Pagina 1 van 3

Aankoop R56 Cooper S of toch maar Cooper

Geplaatst: 25 feb 2015, 15:19
door The Stift
Hoi allen,

na weken wikken en wegen over de aanschaf van een andere auto zijn we bij een Mini R56 uitgekomen. Met een budget van € 11.000 liggen diverse mooie Coopers binnen hand bereik. Net nu we eentje zouden aanschaffen stond er opeens ook een Cooper S voor dit bedrag die aan alle wensen voldeed. De Cooper S is het model wat ons het meest aanspreekt. Alleen na wat gegoogle blijken de problemen met de motor niet bepaald gering. De Cooper in kwestie is dealer onderhouden (wel import uit Duitsland) en heeft volgens de verkopende partij wel een ketting modificatie gehad. Nu zit ik met een aantal vragen;

Als de spanners preventief vervangen worden, is er dan een reële kans op een zorgeloos aantal kilometers m.b.t. dit probleem?
Ik lees dat de kettingen ook kunnen uitrekken, is vervangen van de hele set dan afdoende?
Zijn er andere ingrepen mogelijk om het distributie probleem uit te sluiten? Of moeten gewoon 'verstandig' zijn en een Cooper non S kopen?

Een keer een kleine reparatie hoeft geen probleem te zijn alleen een in de soep gelopen motor is dat uiteraard wel. Als ik diverse topics op het internet moet geloven krijgen ongeveer alle R56 Coopers S dit probleem. Of zijn dit ook een beetje indianen verhalen?

Bij voorbaat veel dank,

Joris

Re: aankoop R56 Cooper S of toch maar Cooper

Geplaatst: 25 feb 2015, 15:22
door CasR
Als je de zoek functie gebruikt kom je veel informatie hierover tegen.
Ja het zijn allemaal potentiele problemen, maar mits tijdig en juist geconstateerd allemaal te verhelpen en grote kosten te voorkomen.
Wat is de link naar de advertentie van de mini die je op het oog hebt ?

Re: aankoop R56 Cooper S of toch maar Cooper

Geplaatst: 25 feb 2015, 15:29
door The Stift

Re: aankoop R56 Cooper S of toch maar Cooper

Geplaatst: 25 feb 2015, 15:44
door CasR
De tweede heeft meer optie's en met name de climate control zou mij het meest aanspreken.
De koude start ratel moet je echt controleren en de vervuiling onder het kleppendeksel geeft een goede indicatie ( olie vuldop eruit en met een zaklicht erin schijnen ) om mogelijke problemen.
En natuurlijk de gebruikelijk eenvoudige zaken zoals de koppeling, het schuifdak, branden alle dashbaord lampjes bij het contact aanzetten en gaan ze na het starten allemaal weer uit, enz.
Als je dit allemaal zelf niet kunt beoordelen ga dan naar een garage voor een aankoopkeuring. Kunnen ze je motor bijv. met een compressiemeting en een endoscoop gelijk iets beter beoordelen.

Re: aankoop R56 Cooper S of toch maar Cooper

Geplaatst: 25 feb 2015, 16:08
door The Stift
De verkopende partij gaat akkoord met een aankoopkeuring. Nu heb ik een lokale mini dealer gebeld om te vragen wat zo'n check inhoud. Op Motorisch vlak wordt de auto enkel uitgelezen. Hun verhaal is dat als er zich iets voordoet met de ketting, dit zich zou vertalen in foutmeldingen bij het uitlezen. Ik weet even niet wat hiervan te denken... Heb je hier wellicht advies op?

