Pagina 1 van 5

Rijk lopen, hoog verbruik, onregelmatig stationair etc.

Geplaatst: 10 dec 2012, 14:53
door frankie
Toch maar even hier dumpen voor de technici.

De problemen met mijn S: loopt sinds vorig weekend heel rijk, daardoor onregelmatig en hoog verbuik, zwarte rook (on-/slecht verbrande benzine), benzine lucht, soms inhouden bij vollast en dan hoor je de benzine gewoon knetteren in de uitlaat. Kortom, kilo utrecht tango.

Uit laten lezen, geen foutmeldingen, wel heel hoge lambda waardes (16/17).

Wat zou het mogelijk kunnen zijn?

Tank slechte benzine (nu weer bijna 250km met RON98 na nieuwe tankbeurt)?
Lambda sensor slechter?
Cat overleden?
Carbon build up?
Verkeerde timing distributie?
Injectoren?

Geplaatst: 10 dec 2012, 15:13
door Wilcoos
Cat ben je nu aan het dood maken, als hij te rijk loopt kan het bij de cat weleens heter worden waardoor hij kan verbranden. Dode cat kan verder niet zo snel genoemde issues naar voren brengen.
Carbon build up is een langzaam proces, en lijkt mij sterk dat je daar plotseling last van krijgt.

Mis je ook vermogen? Hoeveel olie zit er nog in?

Geplaatst: 10 dec 2012, 15:25
door Wilcoos
Trouwens, ik herken de issues wel een beetje :|

Geplaatst: 10 dec 2012, 15:30
door Dennisvdh
- Tank slechte benzine - Geloof ik niet..
- Cat overleden - Benzine knetteren in uitlaat betekent verkeerd mengsel en/of timing, lijkt me geen katalysator probleem
- Timing distributie, dat zou een foutmelding moeten geven toch?

Katalysator kan inderdaad kapot gaan van een te rijk mengsel.

Geplaatst: 10 dec 2012, 15:33
door Wilcoos
Dennisvdh schreef: - Timing distributie, dat zou een foutmelding moeten geven toch?
Niet direct bij de eerste kleine afwijking denk ik. Ik begreep dat olie(druk) hier ook een rol speelde dus bij iets te weinig olie minder spanning?

Geplaatst: 10 dec 2012, 15:36
door Dennisvdh
Frankie kennende zal het oliepeil wel goed zijn :)

Controleer de bougies anders eens op kleur.

Geplaatst: 10 dec 2012, 15:41
door Wilcoos
Ik zou bobines, bougies en DV ook op je lijstje zetten. Diverter valve is iets wat zomaar kapot kan gaan, en ook gebeurt.

Geplaatst: 10 dec 2012, 15:42
door frankie
Peil 1x per week olie, staat altijd voor minimaal 3/4 vol :wink:

En dat het rijke mengsel niet goed is voor mijn cat begrijp ik. Op sommige momenten mis ik wel wat vermogen, maar dat is dan ook wanneer je merkt dat hij "gesmoord" wordt door te veel benzine. Op andere momenten trekt hij door als anders. Net zo willekeurig alsof het soms lijkt dat hij wél weer mooi stationair draait.

Geplaatst: 10 dec 2012, 15:44
door frankie
Bougies zijn nog geen 10.000km geleden vervangen. Heb daar al problemen mee gehad, maar dat waren andere symptomen en gaf ook altijd een foutmelding in de BC.

Geplaatst: 10 dec 2012, 15:46
door frankie
Alle symptomen zijn m.i. terug te voeren op het te rijk lopen, dus de million dollar question is, waarom loopt hij opeens te rijk?

Geplaatst: 10 dec 2012, 15:50
door Dennisvdh
Bugje in de tuning? :mrgreen: >)

Geplaatst: 10 dec 2012, 15:52
door frankie
:mrgreen:

voor zover ik weet kan software zichzelf niet veranderen, dus dan zou ik er direct al problemen mee gehad hebben en niet 9 maanden later (bij sommige "gevallen" heb je trouwens wel 9 maanden later opeens problemen :lol: :lol: )

Geplaatst: 10 dec 2012, 15:53
door Wilcoos
Valse lucht :mrgreen:
Ik zou je DV even checken of deze geen haarscheurtjes begint te vertonen.

oh en als je toch naar Belgie gaat, neem even wat voor mij mee dan 8)

Geplaatst: 10 dec 2012, 15:57
door frankie
Wilcoos schreef:Valse nicht :mrgreen:
Heb je het tegen Dennis? :mrgreen: >)

Zal de DV eens bekijken.
oh en als je toch naar Belgie gaat, neem even wat voor mij mee dan 8)
Wat dan? Intercoolertje? :D

Geplaatst: 10 dec 2012, 15:58
door Dennisvdh
Heb ik geen last van hoor, na 9 maanden :wink: