Onjuiste koelvloeistof temperatuur
Geplaatst: 29 dec 2023, 13:18
Goedendag beste forumleden,
Mijn naam is Niels en mijn vrouw heeft in 2011 een nieuwe Cooper S R56 aangeschaft.
Deze heerlijke kart hebben we de eerste jaren bij de Mini dealer in onderhoud gehad en in de loop van de tijd ben ik zelf het onderhoud voort gaan zetten. Afgelopen jaren heb ik minder tijd hiervoor gehad en de auto bij een merkloze garage bij mij in de buurt in onderhoud gehad, wat met name neer kwam op APK en en olie- en rem vloeistoffen vervangen.
De auto heeft 120.000km gelopen en de laatste paar jaar maakt de auto met name korte ritjes van +/-2km en een keer in de 2 weken een dubbele 14km.
De auto begon wat vloeistof te zweten/lekken. Afgelopen zomer heb ik hier door de merkloze garage naar laten kijken. Wat zij vonden was een lichte olie lekkage aan de passagierskant van het blok, wat ze met een nieuwe bout (+ afdichtingring waarschijnlijk) hebben gefixed.
(Item 11317534771 - Bolt for camshaft chain slide rail L.-side)
Wat zij ook tegenkwamen was een lekkage van koelvloeistof ter hoogte van de koelvloeistof temperatuur sensor.
De afdichting (O-ring?) van deze sensor in het huis was niet fris meer.
Dit leek aanvankelijk een eenvoudige klus, nieuwe sensor bestellen en gaan met die banaan.
Echter, deze sensor was niet vindbaar op de Mini tekeningen, ook na contact met een BMW/Mini dealer niet.
De BMW/Mini dealer adviseerde om BMW sensor 13621433077 te plaatsen.
We hebben beiden zo iets van hoe ingewikkeld kan een NTC zijn....
Het lek is iig dicht.
Maar nu komt het, na die periode is het mij op gaan vallen dat de koelventilator zeer snel aan springt.
En met zeer snel bedoel ik na enkele km's rijden en met een buiten temperatuur van 15grC.
Het is me voor de reparatie iig niet opgevallen.
Omdat er enige tijd tussen mijn vaststelling stond en de reparatie was de garage niet meer in bezit van de oude originele sensor.
(nieuw O-ringetje had achteraf wellicht volstaan)
De garage die het lek gemaakt heeft, heeft me doorgestuurd naar een BMW/Mini specialist. Ik sta zelf ook achter deze keuze.
Maar ook deze specialist zag geen foutcodes, en na nog een nieuwe zelfde sensor gestoken te hebben geen verbetering.
Wat we wel gezien hebben is dat de fan netjes aan slaat bij een koelvloeistof temperatuur van ik dacht 108 grC. Wat best kan kloppen.
Met een IR-scanner kwamen we er wel op uit dat er een off-set van ruwweg 20 grC in werkelijke temp. en sensor temp. zou zitten.
Voor toen heb ik het onderzoek er even bij gelaten.
Zojuist, nu enkele weken later, heb ik de tijd genomen/gevonden om zelf m'n OBDII apparaat in te pluggen en wat temperatuur metingen gedaan.
Wat met name opvalt bij >24h stil te hebben gestaan, dat de koelvloeistof bij NIET gestarte motor al 27 grC aan geeft, terwijl de buiten temp rond de 9 grC is.
En wanneer ik de auto start schiet deze temperatuur binnen een minuut naar de 35grC. Nu heb ik niet de ervaring hoe snel een koelvloeistof temp. kan oplopen, maar gevoelsmatig wat ik zie gebeuren erg snel.
Zie bijgevoegde foto's, >24hKoud en net +/-10 seconden gestart.
Ter aanvulling aan dit verhaal, een nieuwe originele koelvloeistof temp. sensor plaatsen had de voorkeur.
Die konden we nergens vinden, ook niet op detail tekeningen.
De sensor zit in een aluminium huis/bocht.
Zie toegevoegde foto.
Wat BMW/Mini wel aangaf is dat er een modificatie op het thermostaathuis heeft plaatsgevonden. Deze bevat niet de aluminium bocht waarin de temperatuur sensor zit.
Met het uitvoeren van de modificatie (dacht ik begrepen te hebben) zit de temperatuur sensor in het thermostaathuis, maar zit er ook een adapter kabeltje bij voor tussen de nieuwe temp.sensor en de originele stekker. (wellicht zit in deze adapter nog iets in om de temp.offset te vereffenen??)
Wat ik zou kunnen doen is op de sloop een originele temp.sensor opsnorren, welke oorspronkelijk in de dezelfde thermostaathuis zit als in mijn Mini.
Maar mijn voorkeur heeft het om een compleet nieuw thermostaathuis te plaatsen, de modificatie.
Moet dan ook de ECU geupdate worden oid?
Het zou dan wel erg fijn zijn als het temp. offset euvel dan ook verholpen is.
Een heel verhaal, wellicht dat er forumleden onder u zijn die meer weten van dit thermostaathuis met aluminium bocht, de modificatie en me wellicht op weg kunnen helpen naar een oplossing?
