Pagina 1 van 1
Olieverbruik na cilinderkop de/montage
Geplaatst: 22 feb 2012, 12:21
door Mini Wolf
Zoals enkele van jullie weten hebben wij in november bij Renova Breda de Cooper gekocht die voorheen van Stephan was.
Een fantastische wagen maar helaas met een in mijn ogen (en ook die van Renova gelukkig!) een te hoog olieverbruik namelijk 1lit op 3800km. Je leest vaak genoeg over een hoog olieverbruik die stukken meer is dan dit maar ik weet dat de vorige eigenaar een nihil olieverbruik had.
Afgelopen augustus is de cilinderkop gedemonteerd (staat in een topic van Stephan) ivm een gebroken klep. Na deze reparatie heeft hij er nog maar heel kort in gereden omdat de nieuwe Clubman klaar stond. Enig olieverbruik na de reparatie heeft hij dus niet kunnen constateren.
Er lekt geen olie, de koelvloeistof is schoon, de uitlaat ziet er gezond uit en de auto start en loopt goed. Moet wel zeggen dat de auto sinds een maand wat nerveuzer reageerd bij gos los laten en weer gas geven (file rijden etc). Ook hoor ik rond de 2000rpm een resonantie.
Wat zou het probleem kunnen zijn? Klepseal of carterontluchting? Laatste wordt binnekort vervangen.
Wij balen enorm zoals jullie wel kunnen begrijpen.
Geplaatst: 22 feb 2012, 12:53
door parklaneworks
Olieverbruik is inderdaad heel vervelend, ik heb een JCW en die doet 1 liter op 3000 km. Het is zelfs nog meer geweest, namelijk 1 liter op 1500 km. Nu bleek er voor de JCW een gemodificeerd kleppendeksel te zijn, welk bij mij is gemonteerd (men vond het gebruik toch wel hoog). Het heeft het probleem mijns inziens niet verholpen, maar het is wel minder geworden.
Ik heb verder geen idee of het vervangen van het kleppendeksel bij een Cooper een zelfde effect.
Succes met de afhandeling!
Geplaatst: 22 feb 2012, 13:23
door Mini Wolf
Waar ik een issue van maak is dat voor de de/montage van de cilinderkop de motor nagenoeg geen (0.5lit op 20.000km) olie vebruikte. Nu opeens wel. Dan is er iets niet goed toch!
Geplaatst: 22 feb 2012, 18:00
door Mini Wolf
Zojuist gebeld door Renova.
Zij willen de cilinderkop volgende week demonteren om te kijken of de vervangen seals van de reparatie van augustus etc goed zitten en checken of het membraam van de carterslang in orde is.
Ben benieuwd.
Geplaatst: 22 feb 2012, 18:16
door mushrop
Balen zeg, maar wel fijn dat je dealer je iig goed helpt. Succes!
Geplaatst: 22 feb 2012, 20:25
door Sepp
Bij onze MINI Cooper Mayfair (bouwjaar 2010) is vorige week ook een nieuwe cilinderkop onder garantie gemonteerd door de MINI-dealer bij km-stand 22.000 km. Vanaf de eerste dag dat we de MINI nieuw hadden vond ik het motorgeluid bij koude motor rauw en lawaaierig klinken met meestal ook een licht ratelend geluid aan de bijrijderskant. In de auto zittende hoorde je het niet, maar met raam open of buiten de auto was het opvallend. Dat vond de MINI dealer nadat we er samen enkele keren naar hadden geluisterd ook. Ze hebben meerdere keren ruim de tijd genomen om het motorgeluid te vergelijken met andere R56 MINI Coopers tot het moment dat ze vonden dat er verder onderzoek moest plaats vinden. De MINI is 2 weken voor verder onderzoek bij de dealer geweest. E.e.a. steeds in overleg met MINI Nederland. De uiteindelijke conclusie was dat de cilinderkop moest worden vervangen met de verwachting dat het euvel dan opgelost zou zijn. Dit is gebeurd en de motor klinkt nu rustiger. Ik blijf de R56 motor geen juweel vinden als het om een mooi lopend motorgeluid gaat, maar ook ik heb hem vergeleken met de leen-Cooper die ik meekreeg en een R55 Cooper Clubman van een collega en die klinken precies hetzelfde. Het licht ratelende geluid hadden zowel de leen-Cooper als de Cooper Clubman van mijn collega bij koude motor ook (hoe lelijk ik dit ook vind voor een auto van een premium merk). Maar de motor van onze MINI klonk voor vervanging van de cilinderkop nog rumoeriger. Ik hoop dat de motor nu is zoals hij moet zijn en ik vind dat mijn MINI-dealer het professioneel en klantvriendelijk heeft afgehandeld. Alle kosten m.b.t. onderzoek, arbeidsloon, onderdelen en leenauto zijn onder garantie en in overleg verhaald op MINI Nederland en ik ben elke 3 dagen na hun telefonische update bij ze geweest om bij de MINI te kijken. Niks geen geheimen, maar gewoon in de werkplaats met de service manager en de monteur die eraan werkte telkens samen bij de gedeeltelijk uit elkaar liggende MINI gaan kijken met uitleg wat ze aan het doen waren en gingen doen. Wat mij betreft complimenten aan BMW/MINI F. Breeman-Zuid, Rotterdam.

