Raar geluid koppeling
Geplaatst: 23 sep 2014, 21:05
Goedenavond allen,
Inmiddels ben ik bezig aan mijn derde Mini (R56 - 2007) en na deze een jaar in mijn bezit te hebben kan ik niet anders zeggen dan dat het nogal een probleemgeval is.
Na een paar maanden was er ineens de bekende ratel. Dit is toen keurig door de garage onder garantie verholpen door er een nieuwe ketting en spanner in te monteren.
Vier maanden geleden toen ik de Mini wilde inparkeren viel deze net voor het inrijden van het parkeervak uit. Ik kon de auto met geen mogelijkheid meer starten en de Mini moest naar de garage worden gesleept. Conclusie: vacuümpomp kapot gegaan, ketting gesprongen met grote schade in de motor tot gevolg. Na bijna vier weken bij de garage te hebben gestaan was de Mini pas weer rijklaar.
Gelukkig heeft de garage coulance getoond en alles tegen kostprijs gedaan, maar alsnog koste het bijna 2000,-
Na een korte periode zonder problemen ging vorige maand het oil pressure light branden wanneer de motor warm was en stationair draaide. Met een klein beetje gas bij geven ging het lampje weer uit. Oliepeil gecontroleerd en dat stond op max en nam niet af. Weer naar de garage geweest en de conclusie was dat de oliepomp vervangen moest worden.
Ook hiermee hebben ze me gematst, maar het draagt niet bij in het vertrouwen in de auto. Nu ben ik namelijk een weekje in Duitsland om de Mini te gebruiken waarvoor hij is: cruisen! Sinds gisteren merk ik dat wanneer de motor warm is en ik het koppelingspedaal intrap, er een lastig te omschrijven geluid klinkt.
Het is geen ratel en ook geen piep. Het lijkt een beetje op het geluid wanneer je je vinger legt op het ventiel van een ballenpomp en dan aan het handvat trekt. Misschien een beetje als een 'zuigend' geluid te omschrijven.
Na wat lezen op internet zou het te maken kunnen hebben met een druklager, maar wellicht kent een echte Mini rijder hier wel het exacte probleem.
Het geluid is dus alleen te horen bij een warme motor en dan bij het schakelen vanaf ongeveer 2500 toeren. Bij het intrappen van de koppeling onder de 2500 toeren is het geluid er niet. De bak schakelt normaal in ieder geval.
Dan resten er eigenlijk twee vragen die ik jullie wil stellen.
1) Wat zou er precies aan de hand kunnen zijn?
2) Moet de auto onmiddellijk naar de garage, of kan ik het nog even uitzingen?
Inmiddels ben ik bezig aan mijn derde Mini (R56 - 2007) en na deze een jaar in mijn bezit te hebben kan ik niet anders zeggen dan dat het nogal een probleemgeval is.
Na een paar maanden was er ineens de bekende ratel. Dit is toen keurig door de garage onder garantie verholpen door er een nieuwe ketting en spanner in te monteren.
Vier maanden geleden toen ik de Mini wilde inparkeren viel deze net voor het inrijden van het parkeervak uit. Ik kon de auto met geen mogelijkheid meer starten en de Mini moest naar de garage worden gesleept. Conclusie: vacuümpomp kapot gegaan, ketting gesprongen met grote schade in de motor tot gevolg. Na bijna vier weken bij de garage te hebben gestaan was de Mini pas weer rijklaar.
Gelukkig heeft de garage coulance getoond en alles tegen kostprijs gedaan, maar alsnog koste het bijna 2000,-
Na een korte periode zonder problemen ging vorige maand het oil pressure light branden wanneer de motor warm was en stationair draaide. Met een klein beetje gas bij geven ging het lampje weer uit. Oliepeil gecontroleerd en dat stond op max en nam niet af. Weer naar de garage geweest en de conclusie was dat de oliepomp vervangen moest worden.
Ook hiermee hebben ze me gematst, maar het draagt niet bij in het vertrouwen in de auto. Nu ben ik namelijk een weekje in Duitsland om de Mini te gebruiken waarvoor hij is: cruisen! Sinds gisteren merk ik dat wanneer de motor warm is en ik het koppelingspedaal intrap, er een lastig te omschrijven geluid klinkt.
Het is geen ratel en ook geen piep. Het lijkt een beetje op het geluid wanneer je je vinger legt op het ventiel van een ballenpomp en dan aan het handvat trekt. Misschien een beetje als een 'zuigend' geluid te omschrijven.
Na wat lezen op internet zou het te maken kunnen hebben met een druklager, maar wellicht kent een echte Mini rijder hier wel het exacte probleem.
Het geluid is dus alleen te horen bij een warme motor en dan bij het schakelen vanaf ongeveer 2500 toeren. Bij het intrappen van de koppeling onder de 2500 toeren is het geluid er niet. De bak schakelt normaal in ieder geval.
Dan resten er eigenlijk twee vragen die ik jullie wil stellen.
1) Wat zou er precies aan de hand kunnen zijn?
2) Moet de auto onmiddellijk naar de garage, of kan ik het nog even uitzingen?