Pagina 1 van 1

R56 Cooper S kachel probleem

Geplaatst: 18 feb 2015, 16:42
door RinusS
Hoi,
Wij zijn sinds kort in het bezit van een cooper s uit 2006 r56.
En bij deze hebben wij een probleem met de mini.
Als de kachel aanstaat op volle warmte en de motor is ook warm.
Dan is die bij stationair koud en zodra je gaat rijden word die warm.
Kan het kwaad en wat kan er mis mee zijn.

Mvg Rinus

Re: R56 cooper s kachel probleem

Geplaatst: 18 feb 2015, 16:45
door BMX
Volgensmij bepaalt in de R56 de thermostaat waar t water heen gaat toch?
Dus lijkt mij een thermostaat probleempje. Die stuurt geen water meer naar het secundaire systeem (verwarming).

Dit is een gokje...

Re: R56 Cooper S kachel probleem

Geplaatst: 18 feb 2015, 21:11
door RinusS
Maar word wel warm als je rijdt dus dan stuurt het water wel door waarom dan niet als die stationair loopt.

Re: R56 Cooper S kachel probleem

Geplaatst: 20 feb 2015, 18:38
door CasR
Te weinig koelvloeistof of lucht in koelsysteem of vervuiling in koelsysteem.
Waarschijnlijk een combi van de eerste 2.

Re: R56 Cooper S kachel probleem

Geplaatst: 20 feb 2015, 22:28
door RinusS
Koelvloeistof is op peil op max.
Maar als ik de dop eraf draai hoor je hem borrelen en komt het koelvloeistof omhoog.
Als ik de motor uitzet hoor je bij het expansievat een soort van vacuüm trekken.

Re: R56 Cooper S kachel probleem

Geplaatst: 21 feb 2015, 07:08
door CasR
Het borrelen en vacuum geluid is normaal.
Het goed ontluchten van het koelsysteem is de 2e stap.
Op het thermostaat huis zit daarvoor een ontluchtingsschroef

Re: R56 Cooper S kachel probleem

Geplaatst: 23 feb 2015, 09:29
door RinusS
Oke als dat geluid normaal is ben ik al blij.
En dat ontluchten moet je daarvoor nog iets speciaals doen.

Mvg Rinus

Re: R56 Cooper S kachel probleem

Geplaatst: 23 feb 2015, 09:40
door CasR
Zorg ervoor dat de motor draait en warm is. Dan kun me net een schroevendraaier de ontluchtingsschroef voorzichtig een stukje opendraaien en goed kijken of er lucht uitkomt of alleen maar koelvloeistof. Bij twijfel laat gewoon wat meer koelvloeistof lopen zodat je zeker bent dat er geen lucht in zit. (vul wel op tijd het reservoir bij)
Pas wel op dat je de ontluchtingsschroef niet helemaal eraf draait. Het kan helpen om de auto aan de voorzijde iets hoger te zetten, of op een schuine helling te zetten zodat eventuele lucht in het kachel huis iets makkelijker naar boven komt.