Onderhoudsplanning
- liesem
- Nieuw Lid
Bericht
Onderhoudsplanning
Ik wil een 2e hands mini kopen, maar ik zou graag een beeld hebben wat dan de te verwachten/toekomstige kosten zijn voor onderhoud. Zijn er bv ergens onderhoudsplanning boekjes te vinden, zodat ik kan zien wat voor onderhoud er planmatig geadviseerd wordt.
- Bjornjacobs
- Mod virus alert!
Bericht
Onderhoudsplanning
Wat voor een mini wil je graag kopen?
Vanuit die hoek kunnen er genoeg mensen raad en tips geven
Vanuit die hoek kunnen er genoeg mensen raad en tips geven
Mini cooper R50 2005
- ajede
- Volledig MINI minded!
Bericht
Re: Onderhoudsplanning
Sorry, maar is sowieso al niet te zeggen omdat geluk (hoe is de auto altijd behandeld naast wat je uit onderhoudsboekje kan opmaken) en de vraag of je fatsoenlijk kan rijden bv erg belangrijk zijn, maar veeeeeel belangrijker is natuurlijk of je de Mini 100.000 km per jaar rijdt of 5000km en waar? 90% snelweg of alleen stadsritjes, etc etc etc. Maar dan nog is er geen vuistregel denk ik om de onderhoudskosten te bepalen van een Mini Cooper S van 6 jaar oud. Zou je wel kunnen voorrekenen wat ik kwijt was aan onderhoud de laatste 3 jaar, maar of dat nou representatief is Vd gemiddelde R56S.... 

- liesem
- Nieuw Lid
Bericht
Dank voor jullie reacties. Ik zal niet extreem veel rijden, Ik begrijp dat slijtage van onderdelen niet echt van te voren te voorspellen is. Ik heb ook een polo en daar staat in het serviceboekje precies wat er bij welke KM stand moet gebeuren. Bestaat zoiets bij een mini?
Dan is er altijd de distributieriem. Dat is sowieso een issue bij de mini die ik zoek. Maar is er een vast kilometrage dat deze vervangen moet worden?
Dan is er altijd de distributieriem. Dat is sowieso een issue bij de mini die ik zoek. Maar is er een vast kilometrage dat deze vervangen moet worden?
- CasR
- Mod virus alert!
- Contacteer:
Bericht
Distributie ketting vervangen ergens rond de 240 dkm als ik me niet vergis.
Kijk vooral naar de staat van de auto en niet zo naar de enkele onderhoudsmomenten.
Motorische staat kun je alleen maar bepalen door de motor te laten nakijken. Compressie test, met een endoscoop de zuigers en kleppen inpecteren en de distributieketting beoordelen. Een garage die bekend is met de cooper s kan dit in een uurtje voor je nakijken.
Wat je concreet zelf kunt beoordelen. Motorkap open, voelen aan turbo of de motor echt koud is. Een ander laten starten. Als je dan een rammel/ metaalachtig geluid hoort is de kettingspanner aan vervanging toe. Loopt de motor rustig reageerd deze gied op het gasgeven? Zo ja dan niets aan de hand. Draai de olievuldop eraf bij en kijk met een zaklicht of er olie 'stroomt' en of alles schoon is. Zo ja. Dan kun je ervan uit gaan dat de motor wel in orde is.
Koppeling, remmen , banden, steenslag, afslijtpatroon pedalen,, geven vervolgens veel informatie over de betrouwbaarheid van de auto en de motor.
Als je zekerheid wilt dan kun je natuurlijk zelf een garantieverzekering kopen , ook als je de auto bij een particulier koopt.
Kijk vooral naar de staat van de auto en niet zo naar de enkele onderhoudsmomenten.
Motorische staat kun je alleen maar bepalen door de motor te laten nakijken. Compressie test, met een endoscoop de zuigers en kleppen inpecteren en de distributieketting beoordelen. Een garage die bekend is met de cooper s kan dit in een uurtje voor je nakijken.
Wat je concreet zelf kunt beoordelen. Motorkap open, voelen aan turbo of de motor echt koud is. Een ander laten starten. Als je dan een rammel/ metaalachtig geluid hoort is de kettingspanner aan vervanging toe. Loopt de motor rustig reageerd deze gied op het gasgeven? Zo ja dan niets aan de hand. Draai de olievuldop eraf bij en kijk met een zaklicht of er olie 'stroomt' en of alles schoon is. Zo ja. Dan kun je ervan uit gaan dat de motor wel in orde is.
Koppeling, remmen , banden, steenslag, afslijtpatroon pedalen,, geven vervolgens veel informatie over de betrouwbaarheid van de auto en de motor.
Als je zekerheid wilt dan kun je natuurlijk zelf een garantieverzekering kopen , ook als je de auto bij een particulier koopt.
- Marcel Always Open
- Cabrio-King
Bericht
Als je (blijkbaar) heel veel zekerheid wilt over toekomstige kosten, moet je vooral geen R56 Cooper-S uit 2008 kopen tenzij je alvast een reductie op aanschafprijs krijgt voor het dieselratel saga op die motoren.
Neem dan een Cooper en geen S. Dan heb je zekerheid !
Neem dan een Cooper en geen S. Dan heb je zekerheid !
Gr, Marcel
Why straight when you can corner?
"The UJ flag and the chrome add another 100HP"
Why straight when you can corner?
"The UJ flag and the chrome add another 100HP"
- ajede
- Volledig MINI minded!
Bericht
Nou, nou.....Zo'n drama is het nou ook weer niet hoor, mocht je daar rekening mee willen of moeten houden! Nwe ketting compleet met spanrollen en toebehoren kost zo'n 165 euro, paar uur sleutelen erbij, klaar.

Terug naar “MINI R55 (Clubman), R56 (Hatchback), R57 (Cabrio), R58 (Coupé), R59 (Roadster)”
Onze sponsors