Pagina 1 van 2

Overboost MCS

Geplaatst: 28 mar 2007, 11:41
door kristofpr
Ze spreken wel van overboost maar hoe zit dat nou eigenlijk?

Geplaatst: 28 mar 2007, 12:12
door Xanlle
Dan heb je tijdelijk ipv 250, 270 nm dacht ik. Hoelang dat duurt weet ik niet. Soort A1 :)

Geplaatst: 28 mar 2007, 12:14
door èrcé
je merkt er wel iets van als je de sportknop ingedrukt hebt, maar wat je vooral merkt bij die sportknop is het strakkere sturen en stukker feller reageren op het gaspedaal indrukken.

Geplaatst: 28 mar 2007, 12:18
door kristofpr
maar hoe werkt het exact?

Geplaatst: 28 mar 2007, 13:17
door èrcé
hoe het werkt zou ik niet weten, wellicht dat je dealer daar meer over kan vertellen. Je hebt in ieder geval 20Nm meer

Geplaatst: 28 mar 2007, 13:23
door Maaij
Wanneer gebruiken jullie deze functie? Altijd of alleen als je sportief wilt rijden? :)

Geplaatst: 28 mar 2007, 13:47
door Des
Maaij schreef:Wanneer gebruiken jullie deze functie? Altijd of alleen als je sportief wilt rijden? :)
Ik heb het eerlijk gezegd nog niet gebruikt, zonder sportmode vermaak ik me al prima :mrgreen:

Geplaatst: 28 mar 2007, 13:50
door kristofpr
Maar hoe zet je de overboost functie aan?

Geplaatst: 28 mar 2007, 13:50
door Maaij
Sport knop, toch?

Geplaatst: 28 mar 2007, 14:22
door èrcé
Ik gebruik de sportfunctie regelmatig, als je echt een beetje wilt gummen en stoplichtsprintjes wilt trekken voel je duidelijk verschil. Alles is wat feller, het lijkt zelfs of je de turbo wat harder hoort fluiten.

Maar als je relaxt wilt cruisen is het handig om de functie uit te zetten, want alles is een stuk nerveuzer.

Geplaatst: 28 mar 2007, 14:49
door CooperS-lightningblue
Ik moet eerlijk zeggen dat wanneer je de sportknop niet ingedrukt heb de MINI gewoon rustig is en niet-zo-uitdaagt. Dan kan je rustig cruisen. Maar wanneer je hem indrukt hebt voel je meteen dat hij sportief op het gas word. De besturing word verzwaard en de MINI daagt meer uit om dieper het gas in te trappen.

Als je hem op het gas houd en je duwt de knop uit, voel je dat er direct minder benzine in het blok gespoten word. Een soort ingehouden schok krijg je dan. Ben blij dat er zoveel verschil tussen zit.

Zodra ik bij het Philip Morris bochtje ben en ik rijd op 3-kwart ervan, duw ik hem in en trap ik het gas naar beneden, proberen een zo snel mogelijke snelheid neer te zetten voor ik onder het eerste viaduct door rijd. :mrgreen:

Kortom, veel verschil en je moet er maar eens mee spelen, dan merk je vrij snel wat hij precies doet.

Geplaatst: 28 mar 2007, 20:22
door 320d touring
Ik verbaas me al een tijdje over het verhaal overboost/sportknop. De overboostfunctie zit op elke cooper s met of zonder sportknop (een ook op de 207RC), en zorgt voor een koppeltoename in een bepaald toerengebied bij vol gas. De sportknop heeft hier niets mee van doen, die zorgt alleen voor een betere gas- en stuurrespons.

Geplaatst: 28 mar 2007, 20:25
door Sid
maar als je geen sportknop hebt, hoe wil je dan dat extra koppel krijgen?

Geplaatst: 28 mar 2007, 20:38
door 320d touring
-Als je bij een cooper ook een sportknop kunt krijgen, wat doet ie daar dan ?
-En een s zonder sportknop heeft dezelfde specs als met, hoe kan dat als de overboost dmv de sportknop wordt geactiveerd ?

De overboost wordt vanuit het motormanagement gestuurd afhankelijk van de stand van het gaspedaal

Geplaatst: 28 mar 2007, 20:56
door CooperS-lightningblue
320d touring schreef:-Als je bij een cooper ook een sportknop kunt krijgen, wat doet ie daar dan ?
-En een s zonder sportknop heeft dezelfde specs als met, hoe kan dat als de overboost dmv de sportknop wordt geactiveerd ?

De overboost wordt vanuit het motormanagement gestuurd afhankelijk van de stand van het gaspedaal
Ik heb in de eerste MINI Cooper S brochure dit zien staan:
Specificaties:
MINI Cooper S Chili 1,6L Turbo (175 pk, 240/260NM koppel).

Het is super easy om zoiets op zo'n knopje aan te sluiten of op een gaspedaal. Dus het kan in principe beide. Als iemand zegt "Het is via het aanstaan van de sportknop dat de turbo een overboost creeerd" geloof ik het, maar als iemand zegt "Het is het verschil tussen niet vloeren van het gaspedaal en vloeren dat de turbo een overboost creerd" Geloof ik het net zo goed. :)