Pagina 1 van 2

R55 turbo of compressor?

Geplaatst: 07 okt 2012, 10:08
door christof
hallo

mijn vraag is of dat de clubman altijd een turbo heeft,of bestaat deze ook nog met de verouderde compressor?
ik zou namelijk graag een clubman kopen maar dan wel de turbo uitvoering.

Geplaatst: 07 okt 2012, 10:09
door frankie
Altijd turbo.

Geplaatst: 07 okt 2012, 10:14
door christof
merci dus als ik het goed begrijp dan zit er ook geen verschil meer tussen de 163 en 184pk na het chippen(+-211pk)

Geplaatst: 07 okt 2012, 11:05
door Fred
Maakt idd geen verschil meer uit, biv wordt berekend op basis van de uitstoot :wink:

Geplaatst: 07 okt 2012, 15:18
door Sicco
Er gaat hier wat fout. De R55 heeft een 1.6 motor. Je kunt deze motor in benzineuitvoering onder andere bestellen zonder- en met turbo. Zonder turbo levert hij 122 pk en met turbo levert hij 184 pk.

Hoeveel pk hij levert na chippen, verschilt per motor. Mijn turbo-motor met John Cooper Workskitje leverde na het chippen een heel fijne 213 pk.

Geplaatst: 07 okt 2012, 18:32
door frankie
Sicco schreef:Er gaat hier wat fout. De R55 heeft een 1.6 motor. Je kunt deze motor in benzineuitvoering onder andere bestellen zonder- en met turbo. Zonder turbo levert hij 122 pk en met turbo levert hij 184 pk.

Hoeveel pk hij levert na chippen, verschilt per motor. Mijn turbo-motor met John Cooper Workskitje leverde na het chippen een heel fijne 213 pk.
Ik weet niet precies wat je bedoelt met "er gaat wat fout", maar volgens mij gaat er niks fout. In België is omwille van de fiscale PK's óók een turbo Cooper S teruggetuned naar 163pk, maar die motor is hetzelfde als de 184 (of 174) pk variant.

Geplaatst: 07 okt 2012, 18:40
door christof
ja inderdaad in belgie bestaat er een 163 en 184pk model, door de nieuwe wetgeving worden er inderdaad veel 184pk versies verkocht echter is deze in occasie bijna altijd 163pk. Ik heb dus kunnen testrijden met een 184pk sterke(coupe)versie,maar ik zou een clubman kopen(waarschijnlijk occasie)dus een 163pk, maar zou deze dan laten chippen,dus er zou dan geen verschil zitten mocht ik de 163pk versie gekocht hebben tegen over een 184pk versie

Geplaatst: 07 okt 2012, 18:41
door Sicco
Ik dacht dat er geen 163-versie bestond, maar in den Belgiek kennelijk wel.

Hahahahaha, ok; dan gaat er niets fout. Wel zonde dat zo'n motor teruggetuned wordt, maar het zal wel een hoop belasting-eurootjes schelen.

Geplaatst: 07 okt 2012, 18:47
door Sicco
Dus als ik het goed begrepen heb, wordt de oorspronkelijk 175/184 pk sterke motor teruggetuned naar 163 pk en vervolgens weer (illegaal) teruggezet naar zijn normale vermogen.

Geplaatst: 07 okt 2012, 18:51
door christof
goh... teruggezet naar oorspronkelijk
nee niet echt hij word naar jcw waarden gebracht namelijk 211pk

Geplaatst: 07 okt 2012, 19:16
door BMX
Ik heb hier op het forum weleens gelezen dat de motoren in België op papier minder vermogen hebben. Dus ze hebben dezelfde motor, alleen staat er iets anders op papier.
Dit heeft te maken met belastingen en verzekeringen daar.

Geplaatst: 07 okt 2012, 19:58
door frankie
Soms is het alleen een "papieren" software aanpassing, en soms een echte softeware aanpassing, feit is dat het over algemeen exact dezelfde motor is.

Re: R55 turbo of compressor?

Geplaatst: 07 okt 2012, 20:25
door Marcel Always Open
christof schreef:hallo

mijn vraag is of dat de clubman altijd een turbo heeft,of bestaat deze ook nog met de verouderde compressor?
ik zou namelijk graag een clubman kopen maar dan wel de turbo uitvoering.
Vanwaar de tekst "verouderde compressor"? Een stuk betrouwbaarder dan die turbo's , en een gaaf stofzuigergeluid! :lol:
Er was niks mis met de compressor, alleen heeft bmw een nieuwe motor ontwikkeld voor de tweede generatie New Mini en dat werd er een met turbo.



Voor de R55 One (hier niet ter sprake) was er overigens toch ook ooit een 1.4 motor. (hierboven schreef iemand dat het altijd een 1.6 is)

Geplaatst: 07 okt 2012, 21:00
door Fred
Op de bank halen ze allemaal meer dan 163 :wink:, ik heb ergens ook al eens gelezen van een vergelijkende test (lees stoplichtsprintjes :D) tussen een gereduceerde en niet-gereduceerde versie, kwam gelijk uit :wink:

Geplaatst: 08 okt 2012, 16:50
door christof
awel verouderd tja het is gewoon de vorige motor natuurlijk he..
heb reeds al een paar keer gereden met een (163pk)compressor S model en ook met een(184pk) turbo S model en naar mijn gevoel is de turbo versie gewoon sneller maar dat is natuurlijk mijn gevoel