Audio speakers, vervangen aanpassen
- Wilcoos
- Volledig MINI minded!
Bericht
Re: Audio speakers, vervangen aanpassen
Die tweeters vervang je dan toch ook? Bij een composet zit er gelijk een goed filter.
- Beetle
- Mod virus alert!
Bericht
Ik zou zelf de mids niet gebruiken. Het is veel moeilijker om een 3-weg goed te krijgen dan een 2-weg systeem. Het verschil in afstand tussen links en rechts is namelijk te groot voor de mid waardoor je geen mooi podium krijgt, ook niet met time alignment. De tweeter in de A-stijl is zelfs niet ideaal omdat hij reflecties geeft in de hoek met de ruit waardoor wederom je plaatsing niet strak wordt.
Dus ik zou adviseren een goede compo, zoals Wilcoo aangeeft, 2-weg. De achterspeakers oem met een full-range signaal die low-pass gefilterd wordt(max. 80Hz). De compo een high-pass signaal waardoor hij strak blijft klinken(min. 80Hz).
Goede compo is bv een Focal PS130F, of iets van Audio System.
PS mocht er nog iemand (defecte) oem voorspeakers hebben, dan wil ik die wel hebben!
Achter het dash zit volgens mij de verdeling wat gelijk ook de eerste upgrade is. Oem wordt een high-pass signaal naar de achterspeakers gestuurd en een full-range naar de basspeakers. Door dit om te draaien krijg je al gelijk een stuk beter geluid. Wanneer je dan ook nog een low-pass filter tussen de achterspeakers zet krijg je een signaal uit de achterspeakers die de bas ondersteund en niet het stereobeeld naar achteren trekt, wat nu wel zo is.Gertjan mini schreef:Ik heb de speakers al vervangen, mocht de oude versies gefilterd werden door weerstanden, zou ik nu met de nieuwe speakers het volle frequentiegebied moeten horen. Bijzondere is dat ik op de bassspeaker alleen lage tonen hoor en met de middtone hetzelfde. Ergens in de auto worden de signalen gescheiden?
Ik zou zelf de mids niet gebruiken. Het is veel moeilijker om een 3-weg goed te krijgen dan een 2-weg systeem. Het verschil in afstand tussen links en rechts is namelijk te groot voor de mid waardoor je geen mooi podium krijgt, ook niet met time alignment. De tweeter in de A-stijl is zelfs niet ideaal omdat hij reflecties geeft in de hoek met de ruit waardoor wederom je plaatsing niet strak wordt.
Dus ik zou adviseren een goede compo, zoals Wilcoo aangeeft, 2-weg. De achterspeakers oem met een full-range signaal die low-pass gefilterd wordt(max. 80Hz). De compo een high-pass signaal waardoor hij strak blijft klinken(min. 80Hz).
Goede compo is bv een Focal PS130F, of iets van Audio System.
PS mocht er nog iemand (defecte) oem voorspeakers hebben, dan wil ik die wel hebben!

- Gertjan mini
- One wheel wonder
Bericht
Thnx voor jullie uitleg, ik zal binnenkort eens op zoek gaan naar die verdeling, niet dat die al vanaf de versterker verdeeld is. Geluid is nu met een subwoofer al een heel stuk beter geworden, doordat de bass in de deuren nagenoeg weggedraaid is.
Terug naar “MINI R55 (Clubman), R56 (Hatchback), R57 (Cabrio), R58 (Coupé), R59 (Roadster)”
Onze sponsors