Re: aankoop R56 Cooper S of toch maar Cooper

Geplaatst: 25 feb 2015, 17:16
door CasR
bij de dealer wegblijven en een bmw / mini specialist op zoeken, desnoods anwb of dekra aankoopkeuring laten doen.
Maar ik kan me niet voorstellen dat er in je omgeving niet een betrouwbare en goed te boek staande garage is. Deze kan voor jou heel eenvoudig een aankoopkeuring doen. Een beetje (apk)monteur met hart voor zijn vak is goed in staat een auto te beoordelen, laat dit nog eens uitbreiden met een compressie meting en eventueel een endoscopie in de cilinders en je hebt een reeel beeld van eventuele gebreken.
Zorg in ieder geval dat je een keer bij de auto bent als deze voor het eerst na een nacht stilstaan wordt gestart. Als deze rateleld dan dient dat in iedergeval al te worden opgelost voor de verkoop.

Re: aankoop R56 Cooper S of toch maar Cooper

Geplaatst: 25 feb 2015, 18:35
door Baseman
Wat me opvalt aan de eerste advertentie, dus de niet S uitvoering, is dat de adverteerder daar een foto tussen zet van een black bi-xenon koplamp met zwarte ring erom heen terwijl de auto een lichte koplampbehuizning met chromen ring heeft.
Beetje vreemd ..

€11.000 is toch serieus geld, dan moet je ook aandacht aan het opstellen van je advertentie besteden als auto bedrijf / handelaar.
Is misschien geen opzet, maar ik zou al met gemengde gevoelens gaan kijken.

Re: Aankoop R56 Cooper S of toch maar Cooper

Geplaatst: 25 feb 2015, 20:16
door The Stift
Scherp opgemerkt. Het viel me ook al op dat op een van de foto's een bonnet stripe staat en op de overige foto's niet.

Ik heb overigens een afspraak gemaakt voor het weekend om te gaan kijken bij de Cooper S. Ik zal jullie op de hoogte houden van de progressie. Ik ga me daar ook even goed verdiepen in wat er tot op heden aan de distributieketting gedaan is. Volgens de verkoper is recent voor een fors bedrag aan de mini versleutelt omdat deze bij de dealer was komen te staan met het bekende euvel. Met rekening ter inzage. Dus dat klinkt hoopvol.

Ben inmiddels al aardig door het draadje aan het werken met betrekking tot het probleem, een aardig avondvullend programma. 8-)

Een ding wat me nog niet helemaal duidelijk is;
Stel dat ik tot aanschaf overga en preventief de ketting met spanners laat vervangen, zijn die nieuw geleverde sets beter dan de oude? Of kan het net zo snel weer misgaan?
En is het probleem vanaf een bepaald bouwjaar de kop ingedrukt?
Ik lees hier tegenstrijdige dingen over.

Veel dank voor jullie reacties!

Re: Aankoop R56 Cooper S of toch maar Cooper

Geplaatst: 25 feb 2015, 20:20
door Marcel Always Open
Gelet op de risico's van die R53-S zou ik hem niet kopen omdat hij nog nooit bij een bmw-mini dealer lijkt te zijn onderhouden (volgens het boekje voor zover ik het kan lezen).

Volgens mij als je 11k gaat besteden moet de eerste S met een N18 motor toch ook al in de buurt komen?

CasR schreef: ... een betrouwbare en goed te boek staande garage is. Deze kan voor jou heel eenvoudig een aankoopkeuring doen. Een beetje (apk)monteur met hart voor zijn vak is goed in staat een auto te beoordelen, laat dit nog eens uitbreiden met een compressie meting en eventueel een endoscopie in de cilinders en je hebt een reeel beeld van eventuele gebreken.
Zo'n aankoopkeuring zoals CasR beschrijft ( met endoscopie enzo) is een behoorlijk project, daar moet toch wel heel wat voor opengeschroefd worden denk ik.
CasR schreef:Zorg in ieder geval dat je een keer bij de auto bent als deze voor het eerst na een nacht stilstaan wordt gestart. Als deze rateleld dan dient dat in iedergeval al te worden opgelost voor de verkoop.
Als je gaat proefrijden heb je totaal geen mogelijkheid te controleren of de auto die dag niet al even een rondje gereden heeft.
CasR schreef:bij de dealer wegblijven en een bmw / mini specialist op zoeken, desnoods anwb of dekra aankoopkeuring laten doen.
Juist wel naar de dealer stappen niet voor een aankoopkeuring, maar voor een overzicht van de verrichte fixes (garantie) aan deze auto.

