Laten we wel zijn: ik ben niet de allerbeste monteur aller tijden, ik heb geen 22 mini's compleet gestript en weer in elkaar gezet, nog niet één zelfs. Maar ik heb inmiddels wel helder hoe je ontdekt wat er mis is, hoe je dit aan kunt pakken en waar je terug kunt halen met welke onderdelen je dit doen moet.
Het terughalen van een foutmelding begint met het uitlezen van de onboard diagnostics (OBD), elke Mini heeft een aansluiting voor een OBD(II) scanner. Deze zit boven het zekeringenkastje, onder het dashboard achter een klepje waar OBD op staat.
Nu heb je een OBD-scanner (of kabel met aansluiting voor een PC en de bijbehorende software) nodig... Hier wordt het even iets lastiger, want er zijn er bergen en bergen te krijgen. Voor onder de $30 zijn er al OBD(II) scanners te koop op bijvoorbeeld Amazon.com. De wat geavanceerdere OBD-scanners laten je ook verschillende foutcodes herstellen, de goedkopere kunnen dit soms niet.
Het schijnt dat deze XiTech XR-90 voor nagenoeg iedereen genoeg kan: uitlezen en resetten van bijna alles. Hij kost bovendien maar $24 ex verzendkosten.
Als je veel meer wil, kan je bijvoorbeeld een Equus 3130 kopen (±$135 op Amazon).
Wil je continue kunnen uitlezen en een vaste(re) opstelling in de auto willen, dan kan je eens kijken naar deze high-end oplossingen:
DashDAQ
GReddy Informeter Touch
Edge Insight CTS
Of iets minder high-end:
PLX Kiwi
Scangauge
Okay genoeg manieren om de OBD codes op te vangen dus en natuurlijk is zo'n GReddy Informeter vet stoer, maar wat moet je dan met zo'n foutcode? Stel dat dat ding nu code P2269 aangeeft, wat betekent dat dan?
Je kunt verschillende boeken kopen met de foutcodes, dat kost je ergens tussen de $18 en $50 zodat je altijd naslag bij de hand hebt. Dit is overigens *de* aanrader voor je Mini tot 2006.
Als je echter wat minder te besteden hebt, dan kopieer je de lijst die op Mini2.com te vinden is. Let wel: deze lijst is niet compleet!
Nazoeken van P2269 levert dan op: "Water in fuel"
Oef, dat is niet goed! Doorrijden levert problemen op en je Mini naar de dealer brengen is best een prijzige grap. Ze moeten je tank dan leegslurpen en dat kost je zomaar 2 uur arbeid en een natuurlijk een volle tank. Als je die code echter zelf wist te achterhalen, dan kan je de tank zelf leegmaken. De brandstof wel "even" bij de mileustraat wegbrengen trouwens.

Voor heel veel van de problemen die je tegen kunt komen zijn DYI-artikelen op het net te vinden. Google helpt

Als je wat zekerder wil zijn van je zaak, dan koop je dit boek, de Mini Cooper Service Manual van Bentley publishers. Hierin staat bijzonder uitgebreid uitgelegd hoe je nagenoeg elk onderdeel van je auto vervangen kunt.
Als je het exacte artikelnummer zoekt van het te vervangen onderdeel, dan kan je terecht op RealOEM. Het hebben van dit artikelnummer maakt het online zoeken naar prijzen hiervoor een stuk eenvoudiger!
[edit]Let op! Amazon.com verzend vaak niet naar Nederland, je zult dan via een tussenpartij moeten werken. Het geeft echter een goed idee van wat er te koop is.
