Oliedruk te laag > laten slepen

De 2e generatie vanaf 2006
crossbytje
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd

Oliedruk te laag > laten slepen

01 feb 2015, 17:58

Hoi,

Vrijdag plots een melding op de R56 Cooper D dat de oliedruk te laag was, en dat we meteen moesten stoppen. Net op de bestemming aangekomen. Een dik uur later was de melding er even wel, dan weer niet . Er nog even mee gereden maar de melding kwam terug en dan maar laten afslepen.

Ik was er zelf niet bij, maar blijkbaar was er ook een ratelend geluid, klinkend alsof er een riem los was. Dat was ook wat de man van de depannage dacht.
In de garage dacht men bij het geluid aan de turbo, maar nog geen verdere diagnose, want ze hadden dit weekend geen tijd.

Er was geen rook te bespeuren, noch onder de motorkap, noch bij de uitlaat.
De Mini heeft 155000km, en is altijd op tijd en met zorg onderhouden.
Hebben jullie een vermoeden wat het zou kunnen zijn? Indien de turbo, dan lijkt het me geen goedkope reparatie te worden :(.

Bedankt voor de input iig!
Marcel Always Open
Cabrio-King

Re: oliedruk te laag > laten slepen

01 feb 2015, 20:36

Als de distributieriem (= geen ketting op een D) niet goed werkt, niet goed past, krijg je volgens mij problemen met je oliepomp. Ik weet niet wat de levensduur van de Dooper distributieriem zou moeten zijn.

Ik weet een ding heel zeker: als er bij een MINI een olielampje aanspringt, moet je on-mid-de-lijk stoppen en niet even die laatste paar km doen.
Gr, Marcel
Why straight when you can corner?
"The UJ flag and the chrome add another 100HP"
crossbytje
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd

01 feb 2015, 21:15

Ik heb ook al gevloekt dat er nog mee verder gereden is, maar gedane zaken nemen geen keer.
Ik hoop maar dat er niet teveel kosten aan zijn. We hebben net de andere auto vervangen omdat de kosten daarvan begonnen op te lopen, nu begint die Mini...
Beetle
Mod virus alert!
Mod virus alert!

01 feb 2015, 23:12

Als je een Mini bezit kan je op je klompen nagaan dat je vroeg of later hoge kosten krijgt.

De oliepomp bij de R56 benzine wordt niet aangedreven door de distributie maar door de krukas met eigen tandwiel/ketting(kje). Weet niet of dat ook bij de diesel.

Je moet eerst nagaan of het een te laag niveau is, of de druk te laag.
crossbytje
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd

03 feb 2015, 20:10

Het verdict is dat de oliefilter zodanig vervuild was dat hij geen druk genoeg meer had.

Ik ben nochtans 3000km geleden op groot onderhoud gegaan, blijkbaar is die filter toen niet vervangen geweest. In het vervolg ga ik elders op onderhoud.

Ik hoop maar dat alles nu opgelost is, zal de komende maand maar voorzichtig rijden en bij het minste geluid aan de kant gaan.
crossbytje
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd

Re: Oliedruk te laag > laten slepen

06 feb 2015, 11:32

Vandaag was het weer zo ver. Opnieuw laten afslepen.

Ging gepaard met kletterend geluid onder de motorkap, niet bij de turbo, maar er links van, geen idee wat daar zit, de egr-klep? Die is onlangs wel open geweest om te kijken of ze niet vervuild was...
crossbytje
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd

12 feb 2015, 21:55

Vandaag ben ik 'm terug gaan ophalen. Deze keer hebben ze het carter opengemaakt en daarbij tot een wel erg vreemde constatering gekomen. Het aanvoerkanaal naar de oliepomp zat bijna helemaal dicht met grote stukken silicone (1 op 2 cm). Het was niet ver zoeken naar de oorzaak, het carter was blijkbaar met veel te veel silicone afgekit bij de montage van de motor. Die is losgekomen binnenin het motorblok en daar voor problemen beginnen zorgen. Gezien die motor nog nooit open is geweest moet dit in de fabriek zelf gebeurd zijn. Onvoorstelbaar vind ik dit!

Nu is het al bij al nog meegevallen van kosten, al valt nog te bezien hoeveel extra slijtage er is opgetreden door er nog mee rond te rijden. Voorlopig draait hij wel mooi, en lijkt alles in orde, maar dat leek vorige week ook zo...

Hier wat foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Manick
Sponsor

12 feb 2015, 23:48

Ik hoop voor je dat je turbo niet naar de k**** is, deze motoren zijn heel erg gevoelig voor smeergebrek
Vraag de garage of ze ook de toevoer en retour leiding kunnen schoon maken van de turbo anders kan die als nog naar de knoppen draaien. Mocht de motor weer lopen laat aub de motor spoelen, er kunnen nog steeds stukjes her en der achter blijven en dan zit weer met het zelfde verhaal!
crossbytje
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd

17 mar 2015, 11:39

De turbo zal er geen deugd van gehad hebben. Gisteren plots geen power meer op de snelweg, turbo gesneuveld, opnieuw laten slepen...
Ik hoop maar dat het daarmee nu definitief voorbij zal zijn, of zijn er zo nog onderdelen die grote kans hebben binnenkort te gaan sneuvelen?

Terug naar “MINI R55 (Clubman), R56 (Hatchback), R57 (Cabrio), R58 (Coupé), R59 (Roadster)”