De hydraulische olie voor de stuurbekrachtiging wordt op druk gebracht door de EHS pomp. Dit is een elektromotor die een pomp-waaier aandrijft. Een electronische regeling varieert de stroom door de spoelen van de motor afhankelijk van de rijsnelheid. Dit resulteert in snelheids-afhankelijke stuurbekrachtiging.
Het euvel is nu, dat de conventionele koolborstels van de motor maar halfslachtig zijn afgeschermd van de electronica.
Dit alles bevindt zich in de 'pomp-behuizing'. Het stof van de borstels slaat in de loop der tijd neer op de elecktronica. Dit lijdt dan tot kortsluiting van de motor aansturing. Hierdoor verlies je dus de stuurbekrachtiging.
Dit fenomeen kan komen en gaan, maar zal uiteindelijk de boel platleggen.
Het door mij beschreven euvel hoeft echter niet te leiden tot een dure vervangingsactie.
Che's DIY omschrijving "stuurbekrachtigingspomp vervangen" is een prima uitgangspunt.
Als de motor eenmaal verwijderd is dan kan de revisie aanvangen.
verwijder de brackets en de vloeistof pomp van de totale motor.
verwijder de schroeven die de motor behuizing bijeenhouden.
zie hoe het lager slechts gedeeltelijk in de body valt.
nu kun je de motor-as eruit tikken.
knip de 4 voedingslijnen van de computer-unit voorzichtig los van de koolborstels. Deze moet je na het reinigen hersolderen.
na desemblage kun je nu de elektronica schoonblazen. vervolgens reinigen met reinigingspray.
na droging kun je het beste een plastic spray aanbrengen. bij herhaalde vervuiling in de toekomst, heb je dan geen kortsluiting meer. Geschikte sprays vind je onder meer in het assortiment van 'kontaktchemie'.
Assembleren in reverse order en je hebt een goede en vooral goedkope reparatie uitgevoerd.
Overigens is dit probleem na 2006 opgelost door het gebruik van borstelloze motoren. Deze zijn echter niet uitwisselbaar met de gen1 versie.