Geplaatst: 22 feb 2012, 20:43
door GreyCooperS

...kijk..ze zijn er wel, goede en correcte dealers...goed geregeld!
Geplaatst: 27 feb 2012, 23:44
door Mini Wolf
Vandaag is de auto thuis opgehaald door Renova en hebben we een X1 leenauto voor de deur.
Ben benieuwd naar de bevindingen.
Geplaatst: 01 mar 2012, 19:37
door Mini Wolf
Vandaag de Mini weer opgehaald.
De slang naar de carterventilatie was dermate vies/nat van de olie dat ze denken dat het klepje van de ventilatie continue open heeft gestaan. Deze klep zit in het kleppendeksel geintegreerd en is dus vervangen. Tevens is het inlaatspruitstuk vervangen want daar zat ook behoorlijk veel olie.
Ik heb er niet aan gedacht om foto's van de onderdelen te maken.
Komende tijd zal ik het oliepeil in de gaten houden.
Regelmatig lees ik op het forum over een hoog olieverbruik. Vraag me af of dat bij een aantal gevallen misschien ook met de carterventilatie te maken heeft.....
Wordt vervolgd.
Geplaatst: 02 mar 2012, 09:20
door stephan
Echt balen dit hoop dat het nu opgelost is !!
Gr Stephan
Geplaatst: 15 mar 2012, 17:19
door Mini Wolf
Vandaag moest de auto voor een ander probleempje even naar de dealer (Jan de Jong) Toen m'n vrouw de auto ging ophalen bleek dat ze 0,4lit olie hadden bijgevuld. Oops!!! In 1200km betekent ongeveer 1lit op 3000km.....
Het lijkt alsof het probleem erger wordt.
Heeft iemand een idee wat dit kan zijn? Kan er door de klepbreuk die destijds bij Stephan heeft plaats gevonden een cilinder beschadigd zijn wat men niet heeft opgemerkt? Is eea dmv een compressie test uit te sluiten?
HELP!
De dealer gast er mee aan de slag maar als jullie nog ideën hebben dan horen wij dat heel erg graag.
Geplaatst: 15 mar 2012, 19:06
door Marcel Always Open
Mijn optiek...
Van het bijvullen van "maar" 0.4 liter motorolie kun je volgens mij niet echt een goede meting doen van het olieverbruik, teveel meetfouten enzo. (daar zal je toch meer km en meer liters doorheen moeten jagen voordat je het betrouwbaar kunt meten).
Daarnaast, 1 ltr op 3000 kilometer is nog lang niet zoveel als wat sommige anderen hebben. De dealer zal je vertellen dat de officiele richtlijn 1 liter op 1000 kilometer is. (wat eigenlijk al absurd hoog verbruik is).
Ik zou het gewoon in de gaten houden en me momenteel nog niet teveel zorgen maken.
Geplaatst: 15 mar 2012, 20:31
door Mini Wolf
De dealer vind het ook veel te hoog!
Klopt gewoon niet en weiger dit ook te accepteren. De dealer denkt er gelukkig net zo over :-)
Vwb de meetfouten. De dealer heeft tot nu toe elke keer bijgevuld. Lijkt me dat zij wel weten hoe het moet toch.
Morgen horen we wat de volgende stap gaat worden.
Geplaatst: 15 mar 2012, 20:36
door Peter
Mini Wolf schreef:De dealer vind het ook veel te hoog!
Klopt gewoon niet en weiger dit ook te accepteren. De dealer denkt er gelukkig net zo over :-)
Totdat MINI NL zegt; tot hier en niet verder! Dan is de dealer het waarschijnlijk ook niet meer met je eens omdat ze het niet meer kunnen claimen bij de importeur... Blijft jammer dat olieverbruik maar meer merken hebben er tegenwoordig last van.
Geplaatst: 15 mar 2012, 21:07
door Mini Wolf
Voorlopig gaan we er dan maar van uit dat het opgelost wordt toch ;-)
Als iemand nog een idee heeft vwb het euvel dan graag.