Ik ben op zoek naar een Mini R56 Cooper S met automatische versnellingsbak. De auto wordt puur voor de fun gebruikt, vooral voor sportieve ritten in het weekend. Geen woon-werkverkeer of dagelijks gebruik dus.
Qua uiterlijk gaat mijn voorkeur uit naar de standaard Cooper S. Ik vind de JCW-look wat te overdreven, dus daar blijf ik liever van weg.
Ik ben van plan om de auto naar Stage 1 te laten tunen. Alleen weet ik dat de automaat een beperkende factor kan zijn — klopt dat? En verder wil ik graag de N18-motor, niet de N14, omdat ik heb gelezen dat die betrouwbaarder is. Kan iemand dat bevestigen?
Wat betreft het onderstel: ik rijd vooral op landelijke wegen. Die zijn meestal vlak, maar kunnen hier en daar wat hobbelig zijn. Ik zoek dus een sportieve ophanging die strakker stuurt, maar niet té stug is. Verlagen mag een beetje, maar het moet comfortabel blijven – ik wil absoluut geen keiharde, ‘slammed’ setup.
Zijn er aanbevelingen voor een fijne onderstelsetup voor dit soort gebruik? Ik dacht aan Powerflex rubbers — maar welke maken echt verschil? En is het beter om te gaan voor goede schokdempers met verlagingsveren, of toch coilovers? Ik hoor graag welke merken jullie aanraden voor sportief maar comfortabel rijden in het weekend.
Verder: is de originele sportophanging al goed genoeg, of loont het om die te upgraden?
Tot slot ben ik benieuwd naar welke fabrieksopties echt de moeite waard zijn om op te letten bij aankoop. Is de sportophanging bijvoorbeeld een aparte optie? En welke andere opties zijn waardevol of maken de auto net wat specialer?
Mocht iemand trouwens een zwarte Cooper S met automaat te koop hebben in Europa, laat het me weten – ik ben serieus geïnteresseerd.
Alvast bedankt voor jullie input!
Op zoek naar Mini R56 Cooper S automaat — liefst zwart, alleen weekendgebruik — advies N18 vs N14, opties & onderstel?
- Robert
- NMC Moderator
Bericht
Re: Op zoek naar Mini R56 Cooper S automaat — liefst zwart, alleen weekendgebruik — advies N18 vs N14, opties & onderste
Hallo Suss,
Welkom op het mooie MINI-forum. Weet dat er topics zijn waar je jezelf even kort kan introduceren.
Wat betreft je lange lijst met wensen voor een mooie MINI Cooper S R56... Als advies zou ik je toch verwijzen naar de verschillende auto-verkoopsites, en daar een zoekprofiel aanmaken met jouw specifieke wensen. Mogelijk dat hier 1 van de leden toevallig net zo'n MINI R56 heeft, en deze kwijt wil. Maar de kans om jouw MINI tegen te komen is via de andere sites denk ik groter.
Wat betreft je vragen over allerlei aanpassingen aan het onderstel... Ik zou eerst eens gaan rijden in de standaard MINI Cooper S. Daar zit al een sportievere vering onder vanaf de fabriek, ten opzichte van een One of Cooper. Als dat onderstel niet OK is, of je wilt het toch anders, dan kun je naar verwachting bij jouw tuner ook wel terecht voor een goed advies erover. Zomaar Powerflex installeren maakt sowieso al een behoorlijk verschil met het standaard rubber in de ophanging. Als je dan ook de schokbrekers en veren gaat aanpassen, dan moet je inderdaad uitkijken dat je geen keiharde slammed setup krijgt.
En welke opties echt van belang zijn, dat verschilt van mens tot mens. Ene wil graag alleen een airco, ander wil graag automatisch airco. Of per se navigatie in het dashboard, of volledig lederen bekleding, panoramadak, of automaat, of een boordcomputer, of een Goodwood-edition. Dat lijstje met wensen/eisen kun je zelf het beste maken.
(En....de combi "automatische versnelling" met "sportieve ritten in het weekend" zorgt bij mij al voor een klein vraagteken... Sportieve ritten koppel ik eerder aan handschakeling.)
Welkom op het mooie MINI-forum. Weet dat er topics zijn waar je jezelf even kort kan introduceren.
Wat betreft je lange lijst met wensen voor een mooie MINI Cooper S R56... Als advies zou ik je toch verwijzen naar de verschillende auto-verkoopsites, en daar een zoekprofiel aanmaken met jouw specifieke wensen. Mogelijk dat hier 1 van de leden toevallig net zo'n MINI R56 heeft, en deze kwijt wil. Maar de kans om jouw MINI tegen te komen is via de andere sites denk ik groter.
Wat betreft je vragen over allerlei aanpassingen aan het onderstel... Ik zou eerst eens gaan rijden in de standaard MINI Cooper S. Daar zit al een sportievere vering onder vanaf de fabriek, ten opzichte van een One of Cooper. Als dat onderstel niet OK is, of je wilt het toch anders, dan kun je naar verwachting bij jouw tuner ook wel terecht voor een goed advies erover. Zomaar Powerflex installeren maakt sowieso al een behoorlijk verschil met het standaard rubber in de ophanging. Als je dan ook de schokbrekers en veren gaat aanpassen, dan moet je inderdaad uitkijken dat je geen keiharde slammed setup krijgt.
En welke opties echt van belang zijn, dat verschilt van mens tot mens. Ene wil graag alleen een airco, ander wil graag automatisch airco. Of per se navigatie in het dashboard, of volledig lederen bekleding, panoramadak, of automaat, of een boordcomputer, of een Goodwood-edition. Dat lijstje met wensen/eisen kun je zelf het beste maken.
(En....de combi "automatische versnelling" met "sportieve ritten in het weekend" zorgt bij mij al voor een klein vraagteken... Sportieve ritten koppel ik eerder aan handschakeling.)
Terug naar “MINI R55 (Clubman), R56 (Hatchback), R57 (Cabrio), R58 (Coupé), R59 (Roadster)”
Onze sponsors