De achterband is op zich nog goed, alleen de buitenkant heeft veel barstjes in het profiel.
Is dat een probleem?
Barstjes in profiel band gevaarlijk?
- Robert
- NMC Moderator
Bericht
Re: Barstjes in profiel band gevaarlijk?
Die band lijkt behoorlijk verdroogt. Bij dat stukje van de foto, lijkt het ook alsof het loopvlak los wil laten. Kies voor veilig, en vervang de band. Maar dan ook de band aan de andere kant. Want je wilt, voor goede rijeigenschappen, op dezelfde as het liefst dezelfde banden.
Oh, je kunt ook zien hoe oud de band ongeveer is. Er moet op de zijkant een dot-code staan, 4 cijfers. De eerste 2 zijn de productieweek, de laatste 2 het jaar. Dus een code 1906 betekent: week 19 van het jaar 2006.
Oh, je kunt ook zien hoe oud de band ongeveer is. Er moet op de zijkant een dot-code staan, 4 cijfers. De eerste 2 zijn de productieweek, de laatste 2 het jaar. Dus een code 1906 betekent: week 19 van het jaar 2006.
- CabrioBB
- Nieuwsgierig
Bericht
Produktiedatum band is week 8 2018.
Profiel is er nog voldoende.
Wel vreemd dat zo'n dure band dan eerder vervangen zou moeten worden...
Profiel is er nog voldoende.
Wel vreemd dat zo'n dure band dan eerder vervangen zou moeten worden...
- Vespaman
- Enthousiast
Bericht
Met alle gevolgen van dien, wielkuipen stuk, velg naar de klote, en als je pech heb nog een schuiver ergens tegen aan.
Gooi er meteen wat geld tegen aan en laat ze vervangen. Dit is echt levensgevaarlijk.
Band is gewoon uitgedroogd. Voorkomen beter dan genezen. Als het straks weer wat warmer wordt, of als je nu een lange rit maakt, wordt de band zo heet, dat een hele grote kans op een klapband is.
Met alle gevolgen van dien, wielkuipen stuk, velg naar de klote, en als je pech heb nog een schuiver ergens tegen aan.
Gooi er meteen wat geld tegen aan en laat ze vervangen. Dit is echt levensgevaarlijk.
- Robert
- NMC Moderator
Bericht
Ik heb wel eens vernomen dat o.a. bij Porsche na 4 jaar de banden verwisseld moeten worden. Gewoon dus op leeftijd, en niet op profieldiepte. (De meeste Porsches hebben ook een stuk meer vermogen dan een MINI, dus de krachten op die banden zullen groter zijn...)
- deusjevo
- 4 op een rij!
Bericht
Vervangen, niet verder over nadenken of twijfelen
Midnight black MINI Clubman Cooper 100kW uit 2016 

- Berthil
- Volledig MINI minded!
Bericht
Ik rij al jaren op zulke banden rond al ziet deze er wel een stuk slechter uit met de scheurtjes in de groeven. De auto komt ook door de keuring mits er geen stukken zijn uitgebroken maar ik zou met deze band niet meer 200 km/h gaan rijden met een volgepakte auto en 30 graden buitentemperatuur. Een band is opgebouwd uit vele typen rubber met ieder zijn eigen functie, hier staat een goede uitleg hoe ingewikkeld een moderne band tegenwoordig is:
https://www.doctersautobanden.nl/nieuws ... -band.html

https://www.doctersautobanden.nl/nieuws ... -band.html
- 'uitgedroogd' is niet het geval, door UV licht breken rubber ketens waardoor de flexibiliteit afneemt en dan komen scheurtjes. Dit is een onomkeerbaar chemisch process. Een band is niet nat en kan dus ook niet uitdrogen. Een band met veel natuurrubber die de hele dag in de zon staat zal hier sneller last van hebben dan een band die een hoger aandeel synthetisch rubber heeft en in de garage staat. Mogelijk staat dit achterwiel veel in de zon. Zet dan de auto eens anders neer, zeker bij zonnige dagen.
- De scheurtjes zitten aan de zijkant van het loopvlak en hebben geen contact met het wegdek. De werking van het loopvlak is dus niet in gevaar.
- Het loopvlak is verweven en versterkt met het karkas via veel lagen. Op geen van deze lagen hebben de scheurtjes invloed dus het loopvlak zit nog goed vast. Als het een band met een vernieuwd loopvlak zou zijn dan zou ik de band wel sneller wisselen maar personenauto banden worden in NL niet meer van een nieuw loopvlak voorzien.
- De scheurtjes zitten niet op de wang van de band. De wang van de band vangt alle dynamische bewegingen op (hobbels in de weg), het loopvlak maar een heel klein deel. De scheurtjes hebben geen invloed op de werking van de wang van de band.
- Waar wel op gelet moet worden zijn karkas beschadigingen, vaak zichtbaar als uitstulpingen aan de zijkant van de band maar soms helaas ook niet zichtbaar. Door de beschadigingen kan de wang het in- en uitveren van de band niet meer goed opvangen en word het rubber op de wang heel heet wat kan resulteren in de wel bekende klapband. Vaak gebeurd dit dus onder zwaardere belasting met een volgeladen auto naar de vakantie bestemming. Heeft je band een stoeprand of een flink gat in de weg met hogere snelheid geraakt dan altijd na laten kijken.
- De scheurtjes zijn natuurlijk wel een teken van veroudering van de band. Het rubber op het loopvlak kan wat harder zijn geworden waardoor het minder goed kleine oneffenheden in het wegdek kan opvangen en de grip bij nat wegdek kan achteruit gaan. Dus verminderde grip kan een reden zijn om de band te vervangen maar de scheurtjes op zichzelf niet.

- Schroefie
- NMC Staff
- Contacteer:
Bericht
Je ziet het probleem van uit drogen en haarscheurtjes ook vaak ontstaan bij aanhangers/caravans en dan hebben de banden meestal nog prima profiel. Ik had een camping aanhanger waarbij ik nog prima profiel had (5 jaar op rij naar Spanje geweest) dus 10 ritten van 1300km dus eigenlijk nagenoeg geen profiel slijtage maar de banden begonnen aan de zijde (wang) haar/droogte scheurtjes te vertonen.
Ik heb toch gekozen om te vervangen en mijn ervaring bij de banden op mijn MINI is dat ze meestal vwb profiel eerder versleten zijn voordat er haarscheurtjes ontstaan. Zo als jij ze nu heb heb ik ze nog nooit gehad. Mijn advies zou zijn deze banden vervangen, het is je contact/grip met de weg en je wilt niet de problemen die Vespaman aangeeft.
Gr. Milco
Ik heb toch gekozen om te vervangen en mijn ervaring bij de banden op mijn MINI is dat ze meestal vwb profiel eerder versleten zijn voordat er haarscheurtjes ontstaan. Zo als jij ze nu heb heb ik ze nog nooit gehad. Mijn advies zou zijn deze banden vervangen, het is je contact/grip met de weg en je wilt niet de problemen die Vespaman aangeeft.
Gr. Milco
- PE1PQX
- Leerling Mini lid
- Contacteer:
Bericht
Kan eventueel een APK keur punt worden.. Indien scheurtjes: uit voorzorg vervangen!
Safety first!
Safety first!
"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation" - John Young, Astronaut (1930 - 2018)
Terug naar “MINI R55 (Clubman), R56 (Hatchback), R57 (Cabrio), R58 (Coupé), R59 (Roadster)”
Onze sponsors