Ik heb een probleem met een Mini Cooper 1.6D uit 2008(r56) 125.000km.
De snelheid loopt terug op de snelweg. Dit gebeurd alleen in de 6e versnelling bij ongeveer 3000 toeren(160km/h). Vermogen valt weg(noodloop??) en hij gaat nog maximaal 130 km/h. In de overige versnellingen is hij dan ook zijn vermogen compleet kwijt en gaat bijvoorbeeld in zijn 4 nog maar 90 km/h.
Optrekken gaat dan ook zeer langzaam.
Alleen in de 6e versnelling krijg ik hem in zijn noodloop. In lagere versnellingen doet hij dit niet(1e t/m 5e versnelling boven de 3000 toeren loopt hij 'rustig' door).
Zodra ik de mini aan de kant zet en stop-start is het probleem verholpen en trekt hij weer vol door tot de 6e versnelling met ongeveer 3000 toeren bereikt is.
De Mini is bij een (geen BMW) garage geweest en uitgelezen, ze kunnen geen fout vinden. Daarnaast geeft de motor ook geen storing aan tijdens het rijden. Ook geen rare geluiden tijdens snel optrekken/stationair draaien o.i.d.
Zelf heb ik inmiddels allerlei fora afgestruind en denk ik aan mogelijke problemen als:
*defecte LM-meter.
*defecte EGR klep.
Ik moet helaas toegeven dat ik weinig verstand heb van auto's(dit is mijn eerste auto

Naar een BMW-dealer brengen kan altijd nog, maar die rekenen alleen al voor het uitlezen 100+ euro.

Grt Erik