Pagina 1 van 1
Rijden met lekke runflat
Geplaatst: 27 nov 2008, 08:45
door sandwich75
Gisteren op de snelweg is het runflat lampje plotseling gaan branden. Gelukkig kwam ik al vrij snel een tankstation tegen.
Ik kreeg echter de lekke voorband niet opgepompt. Ik heb toen de BMW service gebeld (staat in display radio) en ik zat gelukkig (voor de 2e keer) op zo'n tien minuten van een MINI dealer. Ben daar heen gereden op de lekke runflat via de snelweg. Volgens de service desk kon ik het makkelijk halen zonder de bekende spuitbus te gebruiken. Actie radius op runflats is +/- 500km met max 80km/h aldus de service desk. Er zou ook geen velgschade optreden. Dit voor alle zekerheid gevraagd. Bij de dealer bleek echter dat de band niet gemaakt kon worden en moest er een nieuwe op. Het is niet te achterhalen wat de oorzaak zou kunnen zijn geweest.
Geplaatst: 27 nov 2008, 11:33
door CooperS-lightningblue
Je mag met een RunFlat gemiddeld 360 km met een max snelheid van 80 km/h. 500 is wel heel veel. Ben zelf een keer van buiten-Parijs naar Bergen op Zoom gereden met een lekke runflat met zo'n 100 km/h. Ieder uur even oppompen als er een station was.
Oorzaak kan van alles zijn. Vorig weekend met de auto van m'n ma een aardappelschil-mesje in de band...

Geplaatst: 27 nov 2008, 18:21
door Robert
Joh, een lekke band oppompen zonder dat je weet òf en wat de beschadiging is, kan best nare gevolgen hebben.... Klapband in het ergste geval, best lullig als dat net gebeurd als je naast die band gehurkt zit. PIIIIEEEEPPPP
Enne, spuitbussen in een run-flat is zeker niet nodig. Daarvoor heb je toch een run-flat, doorrijden als ie leeg is.
Had je trouwens al veel kilometers op dat setje banden gereden? Bij redelijke slijtage van je band, kan het zijn dat je MINI nu "scheef" gaat trekken door de andere wielomtrek met de nieuwe band.
Maar goed, je bent weer een ervaring rijker (en vast wat euro's armer...)
Geplaatst: 27 nov 2008, 20:42
door works915
Met zo'n 30 duizend km gelijk 2 nieuwe voorbanden genomen.
Geplaatst: 27 nov 2008, 22:02
door HK
works915 schreef:Met zo'n 30 duizend km gelijk 2 nieuwe voorbanden genomen.
Knappe jongen, die van mij had ik met 20.000 al op 2,5 mm.
Deed ik voor mijn gevoel nog niet eens zo gek.

Geplaatst: 28 nov 2008, 08:40
door sandwich75
We hebben zo'n 18000 km op de teller en het advies was om de andere ook te vervangen. We hadden toch al verwacht dat we met een eventuele wintercheck dit advies zouden krijgen. Dus nu weer lekker veel grip om een paar stoplicht sprintjes te doen.
@ works915:
Van de dealer begrepen dat afhankelijk van je rijstijl en merk banden de runflats tussen de 15000 en 20000 km meegaan.
Dus knap gedaan met die 30000 km of had je inmiddels slicks?

Geplaatst: 29 nov 2008, 22:52
door works915
Een APK keuring misschien net gehaald. Maar veiligheidshalve toch maar twee nieuwe sloffen eronder laten hangen.
Geplaatst: 30 nov 2008, 13:16
door HK
works915 schreef:Een APK keuring misschien net gehaald. Maar veiligheidshalve toch maar twee nieuwe sloffen eronder laten hangen.
Verstandig.

Geplaatst: 30 nov 2008, 13:54
door Des
CooperS-lightningblue schreef:Je mag met een RunFlat gemiddeld 360 km met een max snelheid van 80 km/h. 500 is wel heel veel. Ben zelf een keer van buiten-Parijs naar Bergen op Zoom gereden met een lekke runflat met zo'n 100 km/h. Ieder uur even oppompen als er een station was.
Oorzaak kan van alles zijn. Vorig weekend met de auto van m'n ma een aardappelschil-mesje in de band...

Op hoeveel lekke banden staat de teller nu? Lijkt wel alsof wanneer jij in de buurt bent er spontaan allerlei scherpe voorwerpen midden op de weg gaan liggen
