Pagina 1 van 21

MGA 1500 '57 - wordt nieuw leven ingeblazen

Geplaatst: 24 jan 2012, 13:12
door Woosh!
Bij deze dan mijn eerste 'andere rides'-topic!

In mijn ogen een speciale auto, anderen zullen er minder mee hebben.
Het is een klassieker waar er niet zo veel meer in goede staat van rond rijden.

Het gaat hier om de MGA uit 1957 met een 1500cc 4 cilinder van mijn vader.
De grijze kleur maakt hem het uniekst, want er zijn er maar 3 van in Nederland en slechts 2 ervan rijden (theoretisch).
De 3e ligt helemaal uit elkaar, voor zover we het laatst hebben gehoord.

Deze MG staat nu bijna 3 jaar in een schuur bij vrienden van m'n ouders. Uit tijdgebrek werd er weinig mee gereden en dat heeft hem parten gespeeld. De carrosserie is nog helemaal hard, maar de bedrading is aan z'n eind.
Dat is ook de reden waarom hij stil staat, hij wil niet meer starten en blijven draaien.
Door de gecorrodeerde bedrading laad de accu niet meer bij en krijgt het blok te weinig spanning om aan te blijven.

Helaas kwam ik er bijna 3 jaar geleden mee stil te staan en heeft de ANWB met pijn en moeite kunnen zorgen dat de spanning op het blok weer wat hoger werd, zodat ik naar huis kon.
Het restaureren van zoiets kost veel tijd en omdat zowel mijn pa als ik er niet vreselijk veel verstand en kunde van hebben, is hij stil blijven staan.


Een week terug bedacht ik me ineens, blijkbaar scheen de zon, hoe heerlijk het is om met die wagen te rijden.
Omdat het zo'n oude auto is, moet je echt werken om ermee te rijden. Hij heeft geen stuurbekrachtiging of rembekrachtiging.. Alles wordt nog volledig mechanisch aangestuurd.
Ik vertelde Dennisvdh van deze auto en dat ie helaas niet meer rijdt. Hij heeft daarop aangegeven het heel gaaf te vinden om 'm eigenhandig weer rijdend te maken en dat hij daar ook de ruimte en middelen voor heeft in zijn loods.

Zo gezegd, zo gedaan, zijn we nu actie aan het ondernemen om de MG te verplaatsen naar de loods van Dennis en er weer nieuw leven in te blazen!
Met hulp van Arjan (Aantje) zullen we het grootste deel van de bedrading gaan vervangen.

Dat hele proces wil ik hier bij gaan houden, zodat jullie op de hoogte zijn van de 'rebirth' van deze schoonheid!


Naast dat het geweldig mooi rijdt, is het ook een plaatje om te zien. Tenminste, dat vind ik.
Afgelopen zaterdag 21/01/2012 zijn Dennis en ik een kijkje gaan nemen in de schuur waar de MG op dit moment staat.
Ondanks het vocht wat in de schuur hangt en de tijd dat ie er al staat, ziet ie er verbazingwekkend goed uit.
Nergens zijn op het eerste gezicht slechte plekken te zien op de carrosserie. Er stond zelfs nog een laagje olie in het blok!!
Ik denk dat de MG er nog zo goed uitziet, omdat hij altijd binnen staat en alleen in de zomer als het niet regent naar buiten mag...

Uiteraard hebben we hem niet gestart, want dan zouden we het wel eens helemaal kunnen verpesten.
We zijn nu aan het uitzoeken wat er allemaal moet gebeuren om hem weer rijdend te krijgen.
In principe krijgt ie een hele grote service beurt, zodat het blok weer kan draaien. Daarna gaan we de rest aanpakken, zodat er ook weer veilig en met veel plezier mee gereden kan worden.

See for yourself ;)

tips en tricks zijn uiteraard van harte welkom!

Afbeelding

Afbeelding

Geplaatst: 24 jan 2012, 13:20
door Ragnar
Mooi karretje Willem! succes met het uitdokteren wat er allemaal gebeuren moet om hem ooit te starten.. :icon_top:

Geplaatst: 24 jan 2012, 13:21
door Woosh!
Thanks Rag :D

Doel is om m deze zomer weer rijdend te hebben! :mrgreen:

Geplaatst: 24 jan 2012, 13:27
door Adrenalin Junkie
Wow, heel awesome deze MG!!! 8) 8)

Mn opa had vroeger een MG B :)

Daar mag je trots op zijn, mooie oldtimer!!
En succes met al het werk! In ieder geval lekker de tijd voor nemen zou ik zeggen, zou zo'n MG trouwens ook nooit verkopen!

Geplaatst: 24 jan 2012, 13:28
door Peter
Heel cool en wat een geweldig aanbod van Dennis op te helpen de MG weer rijdend te krijgen!!

Heel veel succes en plezier!

Geplaatst: 24 jan 2012, 13:29
door biermagnaat
Tof! Ik ga het volgen.

Geplaatst: 24 jan 2012, 13:38
door Woosh!
@AJ; MGB's zijn ook gaat, die klinken iig heel dik, maar zijn wel en heel stuk moderner als een MGA :lol: :lol:
Als t aan mij ligt gaat deze ook echt niet meer weg ;)

@Peter; absoluut een top aanbod! Zondag ook even gaan kijken bij zijn loods en dat is toch maar ff relaxt wat ie daar heeft!

@biermagnaar; :D

Geplaatst: 24 jan 2012, 13:49
door PimNoordhof
Super gave MGA!!
Leuk project om hem weer goed rijdend te maken. :D
Some more pics? :P

Geplaatst: 24 jan 2012, 13:56
door Woosh!
Voorlopig zijn dit de enige pics die ik heb.. even snel gemaakt in de schuur waar hij/ze nu staat..

tijdens transport naar de loods van Dennis zal ik er meer maken :D

Geplaatst: 24 jan 2012, 14:07
door Aantje
Pictures are coming!

btw, weet je zeker dat ik de elektronica moet gaan doen ala "Beun de Haas" style...

Geplaatst: 24 jan 2012, 14:16
door Aantje
Even snel in het digitale archief gedoken :mrgreen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dit was denk toen de brandstofpomp kapot ging :roll:

Afbeelding

Geplaatst: 24 jan 2012, 14:28
door Woosh!
ja, leuk zo'n klassieker :mrgreen: :mrgreen:
gaat altijd wel iets stuk :lol: :lol:

dat houd het wel spannend..


thanks voor de pics, Arjan! 8)

Geplaatst: 24 jan 2012, 14:41
door GreyCooperS
Goed bezig WJ, Dennis en Arjan...

Ik heb zelf niets met klassiekers, maar dit ziet er wel gaaf uit (iig niet dat standaard BRG :lol: ) en is uiteraard leuk om je kennis en kunder er of op los te laten of om die juist op te doen...

Post maar veel pics hier, wie weet leer ik er ook nog wat van!

Geplaatst: 24 jan 2012, 15:00
door florisvandam
leuke auto, heb jarenlang in een rood exemplaar rondgereden van mijn ex schoonvader.

Was altijd een genot om er een stukje mee rond te rijden, alleen wel vroegtijdig even rekening houden met het remmen want er zat geen rembekrachtiging op ;)

gr

Geplaatst: 24 jan 2012, 15:03
door Woosh!
Je moet inderdaad aardig stampen om een beetje vertraging te krijgen :mrgreen: :mrgreen:

daarom ook lekker rustig cruisen ipv vol gas trappen :lol: :lol: