Pagina 1 van 3

Start/Stop systeem slecht voor turbo?

Geplaatst: 22 dec 2011, 20:57
door Brutus
Hallo :D ,

Ik had even een vraagje aan jullie, denken jullie dat het slecht is voor de turbo (of voor andere onderdelen) om de start/stop systeem te gebruiken?
Stel je rijdt een stuk op de snelweg (in hoge toeren), je gaat van de snelweg af en je staat stil voor het stoplicht en je gebruikt het start/stop sytseem, kortom motor uit.
Gebeuren er dan slechten dingen met de turbo (of andere onderdelen) ?
Ik heb ook begrepen dat als je na een ritje ergens aankomt dat je dan niet meteen de auto uit moet zetten maar eerst nog even de motor ca. 2 minuten moet laten doorlopen.

Ik rijd namelijk heel veel stadsverkeer in Utrecht en op een kort ritje heb je al gauw 8 stoplichten, kortom 8 x motor uit, motor aan, ik kan me ook voorstellen dat dat niet goed is?

Kunnen jullie hier iets zinnigs over zeggen want op het internet lees ik teveel verschillende reactie's, hopelijk word ik van jullie wel wijzer?

Groet, Egon

Geplaatst: 22 dec 2011, 21:20
door speedy
Ik denk persoonlijk dat het helemaal niet goed is en gebruik het dan ook niet !
Als een auto heet is koelt die beter met draaiende motor en als die koud is wil je hem juist op temp. krijgen.
En elke keer die start motor weer aan enz enz ik denk dat het alleen maar kwaad kan afgezien van benzine verbruik en millieu.

Geplaatst: 22 dec 2011, 21:43
door frankie
Als ik me niet vergis heeft de S een electronische waterpomp die nog koelwater langs de turbo pompt bij uitgeschakelde motor. Sowieso is het laten nadraaien echt iets van de ouderwetse turbomotoren. Bij moderne auto's is dat niet echt meer noodzakelijk.

Eigenlijk start/stopt die bij mij vrijwel nooit, terwijl ik het wel gewoon aan heb staan. Voor het stoplicht sta ik toch altijd in 1 met de koppeling ingetrapt.

p.s. Als je op de snelweg rijdt met hoge toeren rij je óf veel te hard, óf in de verkeerde versnelling :roll: :mrgreen:

Geplaatst: 22 dec 2011, 21:50
door BlueCooperS
Ik druk altijd direct de knop in als ik ga rijden.

Geplaatst: 22 dec 2011, 22:12
door JJJJ
BlueCooperS schreef:Ik druk altijd direct de knop in als ik ga rijden.
X2

(en dan meteen de sportknop aan :mrgreen: )

Geplaatst: 22 dec 2011, 22:22
door Berthil
Rijden is sowieso slecht voor de auto, daar slijt ie van.

Geplaatst: 22 dec 2011, 22:47
door speedy
:lachuh

Geplaatst: 22 dec 2011, 22:50
door Berthil
:) :)

Geplaatst: 23 dec 2011, 09:06
door JosCountrymanCooper
Het start/stop systeem is altijd slecht voor de techniek van de motor, ook de turbo.

Het is het beste om de motor snel op bedrijfstemperatuur te krijgen (niet te snel) en om de motortemperatuur zo constant mogelijk te houden.

De motor uitzetten bij hoge koelvloeistoftemperatuur geeft altijd ergens in de motor ( cilinderkop, turbo, zuigers ) een te hoge temperatuur met kans op te veel uitzetting van materialen of verbranden van olie(resten). Vooral na een zomerse snelwegrit is de motor heet en is het verstandig om de motor rustig te laten afkoelen. De laatste minuten rustig rijden is ook voldoende.

De lagers van een turbo zweven op oliedruk. Gaat de motor uit dan draait de turbo altijd nog even door zonder olie in de lagers.
De motor 2 minuten laten nadraaien geldt eigenlijk alleen voor (zware) dieselmotoren (met turbo).

Ook de startmotor slijt veel harder, en is veel eerder aan vervanging toe.

Een start/stop-systeem is alleen goed voor benzineverbruik en milieu, wat je dus totaal niet merkt en geen verschil uitmaakt.

Geplaatst: 23 dec 2011, 09:38
door Nick.
Nadraaien is voor de oliedruk/smering, niet zozeer de koeling...
Als de motor uit staat draait de turbo meestal nog even door. De smering is dan slechter (want geen oliedruk) en de koeling dus ook wat minder omdat de olie ook koelt. Daarom is het dus wel goed om de motor even na te laten draaien, althans voor de turbo.
Misschien wel aardig om te weten dat sommige turbo's tot 200.000 rpm of meer kunnen draaien...

Geplaatst: 23 dec 2011, 10:04
door Brutus
Mag ik jullie allemaal erg bedanken voor de vele interessante, maar ook komische, en zeker ook leerzame reactie's !

En uiteraard fijne kerstdagen gewenst :D

Geplaatst: 23 dec 2011, 10:06
door Brutus
frankie schreef:Als ik me niet vergis heeft de S een electronische waterpomp die nog koelwater langs de turbo pompt bij uitgeschakelde motor. Sowieso is het laten nadraaien echt iets van de ouderwetse turbomotoren. Bij moderne auto's is dat niet echt meer noodzakelijk.

Eigenlijk start/stopt die bij mij vrijwel nooit, terwijl ik het wel gewoon aan heb staan. Voor het stoplicht sta ik toch altijd in 1 met de koppeling ingetrapt.

p.s. Als je op de snelweg rijdt met hoge toeren rij je óf veel te hard, óf in de verkeerde versnelling :roll: :mrgreen:
Ik ga inderdaad de Deutsche Autobahn op naar Berlijn :wink: :ralley

Laatste vraag ?

Geplaatst: 23 dec 2011, 10:07
door Brutus
Kun je de Start/Stop functie ook handmatig uitschakelen ?

Groet, Egon

Geplaatst: 23 dec 2011, 10:18
door speedy
Ja voor de versnellingspook het middelste knopje lang inhouden :wink:

Geplaatst: 23 dec 2011, 10:18
door speedy
Naast je sportknop en dsc knop