Distributieketting Cooper R56

De 2e generatie vanaf 2006
JCS Cooper
One wheel wonder
One wheel wonder

Distributieketting Cooper R56

19 jan 2014, 21:50

Mijn Cooper uit 2007 gaf kortgeleden een motorstoring aan en er moest een mechanisch ventiel vervangen worden. Tevens bleek de distributieketting dusdanig uitgerekt dat niet alleen de ketting, maar ook de verstelmechanismes van de uitlaat en inlaat vervangen moesten worden, omdat de tandwielen hiervan ook ingesleten waren. De rekening was ca. €1500,- en ik schrok daar nogal van.
De distributieketting van een Cooper zit volgens mij niet in het onderhoudsschema en moet dan toch een autoleven mee kunnen gaan. Dit heb ik de dealer gemeld, maar deze zei dat de garantie van 2 jaar verlopen was en dus waren de kosten voor mij. Ik heb daarop Mini Nederland aangeschreven en die geven hetzelfde antwoord.
Heeft iemand een soortgelijke ervaring? Is dit inderdaad gewoon een zaak van eigen rekening?
Gr. Jan
speedy
NMC Legend
NMC Legend

Re: Distributieketting Cooper R56

20 jan 2014, 08:43

Ketting gaat niet levenslang mee en zeker die van de mini niet.
Zou sowieso proberen om de kosten te verhalen of 50/50 te krijgen want helemaal normaal is het niet natuurlijk.
Mini heeft veel last van distributie problemen en als je geen garantie meer op je auto hebt wil het echt niet zeggen dat je alle mankementen van mini 100 % zelf moet betalen ;)
Afbeelding
speedy
NMC Legend
NMC Legend

20 jan 2014, 08:46

Heb dit probleem trouwens nooit gehoord bij een cooper maar alleen bij de cooper s
Afbeelding
JCS Cooper
One wheel wonder
One wheel wonder

20 jan 2014, 22:13

Ja dat dacht ik ook. Maar volgens de dealer (Dubbelstein in Dordrecht) hadden ze het vaker meegemaakt bij een Cooper. Ik heb er echter nooit iets over gelezen hier op het forum en daarom wil ik eens peilen of er mensen zijn met eenzelfde ervaring.
Erjen
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd

20 jan 2014, 22:18

Ik heb die van mij ook pas laten onderhouden voor het spanner probleem bij Dubbelsteyn.
Gelukkig had ik nog garantie.

Ik dacht dat inderdaad alleen de S + JCW hier alleen last van hadden.

Het is eigenlijk van de zotten dat Mini Nederland dit niet herkent als een productiefout en het gewoon onder garantie vervangt.
Uhr

Terug naar “MINI R55 (Clubman), R56 (Hatchback), R57 (Cabrio), R58 (Coupé), R59 (Roadster)”