Help:Ik overweeg de overstap van een R53 naar Clubman Diesel

De 2e generatie vanaf 2006
martinvh
4 op een rij!
4 op een rij!
Nederland

Help:Ik overweeg de overstap van een R53 naar Clubman Diesel

30 nov 2014, 16:52

Hi all,

Terwijl ik eigenlijk helemaal gelukkig ben met mijn perfecte R53, laat een gewijzigde werk-situatie mij nadenken over een km-vreter. Daarbij begint de ratio (diesel) het te winnen van de emotie (pk's).

Ik ben dus opzoek naar een 1.6 diesel (de SD is buitenproportioneel duur). De Clubman heb ik altijd erg leuk gevonden, zeker op het moment dat het geen 'scheurijzer' hoeft te zijn. Oftewel: ik wil een Clubman Cooper D.

Waar moet ik op letten bij de aankoop van een gebruikte Clubman Diesel (1.6 PSA diesel)? De aankooptips van een R53 kan ik dromen en op dit forum vinden, die van de R55/R56 lijken lastig vindbaar.
Daarnaast ben ik benieuwd naar welke opties een 'must' zijn voor een hedendaagse auto (mijn eigen eisen voor een km-vreter: xenon en cruisecontrol).
madejo
4 op een rij!
4 op een rij!

Re: Help:Ik overweeg de overstap van een R53 naar Clubman Di

01 dec 2014, 00:21

Ik heb niet heel veel eisen, maar over cruise control ben ik het volledig met je eens. Wij hebben sinds kort een clubman D. Onze wensen waren: lekker zitten (lukt sowieso bij een mini), achterbank (bij een clubman ook geen probleem, bedenk wel of je een 2- of 3-zits achterbank wil) en cruise control. Dat laatste laten we uiteindelijk achteraf inbouwen.
Huidige ride:_ [thumbnail]http://www.newminiclub.nl/gallery/album ... /77651.jpg[/thumbnail]
Vorige ride:__ [thumbnail]http://www.newminiclub.nl/gallery/album ... /75707.jpg[/thumbnail]
JJJJ
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

01 dec 2014, 03:31

Lederen of half lederen stoelen met uiteraard stoelverwarming, navi, pano dak, pdc, xenon
martinvh
4 op een rij!
4 op een rij!
Nederland

01 dec 2014, 07:56

Pano dak en PDC staan onderaan m'n verlanglijstje. De rest relatief bovenaan.

Wat zijn de voors en tegens voor een 4-zitter t.o.v. 5-zitter?

En is cruise control inderdaad achteraf in te bouwen zoals bij VAG auto's (vaak maar € 100,-) of gaat dat op de manier die ik van Mini gewend ben (dus € 1.000,-)?
madejo
4 op een rij!
4 op een rij!

01 dec 2014, 08:45

Cruise control in bouwen kan voor €499, dan krijg je een pookje achter je stuur. http://www.carprofession.nl/producten/c ... trol-mini/

Het kan ook bij de dealer met origineel multifunctioneel stuur, hangt er dan een beetje vanaf wat je allemaal wil/moet vervangen. Alleen e koppen en het inbouwen alt wel mee hoeveel dat duurder is. Alleen als je je stuur en airbag moet vervangen zit je aan het 3/4 dubbele. Is natuurlijk wel een nettere optie dan zo'n pookje.
Huidige ride:_ [thumbnail]http://www.newminiclub.nl/gallery/album ... /77651.jpg[/thumbnail]
Vorige ride:__ [thumbnail]http://www.newminiclub.nl/gallery/album ... /75707.jpg[/thumbnail]
madejo
4 op een rij!
4 op een rij!

01 dec 2014, 08:57

Wat betreft de achterbank:
2zits heeft bredere zittingen(lekker voor volwassenen), makkelijker met kinderzitjes.
3zits heeft extra plek voor een occasional 3rd person. Plaatsen zijn smaller, zeker de middelste.
Marcel Always Open
Cabrio-King

01 dec 2014, 10:40

Rob (mushrop) heeft al vaak een sterke mening geuit dat de 3-zits achterbank eigenlijk heel onprettig is.