Re: Aankoop R56 Cooper S of toch maar Cooper

Geplaatst: 25 feb 2015, 20:23
door Marcel Always Open
The Stift schreef: Stel dat ik tot aanschaf overga en preventief de ketting met spanners laat vervangen, zijn die nieuw geleverde sets beter dan de oude? Of kan het net zo snel weer misgaan?
En is het probleem vanaf een bepaald bouwjaar de kop ingedrukt?
Ik lees hier tegenstrijdige dingen over.

Veel dank voor jullie reacties!
De nieuwe onderdelen zijn beter dan de versie die in 2006 is uitgebracht. Dus het kan verbeteren, maar het is mogelijk dat alle fixes al zijn uitgevoerd. Het preventief vervangen is wel slim maar het is best een duur grapje qua montage-uren.
Daarnaast zal men nooit weten hoe lang een S heeft doorgereden nadat de dieselratel begon op te treden. SOmmige rijders staan gelijk bij de dealer op de stoep, sommige niet. Maar in 2007/2008 waren de ratels hevig, de klachten talrijk, terwijl er bij geen enkele Mini oplossingen werden uitgevoerd. MINI heeft volgens mij wel zes keer Halleluja geroepen ("Halleluja we hebben het opgelost") maar de klachten bleven.


Vanaf ergens mid-2011 (datum???) zijn ze bij MINI overgestapt op N18 motoren ipv N14 motoren, en dat heeft de kettingspannerdieselratel opgelost. N18 motoren lijken tot op heden een stuk degelijker te zijn.


De auto heeft een navigatiehouder op het dashboard. Komt de navi erbij? Zijn er gaten in het dash geboord om de houder te plaatsen? Even uitzoeken.

Al met al vind ik 10k voor die 2007 cooper-S heel erg veel, zeker als je er nog 500+ euro bijtelt voor preventieve vervanging van spanners. De auto komt ook nog eens uit Duitsland dus de uitgevoerde fixes uit het verleden zijn misschien ook niet goed te herleiden.

Re: Aankoop R56 Cooper S of toch maar Cooper

Geplaatst: 25 feb 2015, 21:04
door The Stift
Ik begrijp uit jullie reacties dat er geen fix is die de kans op het probleem echt substantieel verminderd. Begin toch sterk te twijfelen om van de S af te zien. Een N18 is vooralsnog ver buiten bereik.

Re: Aankoop R56 Cooper S of toch maar Cooper

Geplaatst: 25 feb 2015, 22:34
door ajede
11.000 voor een S met N18 blok??? Ex bpm bedoel je zeker.....

Re: Aankoop R56 Cooper S of toch maar Cooper

Geplaatst: 26 feb 2015, 11:47
door CasR
The Stift schreef:Ik begrijp uit jullie reacties dat er geen fix is die de kans op het probleem echt substantieel verminderd. Begin toch sterk te twijfelen om van de S af te zien. Een N18 is vooralsnog ver buiten bereik.
Het moet niet allemaal overdreven worden. Goed en tijdig onderhoud,oliepeil goed controleren, normaal de auto berijden en je kunt er onbezorgd van genieten. zolang er geen ratel is er er geen probleem. Is er wel een ratel, laat dan preventief de ketting (€ 50)en de spanner (€30) ( + arbeidskosten ( ik dacht ca 4 uur)) vervangen en je kunt weer jaren onbezorgd vooruit.

(Ps voor een compressie test en endoscopie hoeven alleen de bougies eruit. )

Re: Aankoop R56 Cooper S of toch maar Cooper

Geplaatst: 26 feb 2015, 12:02
door speedy
idd ik heb altijd erg veel fun met n14 blokje