Pagina 1 van 14

Dit is de Mini Countryman!

Geplaatst: 19 jan 2010, 17:34
door henkietenk
Mini beschrijft de Countryman als een cross-over tussen de klassieke Mini en een Sports Activity Vehicle. De lengte van de Countryman bedraagt 4,10 meter. Daarmee is-ie de eerste productie-Mini die de vier meter overschrijdt. De wielbasis van de cross-over is 2,60 meter. De kofferruimte heeft een inhoud van 350 liter. Wie de achterbank naar voren schuift, heeft de beschikking over 440 liter. Met neergeklapte achterbank stijgt deze waarde naar 1.170 liter.
De Countryman is onmiskenbaar een Mini. Dat komt door de typerende daklijn, de hexagon radiator grille, de in de motorkap geïntegreerde koplampen, de knipperlichten aan de zijkant, het opvallende interieur en de wielkasten. Mini belooft bovendien dat het ‘kartachtige’ ook bij deze cross-over bewaard blijft. Toch zijn er ook duidelijke verschillen: als eerste productie-Mini heeft de nieuweling vier conventionele portieren, een grotere bodemspeling en –misschien een beetje vloeken in de kerk voor de Mini-puristen- een hoge zitpositie. Het innovatieve Mini Center Rail neemt de plek in van de traditionele middentunnel.

Drie benzinemodellen
De Mini Countryman komt met drie benzine- en twee dieselmotoren. De basisversie is de Mini One Countryman met 98 pk sterke 1,6-liter viercilinder en het maximumkoppel is 153 Nm. De sprint naar 100 kilometer per uur kost 12,7 seconden en de topsnelheid is 175 kilometer per uur. Het gemiddeld verbruik is 5,9 liter per 100 kilometer en de CO2-uitstoot is 137 gram per kilometer. Daarmee komt deze versie in aanmerking voor 20 procent bijtelling.
Wie meer kracht wil, kan terecht bij de Mini Cooper Countryman. Ook die heeft een 1,6-liter benzinemotor, maar in dit geval bedraagt het vermogen 122 pk. Het maximumkoppel is 160 Nm. De sprint naar 100 kilometer per uur kost 10,5 seconden en de topsnelheid is 190 kilometer per uur. Het gemiddeld verbruik bedraagt 6,1 liter per 100 kilometer en de uitstoot is 142 gram CO2/km.
Topversie is de Cooper S Countryman. Die heeft een 1,6-liter turbomotor onder de kap, goed voor 184 pk. Het maximumkoppel is 240 Nm. Met overboost stijgt dit zelfs tijdelijk naar 260 Nm. De sprint naar 100 kilometer per uur kost 7,6 seconden en de pret is op bij 215 kilometer per uur. Het gemiddeld verbruik is 6,3 liter per 100 kilometer en de CO2-uitstoot komt uit op 146 g/km.

Lage bijtelling
De basisdiesel is de Mini One D Countryman. Deze heeft een vermogen van 90 pk en een maximumkoppel van 215 Nm. De sprint naar 100 kilometer per uur kost 13,2 seconden en de topsnelheid is 170 kilometer per uur. Het verbruik is 4,3 liter per 100 kilometer en de CO2-uitstoot is 113 gram per kilometer. Daardoor valt de One D in het 20-procentstarief voor de bijtelling.
De Cooper D Countryman heeft een vermogen van 112 pk. Het maximumkoppel is 270 Nm. De sprint naar 100 kilometer per uur is geklaard in 10,9 seconden en de topsnelheid is 180 kilometer per uur. Per 100 kilometer lust de topdiesel 4,4 liter diesel, wat neerkomt op een CO2-uitstoot van 116 gram per kilometer. Ook deze versie profiteert daarom van 20 procent bijtelling.

All4
Alle versie hebben standaard een handgeschakelde zesbak tot hun beschikking. Op de benzinemodellen behoort ook een zestrapsautomaat tot de mogelijkheden. In principe is de Mini Countryman voorwielaangedreven. Optioneel is op de Cooper S Countryman en de Cooper D echter het All4 vierwielaandrijvingsysteem te krijgen. Bij normale omstandigheden gaat bij dit systeem maximaal 50 procent van de aandrijfkrachten naar de achterwielen. Maar als de Countryman het moeilijk krijgt, kan de cross-over tijdelijk veranderen in een 100 procent achterwielaangedreven auto.
Mini onthult de Countryman op de Autosalon van Genève. We verwachten de auto rond september bij de dealers.





Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Geplaatst: 19 jan 2010, 18:02
door Fred
Hij is gaaf :shock:. Moet wat wennen aan de achterlichten, ben benieuwd om em in real te zien!

Dit is de Mini Countryman!

Geplaatst: 19 jan 2010, 18:13
door LUV2XLR8
Het kan snel gaan in autoland: we hebben nog maar net de kunstzinnige LSD-teaser van de Mini Countryman op de site of we kunnen u de definitieve foto’s al laten zien!

De Mini Countryman wordt de eerste auto van het merk die langer is dan vier meter. Bovendien komt er vierwielaandrijving beschikbaar, het zogenaamde All4-systeem. Ook de Countryman Cooper S van de foto’s profiteert van dit systeem. Zo op het eerste gezicht lijkt Mini toch voor gewone achterdeuren en een conventioneel kofferdeksel gekozen te hebben. Dit in tegenstelling tot de Clubman, die een zelfmoorddeur en een in twee delen openend kofferdeksel heeft.

Omdat de officiële onthulling van de auto nog tot Genève op zich laat wachten, kunnen we u nog geen definitieve zekerheid geven over de technische details. In ieder geval komt er dus een Cooper S met 184 pk sterke 1,6-liter turbomotor. Ook verwachten we in ieder geval een 112 pk sterke 1,6-liter turbodiesel, die voldoet aan de Euro 5-emissieeisen.

In maart kan het grote publiek de Mini Countryman voor het eerst in het echt zien. De marktintroductie vindt in de tweede helft van 2010 plaats.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Kunstzinnige LSD-teaser van de Mini Countryman

Geplaatst: 19 jan 2010, 18:21
door Woosh!
Zonde dat de karakteristieke scoop verdwenen is..
dit is toch echt de S..

Verder vind ik hem aardig verbeterd t.o.v. de concept.

Ben benieuwd hoe deze er in het echt uit ziet, en vooral hoe hij rijd!

Geplaatst: 19 jan 2010, 18:25
door Jurgen
Fred schreef:Hij is gaaf :shock:. Moet wat wennen aan de achterlichten, ben benieuwd om em in real te zien!
x2

Geplaatst: 19 jan 2010, 18:26
door H en S
Die scoop zat er op het nieuwe model toch al voor de show op?

Geplaatst: 19 jan 2010, 18:28
door Berthil
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Geplaatst: 19 jan 2010, 18:29
door coendek
sjezus wat een wheelgap!!

vind het toch gaaf!

Geplaatst: 19 jan 2010, 18:31
door Jurgen
kunnen we al -6cm veren bestellen bij je coen? :D :P

Geplaatst: 19 jan 2010, 18:33
door Berthil
Ik denk dat we hier ook de binnenkant zien van de face-lift straks.

Geplaatst: 19 jan 2010, 18:40
door zmorf
vind het jammer dat het hele MINI concept zo uitgemolken word :|
van het leuke '' gooi en smijt'' autootje wat onze harten veroverde is niets meer over :roll:
Deze Crossover "MINI'' doet mij meer denken aan een volwassen hatchbak of suv.
jammer....................

Geplaatst: 19 jan 2010, 18:54
door GeoBem007
To do:
- Schroefset
- MINI logo achteraan vervangen door een klein
- Dikke uitlaat onder schroeven

Zo, klaar :)

Ik vind hem wel heel gaaf, enkel de achterkant is een beetje :|

Geplaatst: 19 jan 2010, 19:17
door MoNkToNk
Ik ben er niet kapot van. Het is meer een Maxi dan een Mini, zo op de foto's komt ie wat lomp over imho. Maar het zal niet de eerste keer zijn dat een auto uit de BMW-groep IRL veel beter tot zijn recht komt dan op de foto's. Wellicht stel ik dan mijn mening bij :)

Geplaatst: 19 jan 2010, 19:43
door Pascal R
Vond de concept-car veel mooier, heeft geen speciale deuren meer.
Voor mij is dit een 5 deurs MINI. Zeer gewoon.
Ik ben aan het twijfelen of een X1 of deze Countryman.
Ik denk dat het X1 zal worden lijkt mij ruimer.

Pascal

Geplaatst: 19 jan 2010, 19:47
door biermagnaat
Ik wil hem eerst in het echt zien, voor nu zeg ik Jammer.