Gisteren een halve dag rondgereden met mijn mini, alles liep vlekkeloos. In de namiddag heb ik mijn olie en koelvloeistof eens gecheckt voor de zekerheid, olie was ok en koelvloeistof bakje was halfleeg dus na wat afkoelen heb ik die bijgevuld tot bijna boven en de motor even laten draaien en naar huis gereden (rit van 30min).
Alles ok tot ik 2-3 uur later terug de baan op moest gaf hij na enkele kilometers aan dat de temperatuur wat hoog was en dat ik mijn snelheid moest matigen, ik heb dan ook mijn airco afgezet omdat ik denk dat mijn auto hierdoor ook opwarmt? Melding is dan snel weggegaan. Toen ik aankwam op mijn bestemming enkele kilometers verder merkte ik wel dat de motor raar begon te doen: bij het inrijden van de parking leek het alsof ik steeds meer en minder gas gaf om de seconde dus het ging in lichte golven op en neer, weet niet hoe ik het beter kan uitleggen maar hij had duidelijk last van de warmte, na afkoelen ben ik dan terug naar huis gereden maar halverwege begon de temperatuur melding opnieuw, ben dan zeer rustig verder gereden maar na een tijdje gaf hij aan dat ik moest stoppen omdat de motor overhit was, ben dan na enkele meters aan de kant gegaan om hem te laten afkoelen. Na afkoelen ben ik naar huis gereden want was bijna thuis maar merkte dat bij het vertrekken ik meer gas moest geven dan gewoonlijk en dat hij een vreemd licht tikkend geluid begon te maken. Toen ik dan bijna thuis was gaf hij aan dat het oliepijl laag was en dat er motorvermogen verlies was en ik onmiddellijk moest stoppen, ik was op een drukke baan waar ik niet kan en mag stoppen en net om de hoek van mijn garage/parking dus ben maar doorgereden (1km), bij aankomst kwam er lichte witte rook uit de auto dat een beetje verbrand rook. Voor ik hem in mijn ondergrondse parking wou zetten heb ik hem toch even stilgezet om te kijken wat er scheelde, witte rook was heel miniem en snel weg, toen ik hem wou starten lukte dit echter niet meer en heb ik dus ook niet meer geprobeerd maar hem gewoon in mijn garage geduwd, klonk zoals een brommer zonder benzine die niet wilt starten. Heel de rit had ik toch schrik maar kon ik niet veel anders doen, vooral niet op het laatste toen ik bijna thuis was.
Ik heb hem in mijn garage laten afkoelen voor enkele uren en ben daarna alles gaan inspecteren, koelvloeistof bakje was volledig leeg en is er allemaal langs de dop uitgespoten (foto hieronder), vandaar de witte rook dus. Olie heb ik bijgevuld, koelvloeistof bijgevuld en nachtje laten rusten, net nog eens gaan kijken en koelvloeistof was wat gezakt (30%) dus weer bijgevuld. Ik heb hem dan proberen starten, ging zonder probleem en alle meldingen waren weg behalve de melding "motor vermogenverlies", motor maakte ook nog altijd een raar afwisselend geluid. (video hieronder)
Koelvloeistof foto: http://oi62.tinypic.com/v8eq8j.jpg
Geluid motor na 1 nachtje rusten: https://vid.me/TSRc
Dat de motor overhit geraakte kan denk ik zijn doordat ik er lang mee heb rondgereden maar ik had al langer rondgeren in de hitte voor het gebeurde en voor ik de koelvloeistof bijvulde dus misschien zat er teveel lucht in ofzo en heb ik het niet goed bijgevuld? Overigens kan het denk ik ook dat de dop al lekte voor het er effectief uit kwam en rookte en dat hierdoor de motor ook niet goed meer afkoelde?
Dat het oliepeil plots zakte vond ik wel vreemd maar misschien heb ik het ook niet goed gecontroleerd omdat ik pas gereden had en misschien door het schudden het oliepijl hoger leek? Nochtans had de verkoper ook pas olie bijgevuld en is er maar 200km mee gereden geweest sindsdien.
Nu weet ik niet goed wat ik moet doen of wat ik kan verwachten, ik durf er ook niet meer mee verder rijden maar wil eerst jullie mening en tips horen alvorens ik de garage bel en veel kosten ga maken.