Pagina 1 van 1

Remmen slijtage

Geplaatst: 08 nov 2011, 20:54
door volumex
Nog geen 29.000 kilometer op de teller en nu al nieuwe remblokken en -schijven. Opmerking van de dealer: u haalt uw volgende remmencheck niet meer. En nee, we zijn geen remmenridders. Zijn er meer rustig rijdende Cooper S-rijders met dezelfde ervaring? Ik heb dit bij geen van mijn andere/vroegere auto's ooit meegemaakt. Maar dat waren dan ook geen MINI's ;-).

Frank

Geplaatst: 09 nov 2011, 22:24
door philip68
Hoi Frank,

Ik ga er vanuit dat je MCS 29K op de teller heeft.

Afhankelijk van je rijstijl is mijn ervaring dat je 50K met de originele voorblokken doet en 60K met achterblokken op je MCS.
Remschijven vervangen is wel heel snel! Er klopt volgens mij dan iets niet.......

Geplaatst: 09 nov 2011, 22:54
door audissimo
of we hebben te maken met een stealer... ik zou in ieder geval eerst zelf nakijken of bij een andere bekende garage laten checken. Oude spullen meeleveren en al laten vervangen zou ik niet doen. Je weet nooit als het je eigen spul is dat meekomt...

Geplaatst: 15 nov 2011, 16:11
door volumex
Dank voor de reactie. Helaas is de remmenoperatie al achter de rug. Een wijze les voor een volgende keer: bewaren die spullen. Iets soortgelijks heb ik bij de dealer waar onze andere auto in onderhoud is nog nooit bij de hand gehad. Het ontevreden gevoel blijft.

Ik denk dat ik er maar eens een bericht aan BMW NL aan waag. Ik vind het bizar dat een auto met nog geen 30.000 op de telller (waarvan wij meer dan de helft voor onze rekening hebben genomen) aan nieuwe schijven toe is. Volgens mij voldoet dit product dan niet aan wat je er redelijkerwijs van zou mogen verwachten.

Frank

Geplaatst: 15 nov 2011, 16:23
door frankie
Sja, wel moeilijk verhaal omdat de mate van slijtage zo afhankelijk is van de rijstijl en er zoveel variabelen zijn.

Geplaatst: 15 nov 2011, 21:28
door volumex
Klopt, maar ik weet in ieder geval hoe er de laatste 15000 km mee is gereden en dat is niet in de stijl van een remmenridder. Komt bij dat ie veelvuldig voor langere ritten is gebruikt in ons vlakke laaglandje. Ook niet echt belastend voor de techniek, zou je zeggen.

Ik heb van m'n Mazda MX-5jes nog nooit schijven vervangen. En die zijn toch al heel wat keren de Alpen en Dolomieten in geweest, waarbij ik dan vaak in twee weken tijd een recordaantal hairpins nam. Een voorbeeld: m'n huidige, een 2006 MX-5 NC. Tellerstand is nu 38.000 en de remmen geven nog steeds geen krimp. M'n vorige gebruiksauto, een Mazda6, na 100.000 km met nog steeds z'n originele schijven eronder verkocht. Ik kan niet anders dan stellen dat de Mini qua rijplezier een schot in de roos is, maar qua degelijkheid (en afwerking) flink tegenvalt.

Frank

Geplaatst: 16 nov 2011, 17:10
door crossbytje
De indicator geeft ook veel te vroeg aan dat de remmen 'binnenkort' moeten vervangen worden, zo heb ik meer dan 10000km gereden met de melding dat de blokjes binnen 1200km moesten vervangen worden.

Eens je indicator echt een negatief getal aangeeft (en de sensor dus echt de schijf raakt) is het 'tijd' om de blokjes te vervangen. Dan nog zei mijn onafhankelijk garagist dat de remblokjes eigenlijk nog verre van versleten waren en zeker goed voor nog eens 10000km.

Wat schijven betreft heb ik geen idee, die van mij liggen er ondertussen reeds 80000km op en volgens mij is daar nog niks mis mee.

Geplaatst: 16 nov 2011, 17:17
door mushrop
nog geen 30k km en dan al remschijven en blokken moeten vernieuwen gaat natuurlijk nergens over. Lijkt me iets niet in orde in dat geval. Heeft je dealer daar ook naar gekeken of hopen ze dat je na 30k km weer vrolijk op hun stoep staat voor nieuwe remmen? Ik zou er ook maar een brief aan wagen en bij de dealer eens vragen of je je oude remmerij eens mag zien.