Pagina 1 van 2

Turbo stuk? of toch iets anders?

Geplaatst: 13 mei 2013, 13:26
door Roald
Hallo,
Ik heb een probleem met mijn R56 S uit 2007. Het komt erop neer dat als ik meer dan 25% gas geef (onder de 25% kan ik prima meekomen in het verkeer) de motor in noodloop schiet. Ben hiermee naar de dealer geweest en ze hebben o.a. een turbodrukventiel en een drukreservoir vervangen. (Zie lijst hieronder)

Nu denkt de dealer dat de turbo zelf stuk is. Ik vraag me dat af omdat als ik dus onder die 25% gasgeven blijf ik de turbo hoor fluiten en alles normaal functioneert.

Als de mini in noodloop schiet en ik rij een tijdje rustig of ik start de auto opnieuw dan is de melding weer weg.

Omdat de rekening na anderhalve week behoorlijk opliep en een turbo helemaal kosten technisch uit de klauw zou lopen heb ik hem maar weer meegenomen en rij er nu rustig mee rond.

Ik heb 2 andere topics gevonden met een vergelijkbaar probleem waar uiteindelijk de oorzaak ergens anders lag dan bij de turbo.

Wat er nu door de dealer gebeurt is:
Afbeelding

Graag jullie tips wat ik zelf zou kunnen controleren. (Ik moet nog een Werkplaatshandboek aanschaffen)
- Luchtmassameter?
- Gasklephuis?
- Benzinepomp? (kan ik dat zelf testen?)
- Of langs Beek met zn probleem?

--------- Extra info--------
- Motor houd soms btje in als hij koud is
- Als ik een dot gas geef dan rommelt/klapt de uitlaat harder dan eerst

Geplaatst: 13 mei 2013, 16:25
door ajede
Ik heb ook zoiets gehad wat op jouw verhaal lijkt en bij mij was en de Turbo kapot gelopen en was de nokkenas "van tijd af".
Op zich niet zo gek dat je bij weinig gas niks merkt, want dan heeft de turbo waarschijnlijk nog nauwelijks druk. Het fluiten van de turbo is ook geen goed teken btw!

Ik hoop voor je dat het iets heel klein(er)s is, wat natuurlijk ook kan, maar het kan maar zo zo zijn dat de Turbo echt kapot is gelopen.
Mocht dat zo zijn, dan heb ik hier nog een nieuwe Turbo liggen voor je, voor een leuk prijsje natuurlijk! :wink:
Maar nogmaals, ik hoop voor je dat het wat kleins is, kosten zit niemand op te wachten!

Succes!!

Geplaatst: 13 mei 2013, 16:59
door Roald
ajede schreef:Ik heb ook zoiets gehad wat op jouw verhaal lijkt en bij mij was en de Turbo kapot gelopen en was de nokkenas "van tijd af".
Op zich niet zo gek dat je bij weinig gas niks merkt, want dan heeft de turbo waarschijnlijk nog nauwelijks druk. Het fluiten van de turbo is ook geen goed teken btw!

Ik hoop voor je dat het iets heel klein(er)s is, wat natuurlijk ook kan, maar het kan maar zo zo zijn dat de Turbo echt kapot is gelopen.
Mocht dat zo zijn, dan heb ik hier nog een nieuwe Turbo liggen voor je, voor een leuk prijsje natuurlijk! :wink:
Maar nogmaals, ik hoop voor je dat het wat kleins is, kosten zit niemand op te wachten!

Succes!!
Hmm, klinkt idd als duur wat jij hebt gehad. Fluiten bedoel ik als zoals je als je heel goed luistert zn zacht fluitje zoals je bij wel meer auto's met turbo's hoort.

Kan je een turbo los testen? Makkelijk te vervangen zelf? Pff vragen vragen vragen :s :|

Geplaatst: 13 mei 2013, 17:52
door ajede
Een turbo zal best te testen zijn, maar ik zou niet weten op welke manier.
Op zich zal het vervangen van de turbo ook wel door een beetje technisch persoon te doen zijn, maar er komt iets meer bij kijken dan alleen de turbo vervangen vaak. Normaal wordt het in en uitlaattraject ook gelijk nagekeken op bv stukjes metaal als 1 va de schoepen eraf is gelopen en dan geldt ook voor het luchtfilter en intercooler. Plus natuurlijk de leidingen.

