Hoi ben sinds zaterdag in het bezit van een mini clubman 1.6 diesel uit 2008 rijd fantastisch maar loop eigenlijk tegen 2 probleempjes aan.
Probleempje 1 als ik bij het stoplicht stil ruik in binnen in de auto uitlaatgassen waar kan dit wegkomen en wat kan het probleem zijn?
Probleempje 2 heb er hier al veel over gelezen maar het start/stop systeem werkt niet lees veel over tempraturen nou was het zaterdag 11 graden buiten heb er ca 300 km mee gereden dus motor zou warm moeten zijn lampen uitgehad dus accu zou ook moeten laden en voldoende vol zijn maar nog steeds werkt het niet iemand enig idee?
Aangezien ik nog garantie heb hoor ik het graag kan ik het ook voorleggen bij de dealer
Bij voorbaat dank
Net een MINI Clubman 2008 2 probleempjes
- Manick
- Sponsor
Bericht
Re: net een mini clubman 2008 2 probleempjes
Welkom
Uitlaat gassen kan mogelijkheid zijn dat de uitlaat lek is, evt carter ventilatie die lek is.
Als je de motor laat draaien en de motor kap open doet ruik je dan ook al?
Start/stop systeem moet aan een hele was lijst aan dingen voldoen van zeker 30+ punten
Accu lading moet tenminste 75% al dan niet hoger zijn, gordel moet om zijn, airco mag/niet aan staan enz enz, ook zodra er een motor storing in staat weigert het systeem ook uit beveiliging
Lees anders even het boekje door, mogelijk dat daar wat punten in staan
Succes
*Edit hier nog een klein lijstje met voorwaarden gevonden waar de auto zich aan moet voldoen
Functies.
MSA Motor-start-stop-automaat.
Voorwaarden
De MSA-functie is alleen onder bepaalde
voorwaarden actief.
De motor wordt uitgeschakeld, als:
• de auto stilstaat (< 3 km/h)
• de auto na de laatste motoruitschakeling >
5 km/h heeft gereden
• de auto na de laatste klemwisseling van
klem 15 > 5 km/h heeft gereden
• de handgeschakelde versnellingsbak in de
neutraalstand staat
• het koppelingspedaal niet is bediend
• de motor vrijwel op stationair toerental
draait
• de buitentemperatuur > +3 °C is.
De motor start door actief ingrijpen van de
bestuurder, als:
• de versnellingsbak in de neutraalstand staat
(zie hoofdstuk neutraalstandsensor) en het
koppelingspedaal wordt bediend (10%)
• de versnellingsbak in de uitgebreide
neutraalstand staat (zie hoofdstuk
neutraalstandsensor) en het
koppelingspedaal wordt bediend (90%). Als
de motor bij het wegrijden afslaat, start deze
weer automatisch door met ingedrukte
koppeling de neutraalstand in te schakelen.
3 Na een MSA-motoruitschakeling start de
motor automatisch zonder ingrijpen van de
bestuurder, als:
• de auto rolt (5 km/h voor- of achteruit)
• de remdruk onder een bepaalde
grenswaarde komt
• de laadtoestand van de accu een bepaalde
grenswaarde komt (SOC)
• met ingeschakelde aircocompressor de
verdampertemperatuur boven een
bepaalde grenswaarde komt.
Deze voorwaarden gelden alleen voor de
MSA-motoruitschakeling, dus niet als de
motor bijv. via de start/stop-knop is
uitgeschakeld. 1
Uitlaat gassen kan mogelijkheid zijn dat de uitlaat lek is, evt carter ventilatie die lek is.
Als je de motor laat draaien en de motor kap open doet ruik je dan ook al?
Start/stop systeem moet aan een hele was lijst aan dingen voldoen van zeker 30+ punten
Accu lading moet tenminste 75% al dan niet hoger zijn, gordel moet om zijn, airco mag/niet aan staan enz enz, ook zodra er een motor storing in staat weigert het systeem ook uit beveiliging
Lees anders even het boekje door, mogelijk dat daar wat punten in staan
Succes
*Edit hier nog een klein lijstje met voorwaarden gevonden waar de auto zich aan moet voldoen
Functies.
MSA Motor-start-stop-automaat.
Voorwaarden
De MSA-functie is alleen onder bepaalde
voorwaarden actief.
De motor wordt uitgeschakeld, als:
• de auto stilstaat (< 3 km/h)
• de auto na de laatste motoruitschakeling >
5 km/h heeft gereden
• de auto na de laatste klemwisseling van
klem 15 > 5 km/h heeft gereden
• de handgeschakelde versnellingsbak in de
neutraalstand staat
• het koppelingspedaal niet is bediend
• de motor vrijwel op stationair toerental
draait
• de buitentemperatuur > +3 °C is.
De motor start door actief ingrijpen van de
bestuurder, als:
• de versnellingsbak in de neutraalstand staat
(zie hoofdstuk neutraalstandsensor) en het
koppelingspedaal wordt bediend (10%)
• de versnellingsbak in de uitgebreide
neutraalstand staat (zie hoofdstuk
neutraalstandsensor) en het
koppelingspedaal wordt bediend (90%). Als
de motor bij het wegrijden afslaat, start deze
weer automatisch door met ingedrukte
koppeling de neutraalstand in te schakelen.