Voor aanvullende vragen hoor ik het graag.
Alvast bedankt!
Mijn naam is Niels en mijn vrouw heeft in 2011 een nieuwe Cooper S R56 aangeschaft.
Deze heerlijke kart hebben we de eerste jaren bij de Mini dealer in onderhoud gehad en in de loop van de tijd ben ik zelf het onderhoud voort gaan zetten. Afgelopen jaren heb ik minder tijd hiervoor gehad en de auto bij een merkloze garage bij mij in de buurt in onderhoud gehad, wat met name neer kwam op APK en en olie- en rem vloeistoffen vervangen.
De auto heeft 120.000km gelopen en de laatste paar jaar maakt de auto met name korte ritjes van +/-2km en een keer in de 2 weken een dubbele 14km.
De auto begon wat vloeistof te zweten/lekken. Afgelopen zomer heb ik hier door de merkloze garage naar laten kijken. Wat zij vonden was een lichte olie lekkage aan de passagierskant van het blok, wat ze met een nieuwe bout (+ afdichtingring waarschijnlijk) hebben gefixed.
(Item 11317534771 - Bolt for camshaft chain slide rail L.-side)
Wat zij ook tegenkwamen was een lekkage van koelvloeistof ter hoogte van de koelvloeistof temperatuur sensor.
De afdichting (O-ring?) van deze sensor in het huis was niet fris meer.
Dit leek aanvankelijk een eenvoudige klus, nieuwe sensor bestellen en gaan met die banaan.
Echter, deze sensor was niet vindbaar op de Mini tekeningen, ook na contact met een BMW/Mini dealer niet.
De BMW/Mini dealer adviseerde om BMW sensor 13621433077 te plaatsen.
We hebben beiden zo iets van hoe ingewikkeld kan een NTC zijn....
Het lek is iig dicht.
Maar nu komt het, na die periode is het mij op gaan vallen dat de koelventilator zeer snel aan springt.
En met zeer snel bedoel ik na enkele km's rijden en met een buiten temperatuur van 15grC.
Het is me voor de reparatie iig niet opgevallen.
Omdat er enige tijd tussen mijn vaststelling stond en de reparatie was de garage niet meer in bezit van de oude originele sensor.
(nieuw O-ringetje had achteraf wellicht volstaan)
De garage die het lek gemaakt heeft, heeft me doorgestuurd naar een BMW/Mini specialist. Ik sta zelf ook achter deze keuze.
Maar ook deze specialist zag geen foutcodes, en na nog een nieuwe zelfde sensor gestoken te hebben geen verbetering.
Wat we wel gezien hebben is dat de fan netjes aan slaat bij een koelvloeistof temperatuur van ik dacht 108 grC. Wat best kan kloppen.
Met een IR-scanner kwamen we er wel op uit dat er een off-set van ruwweg 20 grC in werkelijke temp. en sensor temp. zou zitten.
Voor toen heb ik het onderzoek er even bij gelaten.
Zojuist, nu enkele weken later, heb ik de tijd genomen/gevonden om zelf m'n OBDII apparaat in te pluggen en wat temperatuur metingen gedaan.
Wat met name opvalt bij >24h stil te hebben gestaan, dat de koelvloeistof bij NIET gestarte motor al 27 grC aan geeft, terwijl de buiten temp rond de 9 grC is.
En wanneer ik de auto start schiet deze temperatuur binnen een minuut naar de 35grC. Nu heb ik niet de ervaring hoe snel een koelvloeistof temp. kan oplopen, maar gevoelsmatig wat ik zie gebeuren erg snel.
Zie bijgevoegde foto's, >24hKoud en net +/-10 seconden gestart.
Ter aanvulling aan dit verhaal, een nieuwe originele koelvloeistof temp. sensor plaatsen had de voorkeur.
Die konden we nergens vinden, ook niet op detail tekeningen.
De sensor zit in een aluminium huis/bocht.
Zie toegevoegde foto.
Wat BMW/Mini wel aangaf is dat er een modificatie op het thermostaathuis heeft plaatsgevonden. Deze bevat niet de aluminium bocht waarin de temperatuur sensor zit.
Met het uitvoeren van de modificatie (dacht ik begrepen te hebben) zit de temperatuur sensor in het thermostaathuis, maar zit er ook een adapter kabeltje bij voor tussen de nieuwe temp.sensor en de originele stekker. (wellicht zit in deze adapter nog iets in om de temp.offset te vereffenen??)
Wat ik zou kunnen doen is op de sloop een originele temp.sensor opsnorren, welke oorspronkelijk in de dezelfde thermostaathuis zit als in mijn Mini.
Maar mijn voorkeur heeft het om een compleet nieuw thermostaathuis te plaatsen, de modificatie.
Moet dan ook de ECU geupdate worden oid?
Het zou dan wel erg fijn zijn als het temp. offset euvel dan ook verholpen is.
Een heel verhaal, wellicht dat er forumleden onder u zijn die meer weten van dit thermostaathuis met aluminium bocht, de modificatie en me wellicht op weg kunnen helpen naar een oplossing?
Voor aanvullende vragen hoor ik het graag.
Alvast bedankt!