:)

Geplaatst: 13 mei 2013, 17:55
door speedy
mijn turbo hoor ik echt niet fluiten :roll:

Geplaatst: 13 mei 2013, 18:40
door ajede
speedy schreef:mijn turbo hoor ik echt niet fluiten :roll:
Ik die van mij (nu) ook niet!
Toen die van mij kapot liep wel overigens...... :shock:

Geplaatst: 13 mei 2013, 19:35
door Roald
ajede schreef:
speedy schreef:mijn turbo hoor ik echt niet fluiten :roll:
Ik die van mij (nu) ook niet!
Toen die van mij kapot liep wel overigens...... :shock:
Zou het dan toch de turbo zijn :shock:, Dat zou behoorlijk K met P zijn.

Geplaatst: 13 mei 2013, 20:47
door speedy
ik hoor alleen een fluitje als ik de auto uit zet en dat heeft die altijd gedaan.

Geplaatst: 13 mei 2013, 22:06
door wernerisabelle
Turbo kan je laten testen door bv turboworld.

Geplaatst: 13 mei 2013, 22:41
door Manick
Heb je wel eens van de dealer foutcodes gekregen of heb je je Mini wel eens bij een andere garage uit gelezen, want als hij in noodloop gaat zou er wel eens een foutcode in kunne staan

waar ik mogelijk aan zit te denken is dat er een turboslang los/half er op zit
bij VW komt dit ook wel eens voor dat je onder in een beetje power maar bij hogere toerentallen niks heb omdat hij een foutcode opslaat met turbodruk te hoog/te laag en uit voor zorg de turbo uitschakelt door dat er lucht ontsnapt en geen goede waarde overeen komt, en ook daar door mogelijk ''de turbo fluit'' hoort

heb hier een plaatjes gevonden met de onderdelen die de ''dealer'' heeft vervangen

realoem.com/bmw/showparts.do?model=MF71&mospid=49645&btnr=11_3982&hg=11&fg=45 (even ctrl + C/ctrl V link werkte niet)

Geplaatst: 14 mei 2013, 09:09
door Roald
Manick schreef:Heb je wel eens van de dealer foutcodes gekregen of heb je je Mini wel eens bij een andere garage uit gelezen, want als hij in noodloop gaat zou er wel eens een foutcode in kunne staan

waar ik mogelijk aan zit te denken is dat er een turboslang los/half er op zit
bij VW komt dit ook wel eens voor dat je onder in een beetje power maar bij hogere toerentallen niks heb omdat hij een foutcode opslaat met turbodruk te hoog/te laag en uit voor zorg de turbo uitschakelt door dat er lucht ontsnapt en geen goede waarde overeen komt, en ook daar door mogelijk ''de turbo fluit'' hoort

heb hier een plaatjes gevonden met de onderdelen die de ''dealer'' heeft vervangen

realoem.com/bmw/showparts.do?model=MF71&mospid=49645&btnr=11_3982&hg=11&fg=45 (even ctrl + C/ctrl V link werkte niet)
Nee geen foutcodes meegekregen, Ik heb INPA draaien maar mijn OBD kabel lijkt alleen op de R50 te werken en niet de R56, dus kan nu ook even geen codes uitlezen.

Ik was er eigenlijk vanuit gegaan dat die slangen wel door de dealer zouden zijn gecontroleerd en correct gemonteerd. Zal vanavond eens aan de slangen rommelen.

Geplaatst: 14 mei 2013, 16:25
door Roald
Morgen maar eens langs z'n turbo specialist voor diagnose.

Geplaatst: 15 mei 2013, 12:16
door P5ycH0
Omdat de rekening na anderhalve week behoorlijk opliep en een turbo helemaal kosten technisch uit de klauw zou lopen heb ik hem maar weer meegenomen en rij er nu rustig mee rond.
Goede afspraak maken om alles wat niet helpt het probleem op te lossen niet te hoeven betalen? Je brengt hem er toch heen voor ene probleem. Lijkt me gek dat je dan moet betalen als het niet opgelost wordt.....

Geplaatst: 16 mei 2013, 09:42
door Roald
Zo,

Blijkt toch een afblaasklep in de turbo te zijn. Heb net een second opinion gehad.... :roll:

Re: Turbo stuk? of toch iets anders?

Geplaatst: 04 jul 2013, 10:20
door Roald
Zo Nieuwe turbo erop gezet en gisteravond eerste testrondje gereden. Geen rare dingen tot dusver :D

Afbeelding