Vreemde geluiden (Diesel-, Tractor-, Ratel- geluiden)

De 2e generatie vanaf 2006
William Blake
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd

27 mei 2009, 17:15

Cooperdriver schreef:@ William Blake: De vraag over nieuwe software heb ik ook gesteld, maar daar wisten ze bij mijn dealer (Breeman) niets van , ze hebben dit wel voor me nagevraagd trouwens.

@ Harmar: Vraag gelijk of ze na de reparatie een uitdraai willen geven welke onderdelen er vervangen zijn (en in het verleden vervangen zijn naar aanleiding van je klachten). En welke versie vd PUMA maatregel ze uitvoeren.

keep us posted, en succes.
Ach zo, omdat ik in dit topic zaken las van betere software waardoor de motor soepeler loopt?
jbcola
Brugse zot

27 mei 2009, 18:05

Zaterdag morgen in Engeland had ik er ook voor de 1ste keer serieus van :?
Had al een paar keer iets gehoord dat na een paar seconden weg was maar zaterdag was het echt wel erg :(
Heb het er al met de dealer over gehad dus hopen maar dat die PUMA regel het in 1 keer oplost ....
Jurgen
Pralinekes-Boy & km-vreter

27 mei 2009, 19:34

Hoeveel km heb jij nu dick?
Afbeelding
HK
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

27 mei 2009, 21:01

werner schreef: Op reparatie krijg je toch ook garantie :wink:
Durf ik mijn handen niet voor in het vuur te steken.
Maar je kunt best wel gelijk hebben.
William Blake
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd

27 mei 2009, 22:20

jbcola schreef:Zaterdag morgen in Engeland had ik er ook voor de 1ste keer serieus van :?
Had al een paar keer iets gehoord dat na een paar seconden weg was maar zaterdag was het echt wel erg :(
Heb het er al met de dealer over gehad dus hopen maar dat die PUMA regel het in 1 keer oplost ....
ik heb het vorige week eens kort gehad, start hem en slaat erg 'ruw' aan en ratelt voor een seconde of 3-4..

better safe than sorry, zeker nu ie nog in garantie zit
geertm1969
Mod virus alert!
Mod virus alert!

27 mei 2009, 23:52

Jullie gaan er misschien mee lachen maar mijn moto BMW k1200S heeft ook dit geluid bij een koudstart.Oorzaak is de kettingspanner van de distributie die bij start onvoldoende oliedruk krijgt waardoor deze niet goed gespannen staat bij koude start en dus lawaai maakt.

Gelukkig heeft mijn cooper S er nog geen last van en ik hoop er niet op.
jbcola
Brugse zot

28 mei 2009, 03:20

Jurgen schreef:Hoeveel km heb jij nu dick?
22000 km :wink:
works915
Mod virus alert!
Mod virus alert!

28 mei 2009, 08:17

Hierbij onze ervaring met de rattel.

In Januari zijn we hebben we de 1e fix gehad en ook de software update. De update was een standaard software update die los van de fix staat maar wel weer consequenties heeft voor de motor (betere afstelling) en het uitlaat geluid welke dieper is geworden. De karakteristieke JCW pruttel is echter hierdoor nagenoeg verdwenen. Dus even met het gaspedaal spelen bij stilstand zit er nagenoeg niet meer in ook omdat de bij het geven van gas in stilstand de toeren direct teruglopen waardoor je niet zo goed meer met het uitlaatgeluid kan spelen. Echter is er toch nog wel een hoorbaar verschil tussen de JWC en een standaard S uitlaat. Binnen twee weken was de ratel weer terug. De auto is retour gegaan en er is voor de tweede keer een hele nieuwe unit erop gezet. (lees kettingspanner met alles wat erbij hoort). Ook dit feestje was van korte duur, binnen een paar weken was de ratel terug.
We hebben nu de allerlaatste fix erop zitten. We hebben te horen gekregen dat alleen de kettingspanner is vervangen. (lees: moest hoe dan ook vervangen worden omdat het niet zo lang meer mee kon gaan aldus de dealer :shock: :shock: )
Het verschil tussen de oude kettingspanner en de nieuwe zit de in degelijkheid van de constructie. Vanuit stilstand komt de auto wat traag op gang omdat je iets meer toeren moet maken voor dat het gaat rollen. Zal het de komende weken monitoren en jullie op de hoogte houden.
Mitchell
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:

28 mei 2009, 09:05

Hallo lui! Ik heb het geluid heel af en toe maar vind het toch verstandig om nu misschien toch is die nieuwe maatregel te laten toepassen. Het probleem is alleen dat de mini het geluid niet altijd maakt. Ik heb het al wel een keer aangekaart bij de dealer maar staan ze niet raar te kijken wanneer ik daar kom zeuren en het geluid maar niet te horen is?!

@ Cooperdriver; Jouw mini kwam toch ook bij breeman vandaan? Is dit probleem ook al bekend bij Breeman Rotterdam?
parklaneworks
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:

28 mei 2009, 10:23

Mitchell schreef:Hallo lui! Ik heb het geluid heel af en toe maar vind het toch verstandig om nu misschien toch is die nieuwe maatregel te laten toepassen. Het probleem is alleen dat de mini het geluid niet altijd maakt. Ik heb het al wel een keer aangekaart bij de dealer maar staan ze niet raar te kijken wanneer ik daar kom zeuren en het geluid maar niet te horen is?!

