Pagina 1 van 2

Dumpvalve Cooper S

Geplaatst: 05 mei 2007, 19:28
door kaya
Ik heb er totaal geen verstand van, vind alleen dat geluid zo leuk. Via Google kwam ik hierop:

http://www.minipro.co.uk/index.asp?func ... ductid=160

Zou het wat zijn? Het lijkt vrij simpel te installeren.
Wat zijn de voor- en nadelen van een dumpvalve?

Geplaatst: 05 mei 2007, 20:36
door coendek
biermagnaat schreef:dumpvalve blaast de overtollige druk af zodat de turbo sneller op kan spoelen.

ONGEVEEER


Iedere turbo aangedreven auto heeft een dumpvale... Normaal gooit hij de overdruk van de turbo terug in de luchtinlaat.. dus je hoort er niks van.

Een aftermarket dumpvalve houd de druk beter vast waardoor de turbo tijdens het overschakelen NIET ALLE druk verliest waardoor de turbo weer sneller op druk komt. Ook kun je kiezen voor een Dumpvale naar open lucht en dan krijg je dus dat geluid! :D

Cool he..

vragen? :P

Coen


ps. het ligt eraan waar de OEM zit .. maar anders is het monteren echt een fluitje van een cent!! :D

Geplaatst: 05 mei 2007, 21:58
door kaya
Dit plaatje staat op de website

Afbeelding

Maar ik kan hier niet precies vinden waar het nou zit:

Afbeelding

Het is zeker cool, maar zal dit echt pk's schelen en waarom gooien ze dit af-fabriek er niet op? Goed alternatief voor het compressor gezoem van de R53.

Geplaatst: 05 mei 2007, 22:01
door Maaij
Ik zal morgen eens kijken waar deze zit :)

Geplaatst: 05 mei 2007, 22:12
door kaya
Top! Ik zie trouwens net dat deze dus van het merk Forge is, waar Coen het over had. Dit lijkt wel een hele gave mod trouwens, voor niet al teveel geld.

Geplaatst: 05 mei 2007, 22:14
door Sid
ik wacht het toch even af wat voor effect het heeft.
niet zo'n zin om met een kapotte auto bij de dealer te staan na 2 maanden...

en roep nou niet dat het geen kwaad kan, dat snap ik ook wel in theorie :mrgreen:

het geluid is in ieder geval echt gaaf!

Geplaatst: 05 mei 2007, 22:16
door kaya
Hoor je dat geluid trouwens altijd of alleen als je echt goed gas geeft. Als je gewoon rustig rijd in de stad staat het wel een beetje stom als ie steeds moet 'niezen'.

Geplaatst: 05 mei 2007, 22:18
door Maaij
Coen??? :)

Ik ga dit ook niet direct doen. Eerst andere mensen laten testen :mrgreen:

Geplaatst: 05 mei 2007, 22:22
door Sid

Geplaatst: 05 mei 2007, 22:27
door coendek
bel me morgen maar als je vragen hebt...


NIETS gaat stuk hahaahha DOEN!!!!

0643270717

Geplaatst: 05 mei 2007, 22:28
door Sid
he coen, jij hebt geen tijd voor een vragenuurtje.
leren zal je! :mrgreen:

ps. hoe ging toets?

Geplaatst: 05 mei 2007, 22:36
door coendek
LEREN??? ZIT NU IN DE BIOS.... morgen tijd zat dus bellers zijn welkom!!


toets ging goed ;)

Geplaatst: 10 mei 2007, 23:14
door Maaij
ALTA BOV and BOV Plug
Another part that we had at AMIVI was our ALTA BOV (Blow of Valve) and BOV block off plate. These parts are an essential part to increasing the boost levels of the R56. The OEM BOV is an electronic device that the ECU purposely blows off to control boost. When upping the boost in the new car, it is important to not allow the weak BOV to open and also it is important to not let the ECU dump boost from the BOV.
Afbeelding
If one would like to add sound only, our BOV along with the OEM BOV still installed is another great option. This is simple, and allows the OEM BOV to blow off under light load and ours to blow off under heavier loads, and make some cool sounds!

Afbeelding
The Block Off Plate requires the removal of your OEM BOV, which takes roughly 20 minutes. To install the Blow Off valve to the R56 adds roughly 1 hour as the intake system needs to be removed, and port needs to be tapped in the intake manifold.

Geplaatst: 10 mei 2007, 23:17
door CooperS-lightningblue
Geweldig! :mrgreen: >)

Minipro.co.uk R56 Dump Valve

Geplaatst: 23 mei 2007, 23:47
door Minipro.co.uk
Hello

My Name is Mark from Minipro.co.uk

I feel I need to post to explain the product.
The Dump valve does not control boost pressure, as previously stated, this is controlled by the Wastgate.
The dump valve relives the pressure built up in the intake system created by the turbo.
when you accelerate hard and have built up high boost pressure, then suddenly release the throttle the boost pressure builds up and can stop the turbo compressor spooling. By venting the pressure to atmosphere this allows the turbo to continue to spin so that when you again accelerate the turbo is still spooling and comes on boost much quicker.
You also get a great Whoosh noise!

Boost pressure is controlled by the waste gate.
The waste gate is a valve in the turbo or exhaust manifold (in situ or remote) The R56 uses an in situ waste gate.
Which when the required boost pressure is achieved opens to allow the exhaust gases to bypass the turbo and not create more boost. This waste gate valve is opened by boost pressure and on modern engines further controlled by a solenoid valve controlled by the Ecu.

Thanks for taking the time to read my post, and enjoy your Mini's

Happy Mini Motoring!

Mark
Minipro.co.uk
[email protected]