Pagina 1 van 2
Installatie JCW veerpootbrug
Geplaatst: 08 mar 2008, 10:50
door snans
ik heb volgende handleiding gevonden:
http://www.motoringfile.com/2007/01/05/ ... stall-pdf/
er staat beschreven dat de moeren moeten aangedraaid worden volgens een specifieke torque.
weet iemand hoeveel dit is ?
thnkx
Geplaatst: 08 mar 2008, 15:16
door CooperS-lightningblue
Hmmm... ik heb dat ding er zelf ook op zitten, maar heb eigenlijk geen flauw idee meer hoe vast ik hem heb gezet.
Weet wel dat ik er redelijk wat rondjes voor heb gereden om te kijken of de standaard torque naar wens stond. Ik heb hem toen een tikkeltje losser gezet volgens mij.
Geplaatst: 08 mar 2008, 15:23
door snans
Hey Kaj
volgens mij bedoel jij de spanning tussen de 2 veerpoten.
ik bedoel eigenlijk de kracht waarmee je de 3 moeren aan iedere kant mag vastzetten (dus op de bovenkant van de veerpoot)
lees verschillende dingen, en van gokken hou ik niet
grtjs !
Geplaatst: 08 mar 2008, 15:26
door CooperS-lightningblue
snans schreef:volgens mij bedoel jij de spanning tussen de 2 veerpoten.
ik bedoel eigenlijk de kracht waarmee je de 3 moeren aan iedere kant mag vastzetten (dus op de bovenkant van de veerpoot)

Moeten die op bepaalde spanning vast joh? Vast = vast toch?

Geplaatst: 08 mar 2008, 15:51
door snans
nee !!
is belangrijk dat ze met de juiste torque vastgezet worden, anders loop je kans dat de moeren scheuren/breken na enige tijd/ritten
Geplaatst: 08 mar 2008, 17:40
door Berthil
Om dat de JCW bouten niet de gehele schroefdraad meepakken is te strak aandraaien uit den boze. Er zijn meerdere gevallen bekend waarbij de bouten er zijn afgeknalt.
Geplaatst: 08 mar 2008, 18:32
door CooperS-lightningblue
Goed om een keer naar te kijken begrijp ik. Rij er al vanaf het begin
(rond Februari 2007) mee rond.

Heb nooit gebruik gemaakt van de handleiding
(overigens kan ik me ook niet herinneren dat die erbij zat
). Snel keer doen.
Geplaatst: 08 mar 2008, 23:42
door Robert
Bij de R50/R52/R53 moeten die bouten/moeren vast met 34Nm... Helaas heb ik geen beschrijving voor de R56.
Oja, er staat ook in dat er ALTIJD nieuwe bouten en moeren moeten worden gebruikt als ze zijn losgehaald.
Geplaatst: 09 mar 2008, 12:03
door CooperS-lightningblue
Robert schreef:Bij de R50/R52/R53 moeten die bouten/moeren vast met 34Nm... Helaas heb ik geen beschrijving voor de R56.
Oja, er staat ook in dat er ALTIJD nieuwe bouten en moeren moeten worden gebruikt als ze zijn losgehaald.
Ja, dat heb ik wel gedaan, die werden erbij geleverd.

Geplaatst: 09 mar 2008, 15:12
door iDarkDesign
Robert schreef:Bij de R50/R52/R53 moeten die bouten/moeren vast met 34Nm... Helaas heb ik geen beschrijving voor de R56.
Oja, er staat ook in dat er ALTIJD nieuwe bouten en moeren moeten worden gebruikt als ze zijn losgehaald.
¿que? Dit is de eerste keer dat ik dit lees. Ik haal mn veerpootbrug er altijd af en op wanneer het uitkomt. (bij bv spruitstuk wisselen) Vast is vast. En ik heb nog nooit de moertjes vervangen.
iDD....... vind het ook een raar concept
Geplaatst: 09 mar 2008, 15:53
door snans
die moeren zijn speciaal. slechts één maal vast te draaien. als je ze los haalt, en terug vastzet, zitten ze nimmer zo vast als de eerste maal.
zie het als een soort zelfborgende moer.
Geplaatst: 09 mar 2008, 15:58
door Berthil
Dat zijn alleen de moeren die bij de JCW veerpootbrug geleverd worden, de standaard moeren op de veerpoot zijn normaal. Dat komt omdat de JCW moeren door de veerpootbrug niet meer de volle schroefdraad pakken.
Geplaatst: 09 mar 2008, 16:01
door snans
weet jij de juiste torque Berthil ?
Geplaatst: 09 mar 2008, 17:17
door Berthil
Misschien pakt de R56 veerpootbrug wel de volle schroefdraad?
Dan zal het niet zo veel uitmaken denk ik.
Ik weet helaas niet het aantal Nm voor de R56.
Staat inderdaad niet in de R56 DIY, alleen een verwijzing naar TIS 3131000
Het is aannemelijk dat dat de originele aandraaiwaarden zijn.
Geplaatst: 09 mar 2008, 22:03
door Berthil
Ik heb de TIS die ik heb van de R53 nagekeken, daar is onder nummer 3131(000) het aanhaalmoment van de originele opstelling 34 Nm (zoals ook de JCW veerpootbrug moet hebben). Lijkt me dat je met de R56 hiermee ook wel goed zit.