Raar geluid koppeling

De 2e generatie vanaf 2006
RonnieD
Nieuw Lid
Nieuw Lid

Raar geluid koppeling

23 sep 2014, 21:05

Goedenavond allen,

Inmiddels ben ik bezig aan mijn derde Mini (R56 - 2007) en na deze een jaar in mijn bezit te hebben kan ik niet anders zeggen dan dat het nogal een probleemgeval is.

Na een paar maanden was er ineens de bekende ratel. Dit is toen keurig door de garage onder garantie verholpen door er een nieuwe ketting en spanner in te monteren.

Vier maanden geleden toen ik de Mini wilde inparkeren viel deze net voor het inrijden van het parkeervak uit. Ik kon de auto met geen mogelijkheid meer starten en de Mini moest naar de garage worden gesleept. Conclusie: vacuümpomp kapot gegaan, ketting gesprongen met grote schade in de motor tot gevolg. Na bijna vier weken bij de garage te hebben gestaan was de Mini pas weer rijklaar.

Gelukkig heeft de garage coulance getoond en alles tegen kostprijs gedaan, maar alsnog koste het bijna 2000,-

Na een korte periode zonder problemen ging vorige maand het oil pressure light branden wanneer de motor warm was en stationair draaide. Met een klein beetje gas bij geven ging het lampje weer uit. Oliepeil gecontroleerd en dat stond op max en nam niet af. Weer naar de garage geweest en de conclusie was dat de oliepomp vervangen moest worden.

Ook hiermee hebben ze me gematst, maar het draagt niet bij in het vertrouwen in de auto. Nu ben ik namelijk een weekje in Duitsland om de Mini te gebruiken waarvoor hij is: cruisen! Sinds gisteren merk ik dat wanneer de motor warm is en ik het koppelingspedaal intrap, er een lastig te omschrijven geluid klinkt.

Het is geen ratel en ook geen piep. Het lijkt een beetje op het geluid wanneer je je vinger legt op het ventiel van een ballenpomp en dan aan het handvat trekt. Misschien een beetje als een 'zuigend' geluid te omschrijven.

Na wat lezen op internet zou het te maken kunnen hebben met een druklager, maar wellicht kent een echte Mini rijder hier wel het exacte probleem.

Het geluid is dus alleen te horen bij een warme motor en dan bij het schakelen vanaf ongeveer 2500 toeren. Bij het intrappen van de koppeling onder de 2500 toeren is het geluid er niet. De bak schakelt normaal in ieder geval.

Dan resten er eigenlijk twee vragen die ik jullie wil stellen.

1) Wat zou er precies aan de hand kunnen zijn?
2) Moet de auto onmiddellijk naar de garage, of kan ik het nog even uitzingen?
K9Patrick
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid

Re: Raar geluid koppeling

24 sep 2014, 10:53

Moeilijk te zeggen zonder het echt gehoord te hebben maar het lijkt op iets wat ik bij mijn vorige mini had.
Bij mijn vorige mini (r53) was het dubbel massa vliegwiel bij de koppeling aan vervanging toe.
Kon geen kwaad om me door te rijden maar wel irritant (koppelings-platen waaren ook zo goed als op).
Naar het vervangen daarvan was het voorbij was niet goedkoop trouwens.
Afbeelding
RonnieD
Nieuw Lid
Nieuw Lid

24 sep 2014, 18:24

Vandaag nog een flinke rit gemaakt en geprobeerd het geluid vast te leggen, maar in de verschillende opnames komt het niet boven het motorgeluid uit. Ik hoop niet dat het het vliegwiel is, maar dat de koppeling vervangen moet worden houd ik wel rekening mee.

Na een uitgebreide analyse vandaag kan ik zeggen dat het geluid meer lijkt op dat van een bijna versleten ruitenwisser die stroef over de voorruit gaat. Ook is er in het koppelingspedaal een soort van extra weerstand te voelen bij koppelen en ontkoppelen op hogere toeren.
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Nederland

24 sep 2014, 18:46

Ik denk dat je geleidingsring stroef over de versnellingsbak as loopt, daar schuift je druklager heen en weer over bij intrappen/ontkoppelen. Daar kan veel stof van de koppelingsplaat tussen komen. Kan volgens mij geen kwaad tenzij het zo vol raakt dat het steed zwaarder gaat en/of steeds hogere slijtage gaat optreden. Dat hij dat alleen doet als hij warm is is logisch want dan zet het metaal wat uit en gaat het wellicht nog wat stroever.

Nr 3 op de foto:
http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=23&fg=15

Geluid vliegwiel is meestal bij wegrijden.
RonnieD
Nieuw Lid
Nieuw Lid

24 sep 2014, 20:17

Hoi Berthil,

Je reactie stemt me toch weer gerust. Dat het iets is dat gemaakt moet worden staat buiten kijf, maar gelukkig niet a la minute als ik het goed begrijp.

Vanmiddag reed ik door Koblenz en zag aan mijn rechterhand de plaatselijke Mini garage en stond op het punt om de Mini even daar naartoe te sturen. In mijn achterhoofd had ik wel een beetje het idee dat het geen spoedgeval is, maar na de pech van een aantal maanden terug ben ik zeer huiverig geworden.

Het is erg gek wanneer je net probleemloos 400 km gereden hebt, vervolgens even boodschappen gaat doen en twee meter voor het parkeervak op het parkeerterrein valt de motor uit, zonder enige gekke bijgeluiden, en vervolgens niet meer wil starten.

Als dan de man van de Wegenwacht na een halve minuut de conclusie trekt dat het slepen gaat worden en eraan toevoegt dat de motor in soep gelopen is, dan word je niet bepaald vrolijk!

Ik ga de komende dagen in ieder geval met wat minder vrees de uitdagende bochten hier te lijf!

Terug naar “MINI R55 (Clubman), R56 (Hatchback), R57 (Cabrio), R58 (Coupé), R59 (Roadster)”