Foutief coderen

De 2e generatie vanaf 2006
LJ Cooper S
Nieuw Lid
Nieuw Lid

Foutief coderen

11 jan 2016, 22:16

Beste Medeleden,

Ik heb een klein issue met mijn MINI.

Een klein jaar geleden heb ik een MCS gekocht en wat was ik blij. Nog altijd wel maar er is een klein smetje op de relatie gekomen en dat is niet de schuld van de auto.

Nadat ik een aantal maanden had gereden miste ik sommige handigheidjes die ik ook had op m'n vorige auto. namelijk de ramen sluiten met de sleutel, dagrijverlichting en coming home. Ik vergeet vaak het panorama dak dicht te doen namelijk en dan zou dat een uitkomst zijn.

Dus ik was op zoek gegaan en gevonden binnen no-time. Alles gecodeerd en ook tig andere functies ''unlockt'' namelijk ''brake energy force lights'' mooi dacht ik. Dat is alleen maar veilig mocht ik een keer hard remmen.

Maar wat bleek ik kwam thuis en bij de pre-facelift zitten twee gloeilampjes die beide harder branden als geremd wordt. Ik vind dat prachtig want voor mij is dat onderscheid tussen dit en een budget-merk.

Maar het probleem was dat de onderste lampjes nu feller brandde dan de bovenste en dus dachten medeweggebruikers dat ik m'n mistlampen voerde. Ik terug natuurlijk en opnieuw gecodeerd en ze branden weer normaal. Alleen zie je nu als ik rem dat het bovenste lampje stroom neemt van de onderste dus het onderste lampje wordt helemaal niet meer aangestuurd als ik rem! Het ziet er apart uit maar dat is niet wat ik wil. Maar dat zag ik ook al toen ik bij meneer de codeur op de stoep stond. Maar ik kreeg niet aan z'n hoofd gepraat dat het zo niet hoort te branden.

Dus het einde van het verhaal is dat ik met raar functionerende achterlichten zit(in ieder geval niet zoals origineel bedoeld is)

Uiteindelijke vraag is dan ook heeft iemand tips voor de oplossing, kan ik het resetten of wat zijn m'n mogelijkheden?

Zie jullie reactie graag tegemoet,

Leander
Robert
NMC Moderator
NMC Moderator

Re: Foutief coderen

11 jan 2016, 23:38

Tsja, gewoon proberen dus of ie met een reset van de lampen-module (FRM) weer normaal gedrag vertoont. Ik ga ervan uit dat je zelf geen software/kabel hebt, dus één van de forumleden eens vragen of ze het voor je willen uitvoeren. (Of naar garage/dealer kan ook natuurlijk.)

Ik had trouwens wel verwacht dat er zo'n gloeilamp in zou zitten met een dubbele spiraal. Maar als dat niet het geval is, dan wordt het blijkbaar met pulsen ofzo opgelost om de lamp zwakker te laten branden.
LJ Cooper S
Nieuw Lid
Nieuw Lid

12 jan 2016, 17:52

Dus die module onthoud wel zijn originele instellingen? Want ik dacht dat het nu overgeschreven is met de verkeerde code.

Het zijn volgens mij ook duplo-lampen(dubbele spiraal) Maar de onderste brandt dus alleen bij dim- en stadslicht maar krijgt niet meer stroom als er geremd wordt. Die bovenste nog wel.

Ik zou eigenlijk even een foto moeten toevoegen maar ik kan geen bijlage toevoegen zie ik.
Robert
NMC Moderator
NMC Moderator

13 jan 2016, 21:56

Je kunt de module (laten) resetten, dan vergeet ie de aangepaste waarden. Soort van "terug naar fabrieksinstellingen"...

(en ik ben er eigenlijk blindelings vanuit gegaan dat je alle zekeringen al hebt nagekeken. :) )

Terug naar “MINI R55 (Clubman), R56 (Hatchback), R57 (Cabrio), R58 (Coupé), R59 (Roadster)”