Installatie JCW veerpootbrug

De 2e generatie vanaf 2006
Gebruikersavatar
snans
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: antwerpen
Berichten: 1460
Lid geworden op: 09 nov 2005, 18:16

Installatie JCW veerpootbrug

08 mar 2008, 10:50

ik heb volgende handleiding gevonden:
http://www.motoringfile.com/2007/01/05/ ... stall-pdf/

er staat beschreven dat de moeren moeten aangedraaid worden volgens een specifieke torque.
weet iemand hoeveel dit is ?

thnkx
CooperS-lightningblue
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Bergen op Zoom
Berichten: 6360
Lid geworden op: 08 apr 2006, 10:10

08 mar 2008, 15:16

Hmmm... ik heb dat ding er zelf ook op zitten, maar heb eigenlijk geen flauw idee meer hoe vast ik hem heb gezet.

Weet wel dat ik er redelijk wat rondjes voor heb gereden om te kijken of de standaard torque naar wens stond. Ik heb hem toen een tikkeltje losser gezet volgens mij.
Afbeelding
Gebruikersavatar
snans
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: antwerpen
Berichten: 1460
Lid geworden op: 09 nov 2005, 18:16

08 mar 2008, 15:23

Hey Kaj

volgens mij bedoel jij de spanning tussen de 2 veerpoten.
ik bedoel eigenlijk de kracht waarmee je de 3 moeren aan iedere kant mag vastzetten (dus op de bovenkant van de veerpoot)

lees verschillende dingen, en van gokken hou ik niet :wink:

grtjs !
CooperS-lightningblue
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Bergen op Zoom
Berichten: 6360
Lid geworden op: 08 apr 2006, 10:10

08 mar 2008, 15:26

snans schreef:volgens mij bedoel jij de spanning tussen de 2 veerpoten.
ik bedoel eigenlijk de kracht waarmee je de 3 moeren aan iedere kant mag vastzetten (dus op de bovenkant van de veerpoot)
:shock: Moeten die op bepaalde spanning vast joh? Vast = vast toch? :mrgreen:
Afbeelding
Gebruikersavatar
snans
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: antwerpen
Berichten: 1460
Lid geworden op: 09 nov 2005, 18:16

08 mar 2008, 15:51

nee !!

is belangrijk dat ze met de juiste torque vastgezet worden, anders loop je kans dat de moeren scheuren/breken na enige tijd/ritten
Gebruikersavatar
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Zuiden
Berichten: 13495
Lid geworden op: 23 sep 2005, 18:04
Nederland

08 mar 2008, 17:40

Om dat de JCW bouten niet de gehele schroefdraad meepakken is te strak aandraaien uit den boze. Er zijn meerdere gevallen bekend waarbij de bouten er zijn afgeknalt.
CooperS-lightningblue
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Bergen op Zoom
Berichten: 6360
Lid geworden op: 08 apr 2006, 10:10

08 mar 2008, 18:32

Goed om een keer naar te kijken begrijp ik. Rij er al vanaf het begin (rond Februari 2007) mee rond. :roll: Heb nooit gebruik gemaakt van de handleiding (overigens kan ik me ook niet herinneren dat die erbij zat :?). Snel keer doen.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Robert
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 3316
Lid geworden op: 18 okt 2005, 15:34

08 mar 2008, 23:42

Bij de R50/R52/R53 moeten die bouten/moeren vast met 34Nm... Helaas heb ik geen beschrijving voor de R56.
Oja, er staat ook in dat er ALTIJD nieuwe bouten en moeren moeten worden gebruikt als ze zijn losgehaald.
CooperS-lightningblue
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Bergen op Zoom
Berichten: 6360
Lid geworden op: 08 apr 2006, 10:10

09 mar 2008, 12:03

Robert schreef:Bij de R50/R52/R53 moeten die bouten/moeren vast met 34Nm... Helaas heb ik geen beschrijving voor de R56.
Oja, er staat ook in dat er ALTIJD nieuwe bouten en moeren moeten worden gebruikt als ze zijn losgehaald.
Ja, dat heb ik wel gedaan, die werden erbij geleverd. :wink:
Afbeelding
iDarkDesign
Transformer
Locatie: Amsterdam
Berichten: 5201
Lid geworden op: 15 mei 2006, 17:22

09 mar 2008, 15:12

Robert schreef:Bij de R50/R52/R53 moeten die bouten/moeren vast met 34Nm... Helaas heb ik geen beschrijving voor de R56.
Oja, er staat ook in dat er ALTIJD nieuwe bouten en moeren moeten worden gebruikt als ze zijn losgehaald.
¿que? Dit is de eerste keer dat ik dit lees. Ik haal mn veerpootbrug er altijd af en op wanneer het uitkomt. (bij bv spruitstuk wisselen) Vast is vast. En ik heb nog nooit de moertjes vervangen.


iDD....... vind het ook een raar concept
Gebruikersavatar
snans
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: antwerpen
Berichten: 1460
Lid geworden op: 09 nov 2005, 18:16

09 mar 2008, 15:53

die moeren zijn speciaal. slechts één maal vast te draaien. als je ze los haalt, en terug vastzet, zitten ze nimmer zo vast als de eerste maal.
zie het als een soort zelfborgende moer.
Gebruikersavatar
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Zuiden
Berichten: 13495
Lid geworden op: 23 sep 2005, 18:04
Nederland

09 mar 2008, 15:58

Dat zijn alleen de moeren die bij de JCW veerpootbrug geleverd worden, de standaard moeren op de veerpoot zijn normaal. Dat komt omdat de JCW moeren door de veerpootbrug niet meer de volle schroefdraad pakken.
Gebruikersavatar
snans
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: antwerpen
Berichten: 1460
Lid geworden op: 09 nov 2005, 18:16

09 mar 2008, 16:01

weet jij de juiste torque Berthil ?
Gebruikersavatar
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Zuiden
Berichten: 13495
Lid geworden op: 23 sep 2005, 18:04
Nederland

09 mar 2008, 17:17

Misschien pakt de R56 veerpootbrug wel de volle schroefdraad?
Dan zal het niet zo veel uitmaken denk ik.

Ik weet helaas niet het aantal Nm voor de R56.
Staat inderdaad niet in de R56 DIY, alleen een verwijzing naar TIS 3131000
Het is aannemelijk dat dat de originele aandraaiwaarden zijn.
Gebruikersavatar
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Zuiden
Berichten: 13495
Lid geworden op: 23 sep 2005, 18:04
Nederland

09 mar 2008, 22:03

Ik heb de TIS die ik heb van de R53 nagekeken, daar is onder nummer 3131(000) het aanhaalmoment van de originele opstelling 34 Nm (zoals ook de JCW veerpootbrug moet hebben). Lijkt me dat je met de R56 hiermee ook wel goed zit.

Terug naar “MINI R55 (Clubman), R56 (Hatchback), R57 (Cabrio), R58 (Coupé), R59 (Roadster)”