Stel dat je zelf de boel ombouwt van 2-zits naar 3-zits, (dit is niet echt moeilijk om te doen), houd er dan wel rekening mee dat je Clubman maar 4 personen mag transporteren op kenteken en geen 5. Dus je moet even je RDW details laten aanpassen, geen drama, maar wel belangrijk voor je verzekering.
Gr, Marcel
Why straight when you can corner?
"The UJ flag and the chrome add another 100HP"
mushrop
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

02 dec 2014, 10:55

3-zits is met kinderzitjes een drama Martin, dus dat moet je niet doen. Cruisecontrol achteraf (oem) inbouwen kan, maar kost je dikke knaken (€1k).

Wat ik zelf een must vind:
- cruise control
- climate control
- xenon
- pdc
- sportstoelen
- 2-zits achterbank

Overigens willekeurige volgorde.

De Cooper D wil nog wel eens inhouden of in de noodloop schieten, zonder foutmelding of wat dan ook. Toeren worden dan begrensd op 3000 toeren, heel vreemd. Uitzetten en opnieuw starten lost het probleem op. Verder was mijn Cooper D probleemloos.
MINI Dubman '07 PureSilver

So far: * JCW Recaro seats * JCW leather/alcantara steering wheel * carbon dashpanels * S frontbumper * JCW upper grill with chrome surroundings * chromeline undergrill * S fuel cap * Cobra Evo1 coilovers * Cooper S rear bumper * Cooper S exhaust * RH ZW1 17x8 front/17x8,5 rear * stage2 tuning BR performance 152pk/330Nm * open downpipe * Porsche diesel logo's * ekte fake Akrapovic uitlaattips *

To do: * wilwood brakes front * HardRace adjustable camberlinks * camberplates * powerflex draagarmrubbers * LED dagrijverlichting * M7 anti-mushroomingplates * Direnza Intercooler *

Project2 Performance www.facebook.com/project2performance

Afbeelding
Cannuccia
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:

02 dec 2014, 20:13

Ik had tot afgelopen vrijdag een Dubman. Zeer fijne auto.
Dat probleem van inhouden heb ik ook gehad, tot ik er achter kwam dat het kwam door vuil in de tank. En dus alleen als ik de tank wat leger reed. Noodloop heb ik nooit gehad (gekocht met 65k km, verkocht met 148k km)

Probleempje gehad met de navi, gps module vervangen. Maar dat heeft niets met de diesel te maken.

Bij m'n laatste rit vrijdag viel me weer op hoe lekker soepel die Dubman reed, terwijl ik nu de vlottere SD gewend ben....

Mocht de cabbie vervangen worden (over een jaar of 2), zou er zomaar weer een Dubman kunnen komen. Of een F56 Cooper.
MINI F56 Cooper Iced Chocolate ~ KW V1 ~ Speedline Marmora 18x8 ET45
Justa Cooper

Afbeelding

Vorige projecten:
~ De Cabbie ~ De Dubman ~ De AB R50 ~ De eerste ~
martinvh
4 op een rij!
4 op een rij!
Nederland

16 dec 2014, 21:00

Mijn Clubman is inmiddels gekocht! Binnenkort zal ik even een 'nieuw' voorsteltopic maken.

@Rianne: rijdt inderdaad erg fijn, voor een 1.6 dieseltje.
ThePuffle
Enthousiast
Enthousiast

16 dec 2014, 21:33

Leuk, veelplezier ermee :icon_top:
wheeler
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:

17 dec 2014, 12:23

Leuk, ik heet ook Martin en zit in dezelfde schuit :P Ga mijn R53 komende week te koop zetten en ben op zoek naar een Duitse Clubman. Ben benieuwd welke je gekocht hebt en wat je bevindingen zijn.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Terug naar “MINI R55 (Clubman), R56 (Hatchback), R57 (Cabrio), R58 (Coupé), R59 (Roadster)”