3 Na een MSA-motoruitschakeling start de
motor automatisch zonder ingrijpen van de
bestuurder, als:
• de auto rolt (5 km/h voor- of achteruit)
• de remdruk onder een bepaalde
grenswaarde komt
• de laadtoestand van de accu een bepaalde
grenswaarde komt (SOC)
• met ingeschakelde aircocompressor de
verdampertemperatuur boven een
bepaalde grenswaarde komt.
Deze voorwaarden gelden alleen voor de
MSA-motoruitschakeling, dus niet als de
motor bijv. via de start/stop-knop is
uitgeschakeld. 1
- robertwesterhof07
- Leerling Mini lid
- robertwesterhof07
- Leerling Mini lid
Bericht
Re: net een mini clubman 2008 2 probleempjes
Ruik het ook alleen bij stilstand tijdens het rijden niet
- coendek
- Stoepsleutelaar
Bericht
Re: net een mini clubman 2008 2 probleempjes
kijk even aan de binnenkant van je motorkap..
wij hadden ooit met onze clubman dat de aansluiting van Turbo op downpipe niet goed was. Daar lekte uitlaatgassen door. Dit was te zien aan de binnenkant van de motorkap.
Klem los, flink rond draaien en schuren, vast zetten en nooit meer last van gehad :-)
maaaaaaaaaaar dit heb ik nooit eerder ergens gelezen dus kan dat het toevallig alleen bij de onze was.
succes
wij hadden ooit met onze clubman dat de aansluiting van Turbo op downpipe niet goed was. Daar lekte uitlaatgassen door. Dit was te zien aan de binnenkant van de motorkap.
Klem los, flink rond draaien en schuren, vast zetten en nooit meer last van gehad :-)
maaaaaaaaaaar dit heb ik nooit eerder ergens gelezen dus kan dat het toevallig alleen bij de onze was.
succes
- robertwesterhof07
- Leerling Mini lid
Bericht
Re: net een mini clubman 2008 2 probleempjes
Motorkap open gedaan rond mijn turbo is er veel roet aanslag ook op de motorkap
- coendek
- Stoepsleutelaar
Bericht
wss zelfde als ik dan! :-)
Re: net een mini clubman 2008 2 probleempjes
robertwesterhof07 schreef:Motorkap open gedaan rond mijn turbo is er veel roet aanslag ook op de motorkap
wss zelfde als ik dan! :-)
- P5ycH0
- Volledig MINI minded!
- Locatie: Hillywood
Bericht
Re: Net een MINI Clubman 2008 2 probleempjes
Ik heb dit ook gehad. Mijn downpipe zat niet vast met de onderste bout waardoor hij bovenaan bij de aansluiting op de turbo is gaan lekken. Even d'r af en weer goed terug laten zetten was bij mij de fix.
- coendek
- Stoepsleutelaar
Bericht
Same here..
hij zat bij mij wel vast maar blijkbaar niet vast genoeg.
Ik heb hem eraf gepakt.. alles strak geschuurd en klem opnieuwe gemonteerd..
klusje maar was wel de oplossing!
Re: Net een MINI Clubman 2008 2 probleempjes
P5ycH0 schreef:Ik heb dit ook gehad. Mijn downpipe zat niet vast met de onderste bout waardoor hij bovenaan bij de aansluiting op de turbo is gaan lekken. Even d'r af en weer goed terug laten zetten was bij mij de fix.
Same here..
hij zat bij mij wel vast maar blijkbaar niet vast genoeg.
Ik heb hem eraf gepakt.. alles strak geschuurd en klem opnieuwe gemonteerd..
klusje maar was wel de oplossing!

- P5ycH0
- Volledig MINI minded!
- Locatie: Hillywood
Bericht
Re: Net een MINI Clubman 2008 2 probleempjes
Of met een gasmasker gaan rondrijden naruurlijk ;-)
- Kivo
- Nieuwsgierig
Bericht
Re: Net een MINI Clubman 2008 2 probleempjes
Ouderdom batterij en stilstand voor aankoop kan ook van invloed zijn. Om een idee te geven - na een afwezigheid (dus stilstand) van 3 weken om en bij de 150km gereden, en dacht er toen pas aan de S/S functie uit te schakelen, waarmee mij ook meteen opviel die intussen nog niet vanzelf gestopt was... En ik mijn bakske werkt de S/S functie anders wel gewoon naar behoren, al gebruik ik het niet altijd.robertwesterhof07 schreef: Probleempje 2 heb er hier al veel over gelezen maar het start/stop systeem werkt niet lees veel over tempraturen nou was het zaterdag 11 graden buiten heb er ca 300 km mee gereden dus motor zou warm moeten zijn lampen uitgehad dus accu zou ook moeten laden en voldoende vol zijn maar nog steeds werkt het niet iemand enig idee?
Terug naar “MINI R55 (Clubman), R56 (Hatchback), R57 (Cabrio), R58 (Coupé), R59 (Roadster)”
Onze sponsors