@ Cooperdriver; Jouw mini kwam toch ook bij breeman vandaan? Is dit probleem ook al bekend bij Breeman Rotterdam?
Probleem is bekend bij Breeman, met mijn vorige MINI ben ik hiervoor diverse malen bij Breeman geweest en heeft 'ie al de nodige aanpassingen en vervanging van onderdelen gehad. Je kan dus gerust langs gaan en het probleem aankaarten.
William Blake
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd

28 mei 2009, 11:23

works915 schreef:Hierbij onze ervaring met de rattel.

In Januari zijn we hebben we de 1e fix gehad en ook de software update. De update was een standaard software update die los van de fix staat maar wel weer consequenties heeft voor de motor (betere afstelling) en het uitlaat geluid welke dieper is geworden. De karakteristieke JCW pruttel is echter hierdoor nagenoeg verdwenen. Dus even met het gaspedaal spelen bij stilstand zit er nagenoeg niet meer in ook omdat de bij het geven van gas in stilstand de toeren direct teruglopen waardoor je niet zo goed meer met het uitlaatgeluid kan spelen. Echter is er toch nog wel een hoorbaar verschil tussen de JWC en een standaard S uitlaat. Binnen twee weken was de ratel weer terug. De auto is retour gegaan en er is voor de tweede keer een hele nieuwe unit erop gezet. (lees kettingspanner met alles wat erbij hoort). Ook dit feestje was van korte duur, binnen een paar weken was de ratel terug.
We hebben nu de allerlaatste fix erop zitten. We hebben te horen gekregen dat alleen de kettingspanner is vervangen. (lees: moest hoe dan ook vervangen worden omdat het niet zo lang meer mee kon gaan aldus de dealer :shock: :shock: )
Het verschil tussen de oude kettingspanner en de nieuwe zit de in degelijkheid van de constructie. Vanuit stilstand komt de auto wat traag op gang omdat je iets meer toeren moet maken voor dat het gaat rollen. Zal het de komende weken monitoren en jullie op de hoogte houden.
Aah, jij hebt het over nieuwe JCW software?

Ik heb nog niks gevonden op MINI fora ivm ECU updates..
works915
Mod virus alert!
Mod virus alert!

28 mei 2009, 12:39

Nee, het gaat hier om de motormanagement. JCW software staat los in het systeem en wordt niet mee-geupdated.
Deze is ook niet weg na de update. Staat op een andere plek weggeschreven die niet door de update wordt overschreven. (volgens de dealer)
Cooperdriver
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

28 mei 2009, 13:19

parklaneworks schreef:
Mitchell schreef:Hallo lui! Ik heb het geluid heel af en toe maar vind het toch verstandig om nu misschien toch is die nieuwe maatregel te laten toepassen. Het probleem is alleen dat de mini het geluid niet altijd maakt. Ik heb het al wel een keer aangekaart bij de dealer maar staan ze niet raar te kijken wanneer ik daar kom zeuren en het geluid maar niet te horen is?!

Probleem is bekend bij Breeman, met mijn vorige MINI ben ik hiervoor diverse malen bij Breeman geweest en heeft 'ie al de nodige aanpassingen en vervanging van onderdelen gehad. Je kan dus gerust langs gaan en het probleem aankaarten.
Klopt, Jan heeft helemaal gelijk, Breeman weet ervan af.

Succes.

Adriaan
Cooperdriver
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

28 mei 2009, 13:27

works915 schreef:
Nee, het gaat hier om de motormanagement. JCW software staat los in het systeem en wordt niet mee-geupdated.
Deze is ook niet weg na de update. Staat op een andere plek weggeschreven die niet door de update wordt overschreven. (volgens de dealer)
Kun je achter iets meer gegevens komen hierover ? bijv. welke softwareversie e.d.
Ik denk dat wel meer mensen hierin geinteresseerd zijn, aangezien dit volgens mij bij niet elke dealer bekend is.
Dit onderwerp is in dit topic al eens eerder ter sprake geweest, maar nooit echt goed uitgezocht volgens mij.

Wellicht heeft het ook iets te maken met de maand en bouwjaar v.d. desbetreffende MINI's
Ik neem aan dat MINI in de fabriek nu een andere softwareversie installeerd als 2 jaar geleden.
works915
Mod virus alert!
Mod virus alert!

28 mei 2009, 16:38

Wat de dealer mij verteld heeft is dat de softare update een in het systeem staat. Wanneer de MINI aan de computer wordt gehangen wordt de software automatisch ge-updated. Niet alleen de motorsoftware is ge-updated maar bv ook de audio/telecom software. Ik moest het vergelijken als voorbeeld als een windows update. Het is wel toevallig dat het samen met de fix viel. Zoals eerder vermeld schijnt de JCW tuning elders opgeslagen te zijn en werkt deze in combinatie met de motorsoftware.

Terug naar “MINI R55 (Clubman), R56 (Hatchback), R57 (Cabrio), R58 (Coupé), R59 (Roadster)”