Vacuumklep rembekrachtiger vervangen

De 2e generatie vanaf 2006
Michielleboog
Nieuw Lid
Nieuw Lid

Vacuumklep rembekrachtiger vervangen

06 dec 2015, 01:31

Hallo allemaal,

Mijn Clubman diesel heeft als de motor uitstaat geen bekrachtigde rem, met draaiende motor is alles goed. Hij houdt dus ergens het vacuüm niet vast en daarom wilde ik de eenrichtingsklep op de bekrachtiger eens losmaken en zo nodig vervangen. Ik krijg hem echter niet uit de bekrachtiger getrokken. Hoe doe ik dit? Echt pure brute kracht (lukt dus niet) of is er een truukje voor?

Alvast bedankt!
Robert
NMC Moderator
NMC Moderator

Re: Vacuumklep rembekrachtiger vervangen

06 dec 2015, 09:41

Hmmmm, een diesel heeft toch een pomp voor het vacuüm, en gebruikt geen motorvacuüm? Dus dieselmotor moet lopen om vacuüm te creëren. Don't fix it , if it ain't broken....
Michielleboog
Nieuw Lid
Nieuw Lid

06 dec 2015, 10:08

Zo rolt de auto altijd weg bij het starten. Lijkt me niet de bedoeling.

Waar het vacuüm ook vandaan komt, pomp of motor, hij zou dat toch moeten vasthouden.
Manick
Sponsor

06 dec 2015, 11:15

Er moet een terugslag klep in de vacuum leiding zitten naar de booster toe, want idd zoals Robert zegt zit er een vacuum pomp die er voor zorgt voor vacuum, maar met de motor uit moet er wat vacuum zijn in de booster die wordt tegen gehouden door de klep

Volg de leiding en kijk of er halverwege een soort rondje/bol op de leiding gemonteerd zit. Dat is je terugslag klep
Michielleboog
Nieuw Lid
Nieuw Lid

06 dec 2015, 11:28

De dop waarmee de leiding in de rembekrachtiger zit is toch de terugslagklep? Hoe krijg ik die los?
JosCountrymanCooper
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd

06 dec 2015, 11:29

Dat vacuum zou met een goede terugslagklep (en accumulatortje) een paar keer de rem moeten bekrachtigen zonder dat de motor draait. Ik heb geen idee hoe het bij jou zit, maar meestal zit de vacuumslang met een rubbertje in de bekrachtiger gestoken en het klepje in de slang.

Voor dat wegrollen bij het starten hebben ze trouwens een handrem uitgevonden.
Schroefie
NMC Staff
NMC Staff
Contacteer:
Nederland

06 dec 2015, 12:59

Michiel,

ik heb even voor de Benzine motoren gekeken in de service manual en daar zit de Brake Booster Check valve ook op de Brake Booster. Ik zal even hieronder typen hoe de removing and installing van de Brake Booster Check Valve wordt uitgevoerd:

The Check valve is integrated with a section of molded vacuum line. Replace both together.

-Pump brake pedal several times to reduce vacuum in brake booster.
-Remove air filter housing from engine compartment. See 130 Fuel injection. (waarschijnlijk om wat meer ruimte te creëren)
-Remove right and left cowl covers. See 513 interior trim (om bij de brake booster te komen)
<Carefully pry out check-valve from brake booster.
  • inspect check-valve sealing grommet in brake booster. Replace if necessary
Afbeelding

Zoals ik het hierboven lees moet je dus eerst een paar keer remmen om de druk te reduceren in de brake booster en panelen/luchtfilter verwijderen (ruimte creëren) om bij de brake booster te komen. Volgens mij trek (los wrikken) je de aansluiting uit de grommet (Tule) want je moet de tule controleren in de brake booster. Anders even Roy of de mannen van GoGarage raadplegen misschien dat zij dit kunnen bevestigen.

Suc6
Michielleboog
Nieuw Lid
Nieuw Lid

06 dec 2015, 14:26

Hartstikke bedankt! Alleen dat loswrikken is het probleem. Het ding zit zo vastgeklemd in de booster... :oops:
Michielleboog
Nieuw Lid
Nieuw Lid

06 dec 2015, 16:40

Ik heb hem er uiteindelijk uit kunnen wippen. Je moet hem als het ware scheef trekken, dan kan hij er uit.

Echter lijkt de eenrichtingsklep niet lek, als ik er op blaas en zuig (hihi) kan ik geen lucht aanzuigen. Zou dan toch mn rembekrachtiger een klein lekje hebben?... :cry:
Schroefie
NMC Staff
NMC Staff
Contacteer:
Nederland

06 dec 2015, 21:57

Misschien sluit de tule niet helemaal meer goed af, voor een paar euro heb je een nieuwe, misschien het overwegen waard om te proberen.

Terug naar “MINI R55 (Clubman), R56 (Hatchback), R57 (Cabrio), R58 (Coupé), R59 (Roadster)”