Pagina 1 van 2

Onregelmatig Stationair lopen/In noodloop schieten[Opgelost]

Geplaatst: 15 mar 2013, 01:00
door Blueclubbie
hey,
Gaat om een MCS Clubman uit 2007.
blok heeft weer problemen( 60.000 km gedaan). Heb het hele kettinspanner en distributie probleem al gehad(Garantie opgelost), koppeling etc vervangen voor aankoop (47k km), nu loopt de motor instabiel stationair als hij koud is, hij slaat bijna af om dan weer zelf gas bij te geven en dan gelijk weer bijna af te slaan etc. Het verschil in het toerenaantal is significant, denk +-300 toeren. In sommige gevallen schiet hij in de noodloop, motor aan/uit zetten verdwijnt de noodloop en als de motor warm is heeft hij er geen probleem mee. De motor draait de eerste 30 seconden altijd wat rijk, je ruikt de benzine lucht als je achter de auto staat. Dit is niet te merken als de motor warm is. Verder draait de motor prima buiten stationair. Een keer gehad dat de motor absoluut niet boven de vijf duizend toeren wilde komen maar dat was volgende ochtend al weer verdwenen.
Verder krijg ik sporadisch increased emissions warning, die blijft soms een middag soms meerdere dagen. De laatste keer dat ze dit hadden uitgelezen kreeg de motor te veel benzine binnen.
Enig idee wat dit zou kunnen zijn, auto was bij dealer geweest en die kon niks vinden. Hij gaat nu voor beurt er naartoe maar wil dit toch opgelost hebben...

OPGELOST: Was inderdaad de Lambdasonde die foutieve waarden doorgaf. Dank voor alle hulp

Geplaatst: 15 mar 2013, 07:20
door Robert
Hmmmm, klinkt als een kapotte lamdasonde, of katalysator.... Dan krijgt de ecu verkeerde waardes door, en daarmee ontstaat een verkeerd brandstofmengsel.

Altijd vervelend als men niks kan vinden terwijl je zelf steeds duidelijk iets merkt aan de MINI.

Geplaatst: 15 mar 2013, 09:26
door frankie
Trek de stekker eens van de lambda sonde en kijk of hij dan beter stationair loopt. IS dat het geval, 99,9% zeker de sonde dan.

Geplaatst: 15 mar 2013, 09:27
door frankie
Daarnaast zou het ook nog kunnen liggen aan: bougies, katalysator of hogedruk brandstof pomp.

Geplaatst: 15 mar 2013, 09:36
door speedy
ik heb nog wel een cat liggen :wink:

Geplaatst: 15 mar 2013, 09:38
door Ronsworld
Ik heb ooit iets vergelijkbaars gehad met mijn BMW, toen was de luchtmassameter stuk.
Ook onregelmatig stationair lopen en een APK afkeur door emissiewaarden..
Ik (= de auto..) had ook stinkende uitlaatgassen.

Ron.

Geplaatst: 15 mar 2013, 09:39
door speedy
van mij stinkt ook :roll:

Geplaatst: 15 mar 2013, 09:47
door Ronsworld
Tja, als de topic starter het maar begrijpt toch? :wink:

Geplaatst: 15 mar 2013, 09:51
door speedy
natuurlijk :lol:

Geplaatst: 15 mar 2013, 10:50
door frankie
Ronsworld schreef:Ik heb ooit iets vergelijkbaars gehad met mijn BMW, toen was de luchtmassameter stuk.
Ook onregelmatig stationair lopen en een APK afkeur door emissiewaarden..
Ik (= de auto..) had ook stinkende uitlaatgassen.

Ron.
Heeft de Cooper S wel een lmm? De fJCW wel, maar op de plek waar bij de fJCW de lmm zit, heeft een Cooper S niks. Of althans, de Europese versies.

Geplaatst: 15 mar 2013, 10:51
door speedy
nieuwe modellen wel :wink:

Geplaatst: 15 mar 2013, 10:52
door speedy
maar deze is van 2007 dus deze niet!

Geplaatst: 15 mar 2013, 10:53
door mushrop
Ik zou ook eerst de lambda sonde checken. En anders de luchtmassameter, bougies, bougiekabels etc.

Geplaatst: 15 mar 2013, 11:30
door frankie
speedy schreef:nieuwe modellen wel :wink:
Ja, met de N18 motor.

Geplaatst: 15 mar 2013, 11:53
door Blueclubbie
Dank voor de snelle suggesties, heb het doorgegeven aan de garage.
Het is mij als leek alleen niet helemaal duidelijk hoe de lambda sonde, die toch het zuurstof gehalte in de uitlaat meet te veel benzine in de motor stuurt. De lambda denkt dat de auto te rijk draait en zegt tegen de ECU dat brandstof omlaag moet waardoor de motor bijna afslaat, ECU merkt dit en geeft meer brandstof vrij en de lambda vind dit weer te veel etc, waarom gebeurd dit dan alleen tijdens stationair draaien?