vinden.
Mini rijder, cabrio rijder, motor rijder.... tjah, wat niet eigenlijk? :P
-= Onze Mini Cooper-S Cabrio (R52) =-

Terug naar “MINI-talk”